کد خبر : ۱۰۳۸۵۴
به روز شده در : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
یک کارشناس انرژی گفت: اگر کارخانه‌ای یا نهادی درخواست گازوییل کرد ابتدا باید کارشناسی صورت بگیرد و پس از آن نیازسنجی شود و بر اساس نیاز واقعی آن کارخانه سوخت در اختیارشان قرار بگیرد.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از مهر، حسن مرادی کارشناس انرژی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نفت گاز یا گازوئیل محصولی است که یکی از مهمترین حامل‌های انرژی کشور است، گفت: مجموع مصرف این محصول از بنزین شاید بیشتر باشد این محصول عاملی برای راه اندازی صنایع بزرگ و انرژی بر نظیر کارخانه‌جات و نیروگاه‌ها است.

وی ادامه داد: علاوه بر حمل و نقل جاده‌ای که به شدت همچنان موتورخانه هایی از گازوئیل استفاده می‌کنند که فاقد استاندارد کامل هستند.

مرادی اضافه کرد: از آنجا که این ماده سوختی قیمتی کمتر از قیمت بنزین دارد در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا قیمت گازوئیل و بنزین با هم برابری می‌کند باعث شده مصرف کننده با توجه به نرخ پایین علاقه‌ای به بهینه سازی و اصلاح سیستمی که در آن گازوئیل مصرف می‌کند را ندارد

وی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل و تأثیر آن بر افزایش مصرف گازوئیل خاطر نشان کرد: به عنوان مثال تریلری که بیش از ۶۰ سال در جاده است حجم مصرف گازوئیل بالایی دارد به طوری که ممکن است ۵ تا ۶ برابر تریلر های صفر کیلومتر باشد و راننده تریلر قدیمی انگیزه‌ای برای تعویض ماشین ندارد

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار به دست آمده اگر ما کل ناوگان حمل و نقل خود را تغییر دهیم و ناوگان جدیدی حاکم شود ممکن است مصرف سوخت کمتر از به یک پنجم مصرف فعلی برسد زیرا با تعویض و تعمیر خط می‌توان ارزش و قیمت این وسایل نقلیه را مشخص کرد که در این حالت گازوئیل به صورت بهینه مصرف می‌شود

وی ادامه داد: به دلیل اینکه قیمت، قیمتی پیش پا افتاده‌ای است هیچکس به فکر مصرف بهینه سوخت نیست مشکل قابل بحثی که وجود دارد آنکه گازوئیل از بنزین ارزان‌تر است به علت ارزانی قیمت قاچاق بیشتری هم اتفاق می‌افتد

مرادی با اشاره به اینکه در قاچاق گازوئیل سود بیشتری نسبت به قاچاق بنزین وجود دارد یادآور شد: در قاچاق ۲۰ لیتر گازوئیل بیش از ۲۰ لیتر بنزین سود می‌برید بنابرین بسیاری از کولبران و کسانی که دست به قاچاق سوخت می‌زنند برای جلوگیری از هدر رفت این سرمایه ملی راهی جز شناسایی تمامی مصرف کنندگان وجود ندارد و با اندازه گیری دقیق مشخص شود در هر بخش چه میزان مصرف وجود دارد و بر اساس آن سوخت به بخش‌های مختلف تعلق بگیرد

این کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: گازوئیلی که در اختیار بخش خصوصی اختصاص پیدا می‌کند باید نوعی نظارت و کنترل بر آن وجود داشته باشد، به عبارتی اگر کارخانه‌ای درخواست گازوئیل کرد ابتدا باید کارشناسی صورت بگیرد و پس از آن نیازسنجی شود و بر اساس نیاز واقعی آن کارخانه سوخت در اختیارشان قرار بگیرد. همین مساله اگر به کل کشور و کل دستگاه‌هایی که از نفت گاز استفاده می‌کنند تعمیم دهیم به راحتی پی می بریم زیان در توزیع گازوئیل و مصرف آن به میلیاردها دلار به نفع کشور تمام شود.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: