کد خبر : ۶۰۴۳۸
به روز شده در : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
در سیل اخیر حدود ۵۰ میلیون مترمکعب روان آب سیل و ۳ میلیون متر مکعب مدیریت سیل داشتیم.
به گزارش بامداد اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جزی گفت: در سیل چند هفته اخیر، عملیات آبخیزداری در مناطق هرمزگان، چابهار، جنوب کرمان و کرمان خود را نشان داد به طوری که منجر به تغذیه آبخوان و مدیریت روان آب شد.

به گفته مدیرکل دفتر آبخیزداری و آبخوانداری، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در شرایط سیل و خشکسالی می‌تواند ضامن امنیت غذایی کشور باشد.

جزی گفت: سیل اخیر به ۸ استان خسارت وارد کرد که بنابر برآورد‌های اولیه در نقاطی که عملیات آبخیزداری داشتیم، حدود ۵۰ مترمکعب روان آب سیل و حداقل ۳ میلیون متر مکعب مدیریت سیل داشتیم.

بسیاری از کارشناسان حوزه آبخیزداری بر این باورند که با توجه به پدیده خشکسالی و قرار گرفتن کشور روی کمربند خشک و نیمه خشک از موضوع سیل نباید غفلت کرد.

عملیات آبخیزداری راهکاری کم هزینه برای کنترل و مدیریت سیل محسوب می‌شود به طوری که ارزیابی‌ها از سیل سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اجرای پروژه‌های آبخیزداری تا ۷۰ درصد منجر به مدیریت سیل شده است.

با اجرای عملیات آبخیزداری در مناطق کوهستانی تا ۵۳۰ متر مکعب و در دشت‌ها هزار متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی نفوذ داده می‌شود.

مسئولان حوزه آبخیز براین باورند که با توجه به اثر پذیری اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش فرسایش خاک، نفوذ آب در زمین، تغذیه آب چشمه‌ها و قنوات تغییر و تحول در رویکرد توزیع منابع اعتباری در حوزه‌های بحرانی امری ضروری است.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: