بازار سهام

پایان هفته منفی بورس

01

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، بازار سهام کم‎حجم و قرمزپوش ظاهر شد؛ به گونه‎ای که از همان ابتدا شاخص کل بورس روند نزولی را در پیش گرفت، اما رفته‌رفته با غلبه فروشندگان بر خریداران، بر میزان افت شاخص افزوده شد تا اینکه سرانجام شاخص کل بورس ریزش ۱۷‌هزار واحدی معادل منفی 25/ 1درصد را ثبت کرد و در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۴۰‌هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‎وزن نیز در شرایطی مشابه با 32/ 1‌درصد ریزش در محدوده‎ پایین‌تر قرار گرفت. آنچه این روزها بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار می‎دهد، انتظارات و ابهامات در خصوص توافقات هسته‌ای، بی‌ثباتی نرخ دلار و همچنین اخبار منتشرشده در خصوص افزایش نرخ قابل‌توجه حامل‎های انرژی در بودجه سال آتی است. تا زمانی که این ریسک‎ها و ابهامات برطرف نشوند، برگشت اعتماد سهامداران و تعادل در بورس دور از انتظار است.

 

بازار سکه

صعود سکه به کمک اهرم‌ها

03

در روزهای اخیر اخبار مربوط به مذاکرات، هم بازار ارز و هم بازار طلا را تحت‌تاثیر قرار داده است. با توجه به شروع مذاکرات احیای برجام، معامله‌گران بازار سکه محتاطانه‌‌‌ رفتار می‌کنند و به اخبار مربوط به مذاکرات توجه زیادی دارند. در پنجمین روز کاری بازار طلا، با بالا گرفتن تنش‌ها میان طرفین مذاکرات و افزایش نرخ دلار، تقاضا برای خرید سکه اندکی افزایش یافت و انتظارات افزایشی اونس طلا در بازار جهانی روند صعودی سکه امامی را پررنگ‌تر کرد؛ تا جایی که معامله‌گران به کمک رشد بهای دلار توانستند 50‌هزار تومان بر ارزش سکه بیفزایند و این فلز گرانبها را تا محدوده ۱۲میلیون و ۶20‌هزار تومان بالا ببرند. با این حال، تا زمانی که اونس طلا از فاز نزولی خارج نشود، ‌‌‌بازیگران بزرگ بازار سکه با قدرت کامل وارد بازار فلز گرانبهای داخلی نخواهند شد.

 

بازار طلای جهانی

سایه اومیکرون بر طلا

04

طلا در معاملات روز چهارشنبه تحت‌تاثیر بازده پایین‌تر اوراق قرضه و ابهامات در خصوص رشد اقتصادی در بحبوحه شیوع اومیکرون، افزایش یافت. بازده اوراق قرضه ۱۰ساله آمریکا نزدیک به قیمت نهایی روز سه‌شنبه که پایین‌‌‌ترین رکورد سه هفته اخیر بود، ایستاد و از قیمت طلا در داد و ستد‌های روز چهارشنبه پشتیبانی کرد. بر این اساس هر اونس در ساعت 20 دیروز به سطح 1785دلار افزایش یافت. در پی شیوع واریانت اومیکرون و موقتی بودن یا نبودن تورم، ابهامات زیادی پیرامون رشد اقتصاد وجود دارد. مقامات بانکی از اینکه تورم بالای هدف 2‌درصد بانک مرکزی مانده است، ناراضی‌اند؛ بنابراین پایین آوردن تورم در حفظ انتظارات نزدیک به هدف بانک مرکزی، اهمیت دارد. تعدیل تدابیر محرک مالی و افزایش نرخ‌های بهره برای محدود کردن تورم، بازده اوراق قرضه دولتی را بالا می‌برد و هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.

 

بازار اوراق مسکن

روزشمار تسه 9812

05

تسه9812 در آخرین روز معاملاتی بازار سهام به افت روز گذشته خود ادامه داد و به کانال 82‌هزار تومانی عقب‌نشینی کرد. هر ورق از نماد یادشده با افت حدود یک‌درصدی در قیمت پایانی 82هزار و 868تومان به معاملات خود در هفته جاری پایان داد. وام مسکن در بانک‌های مختلف سهم نسبتا کمی از قیمت یک خانه دارد. وام اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس از محل حق‌تقدم به همراه جعاله آن نیز کمتر از یک‌سوم قیمت یک خانه در تهران را پوشش می‌دهد. اما نکته مهم در خصوص وام که کمتر به آن پرداخته می‌شود، این است که وام مسکن در این بازار نقش اهرم را دارد؛ به طوری که با دریافت هر یک از وام‌‌‌های موجود، می‌توان سود بیشتری روی پول سرمایه‌گذاری‌شده در ملکی که به کمک وام خریداری شده است دریافت کرد.

 

بازار نفت

بدترین عملکرد 20ماهه

06

نفت پس از ریزش سنگین روز سه‌شنبه در سطح 66دلاری بسته شد و سقوط بیش از 21درصدی را در نوامبر تجربه کرد که بدترین عملکرد ماهانه  ‌WTI طی 20ماه گذشته بود. اما در آستانه آغاز مذاکرات، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در واکنش به تهدید اومیکرون بر تقاضا، در معاملات روز چهارشنبه بخشی از این ریزش را احیا کردند و هر بشکه  نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به قیمت 69دلار و 10سنت معامله شد. وزیران اوپک روز چهارشنبه دیدار می‌کنند و روز بعد نشست وزیران این گروه با متحدانشان از جمله روسیه برگزار می‌شود. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اوپک‌پلاس در واکنش به آسیب دیدن تقاضا از محدودیت‌های کرونایی جدید برای مقابله با شیوع واریانت اومیکرون، برنامه افزایش تولید ۴۰۰‌هزار بشکه در روز را در ژانویه متوقف کند؛ در غیر این‌صورت، ممکن است تولیدکنندگان در افزایش تولید خود دچار مشکل شوند.


دنیای اقتصاد