کد خبر : ۶۰۲۳۷
به روز شده در : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
طی بخشنامه شماره ۰۰/۲۱۳/ب مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ معاونت مالی و سرمایه گذاری پست بانک ایران بر اساس بخشنامه شماره ۰۰/۲۷۸۹۴۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ ابلاغی از سوی اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی ج.ا.ایران شخصی‌سازی و اعطاء چک موردی از طریق برگ چک عادی به مشتریان ممنوع می‌باشد و در صورت ارائه چک موردی با استفاده از چک عادی با بانک خاطی برخورد انظباطی می‌شود.
به گرازش بامداد اقتصاد به نقل از دیوان اقتصاد، بر این اساس؛ از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، شخصی سازی و تحویل چک موردی به مشتریان با استفاده از فرمت چک عادی موجود ممنوع می‌باشد و شعب به هیچ عنوان مجاز به انجام فرآیند مذکور نمی‌باشند و در صورت مشاهده برابر مقررات برخورد خواهد شد.

همچنین براساس بخشنامه مذکور؛ فرآیند چاپ چکهای موردی پست بانک با مختصات، ویژگی‌ها و مولفه‌های امنیتی اعلامی فوق در حال انجام می‌باشد که به محض اتمام فرآیند چاپ، مراتب به نحو مقتضی به کلیه استان‌ها و شعب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است: مفاد این بخشنامه در مورد چکهای موردی که قبلاً شخصی‌سازی و در اختیار مشتریان قرار داده شده است مصداق نداشته لذا چنانچه چک‌های مذکور جهت عملیات وصولی به شعب‏/باجه‌های بانکی روستایی ارائه شود می‌بایست کما فی‌السابق برابر مقررات و ضوابط بررسی و اقدام گردد.

شایان ذکر است: مسئولین ذیربط در شعب و باجه‌های بانکی منتخب پست بانک ایران می بایست در خصوص عملیات واگذاری چکهای موردی عهده سایر بانکها بر کنترل ظاهری اوراق چک براساس مشخصات امنیتی طرح چکهای موردی و سایر عملیات مربوط به واگذاری در ماژول چکاوک از قبیل: اسکن پشت و رو، ورود اطلاعات چک و … طبق مفاد دستورالعمل و راهنمای کاربری ابلاغی برخورد نمایند.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: