کد خبر : ۶۰۱۸۳
به روز شده در : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
مدیرعامل شرکت شاپرک از اعمال تغییرات در مبلغ و مدل نظام کارمزد این شبکه از سه ماهه اول سال آینده خبر داد.

به گزارش بامداد اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان شبکه پرداخت اعلام کردند که از سه ماهه اول سال آینده، هم در مبلغ و هم در مدل کارمزدهای شبکه پرداخت تغییراتی اعمال می‌شود.

دریافت کارمزد بابت خدمات بانکی در تمام کشور‌ها انجام می‌شود و کارمزد بانک‌های ایرانی جزو ارزانترین نرخ‌های کارمزد در دنیاست. در آبان ۱۴۰۰ بخشنامه مربوط به کارمزد خدمات بانکی (ریالی_الکترونیکی) اعلام شد که براساس آن، برخی تعاریف نسبت به بخشنامه سال ۹۹ تغییر پیدا کرده است.

*بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰

کارمزد خدمات بانکی(ریالی_الکترونیکی) بانک مرکزی 1400
کارمزد خدمات بانکی(ریالی_الکترونیکی) بانک مرکزی 1400

*بخشنامه بانک مرکزی در سال ۹۹

کارمزد خدمات بانکی(ریالی_الکترونیکی) بانک مرکزی 1399

نشست تخصصی بازنگری در نظام کارمزد شبکه پرداخت و مبارزه با پولشویی و تخلفات شبکه پرداخت (۲۲ دی) در حاشیه نمایشگاه تراکنش برگزار شد.  

در این نشست به بررسی چالش‌های شبکه پرداخت و فعالان در این زمینه پرداخته شد که مهم‌ترین چالش شبکه پرداخت از سوی فعالان، موضوع کارمزد، هزینه تامین کارتخوان، کاغذ رسید کارتخوان‌ها و افزایش هزینه‌های فعالان در این زمینه بدون افزایش منابع درآمدی اعلام شد.  

دهقان می‌گوید: با مدل کارمزد فعلی، در چند سال آینده حال صنعت بدتر خواهد شد. حجم انبوهی از تخلفات در صنعت ناشی از نظام کار آمد کارمزد است.  

مدیر عامل شرکت شاپرک گفت: شبکه پرداخت قلب اقتصاد است. مجموعه حاکمیت پرداخت و بانک مرکزی همسو هستند و انواع و اقسام سناریو‌ها را انجام داده اند و این مسیر در بانک مرکزی در دست بررسی است. تا ۳ ماه اول سال آینده خبر‌های خوشی برای بانک ها، اصناف و psp خواهیم داشت.

فائز می‌گوید: مهمترین چالش در نظام پرداخت نا عدالتی است. بانک‌ها متضررین اصلی نظام کارمزدی هستند. در کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دستگاه پز وجود دارد. برای رفع این مشکلات باید یک نسخه‌ای طراحی شود که تمام مشکلات را در بر بگیرد. بی توجهی به پذیرنده‌ها باعث شده تا با مراجعه به psp یه باج خواهی کنند.


مدیر عامل شرکت داده ورزی سداد گفت: بانک‌های کشور کارمزد محور نیستند و برای جذب منافع دست به هرکاری می‌زنند. حتی با اصلاح بخشی از شبکه پرداخت باز این تخلفات در نطام بانکی وجود دارد. در دنیا ۵۰ درصد از درامد‌های بانکی از کارمزد‌ها است، اما در ایران تنها ۱۵ درصد است که این به قانون عملیات بانکی بدون ربا بر می‌گردد.

رئیس پلیس فتا گفت: تا سال ۹۸ جرائم افزایش پیدا کرد و تعداد ورودی پرونده‌ها ۴۰ برابر شد و بیش از ۷۰ درصد مربوط به جرائم بانکداری الکترونیک بود. با توجه به مشورت با بانک مرکزی رمز دوم پویا راه اندازی شد از زمانی که رمز پویا راه اندازی شد بیش از ۵۰ درصد جرائم فیشینگ کاسته شد.

عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: