کد خبر : ۶۰۲۰۶
به روز شده در : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
بهای نفت که در معاملات سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با بزرگ‌ترین رشد روزانه از ابتدای سال۲۰۲۲ توانسته بود نزدیک به ۴‌درصد رشد کند، دیروز (چهارشنبه) در همان سطوح بالای ۸۰‌دلار بر بشکه برای هر دو شاخص مهم جهانی باقی ماند تا نفت در محدوده سقف ۲ ماهه قرار گیرد. بهای وست‌تگزاس‌اینترمدییت ساعت ۱۵:۲۰ به وقت تهران ۵۴ سنت معادل ۶۶/ ۰‌درصد بالا رفت تا به قیمت ۸۱ دلار و ۷۶ سنت بر بشکه برسد. همزمان نفت‌برنت هم با ۴۱ سنت افزایش معادل ۵/ ۰درصد، با قیمت ۱۳/ ۸۴دلار در هر بشکه معامله شد.

به گزارش بلومبرگ، رالی قیمت نفت در روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه به بالاترین سطح از ۱۱ نوامبر همزمان با رشد مواد خام دیگر و بازار سهام اتفاق افتاد چراکه در این روز جرومی پاول، رئیس فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران اطمینان داد که می‌تواند بدون آسیب به اقتصاد ایالات‌متحده تورم را کنترل کند. علاوه‌بر این، موسسه نفت آمریکا (API) در گزارش خود با استناد به افرادی که از ارقام کلیدی درون صنعت نفت اطلاع دارند، گفته موجودی نفت‌خام این کشور در هفته منتهی به هفتم ژانویه ۱/ ۱‌میلیون بشکه کاهش یافته است. آمار رسمی دولت این کشور شامگاه چهارشنبه توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود که در صورت تایید، هفتمین هفته کاهشی این ذخایر را شاهد خواهیم بود.

این اداره همچنین در گزارش ماهانه خود پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده موجودی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی نفت در فصل اول سال اندکی افت کند؛ این در حالی است که در گزارش قبلی خود برآوردی افزایشی داشت. EIA همچنین گفته این موجودی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در‌ ماه پایانی سال گذشته میلادی (دسامبر) روزانه ۳‌میلیون بشکه کاهش یافته است که از این طریق نیز بهای نفت تقویت شد. خبر‌گزاری رویترز عواملی مانند عرضه محدود نفت و کاهش نگرانی‌ها در مورد یک آسیب بالقوه به تقاضا به دلیل شیوع سویه اُمیکرون را برای افزایش قیمت‌ها در روز چهارشنبه برشمرده است.

  نفت ۱۰۰ دلاری در فصل اول ۲۰۲۲؟
جفری هالی، تحلیلگر شرکت Oanda درباره احتمال ۱۰۰ دلاری‌شدن قیمت نفت می‌گوید: «با فرض اینکه چین با کاهش شدید (رشد اقتصادی) مواجه نشود که باعث می‌شود اُمیکرون سویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای رفتنی شود و با در‌نظر‌گرفتن محدودیت واضع اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس در افزایش عرضه، من هیچ دلیلی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینم که برنت نتواند به سمت ۱۰۰ دلار بر بشکه طی فصل اول سال، احتمالا زودتر، حرکت نکند.‌» او ادامه می‌دهد: «در جمله پیش نتایج متغیر زیادی وجود دارد که بزرگ‌ترین آن تهدید اُمیکرون در چین، هند و اندونزی است.‌»

در همین حال، بررسی شرط‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران روی نفت ۱۰۰ دلاری نشان از رشد چشمگیر آن طی ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته دارد. به گزارش وبگاه بارونز، تحلیلگر آر‌‌‌‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سی کپیتال‌مارکتس در این‌باره می‌گوید: «طی دو هفته گذشته، مجموع قراردادهای فعال برای نفت وست‌تگزاس ‌اینترمدییت ۱۰۰ دلاری در‌ ماه ژوئن۲۰۲۲، ۱۰‌درصد بالا رفته است.‌» او می‌افزاید: «از سپتامبر، قراردادهای فعال برای نفت ۱۰۵ تا ۱۵۰ دلاری ۱۴ برابر شده است.‌»

پیش از این، نهادها و کارشناسان متعددی از این احتمال سخن گفته بودند اما با شروع قدرتمندانه نفت و دیگر بازارها از ابتدای سال۲۰۲۲ و مقاومت رشد تقاضا در برابر نگرانی‌ها درباره اُمیکرون در کنار محدودیت عرضه، احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار و بیشتر را به امری نه‌چندان دور از ذهن طی آینده نزدیک تبدیل کرده است.


دنیای اقتصاد
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: