کد خبر : ۶۵۶۹۹
به روز شده در : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
قراردادهای سفیدامضا، قراردادهای موقت، تعلق نگرفتن سختی کار به کارگران، پایین بودن حقوق و دستمزد، نداشتن امنیت شغلی و .... بخشی از هزاران مشکلی است که امروز کارگران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این قشر امروز در خط مقدم تولید قرار دارند، اما به‌نظر می‌رسد حل مشکلات آن‌ها از سخنرانی‌های روز کارگر فراتر نمی‌رود و این قشر باید هم‌چنان منتظر تحقق وعده‌ها باشند.

چندین دستگاه اجرایی متولی رسیدگی به مشکلات کارگران هستند، اما این مشکلات تمامی ندارد و شرایط اقتصادی این مشکلات را تشدید کرده است، تشکل‌های کارگری معتقدند که در حق کارگران اجحاف صورت می‌گیرد، شاید بتوان گفت دستان خالی کارگران در این شرایط اقتصادی داستانی مصور است که دل هر شنونده‌ای را به درد می‌آورد.

رمان زندگی کارگران سرفصل‌های پرگلایه متعددی دارد که برای حل مشکلات آن‌ها باید تمامی دستگاه‌های اجرایی متعدد وارد عمل شوند، امروز برخی کارفرما اختیار تام دارد تا بنا بر سلیقه با کارگر رفتار کند و کارگر نیز به دلیل اینکه بتواند به زندگی خود ادامه دهد، مجبور است تا شرایط را بپذیرد.

حال اگر کارفرما تصمیم به تعدیل نیرو بگیرد، قطعا هیچ دستگاه اجرایی نمی‌تواند از این کار جلوگیری کند، زیرا کارگر هیچ ارتباط استخدامی رسمی با آن واحد تولیدی ندارد و در پایان سال موعد قرارداد او به سر می‌رسد، اگر فکری به حال امنیت شغلی کارگر نشود، این قشر در زیر چرخ‌های اقتصاد له خواهند شد.

کارگران امنیت شغلی ندارند

سپهری یکی از کارگران کارخانه سیمان شهرکرد با اشاره به اینکه افزایش حقوق یکی از مطالبات اصلی کارگران در واحدهای تولیدی است، اظهار کرد: امیدواریم این وعده مسئولان عملی شود، طبق مصوبه میزان افزایشی که برای حقوق کارگران در نظر گرفته شده، رضایت‌بخش است، امیدواریم این افزایش بتواند بخشی از تورم موجود در جامعه را جبران کند.

وی افزود: همواره افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم سالانه در کشور نیست، باتوجه به افزایش قیمت‌هایی که در سال‌جاری با آن مواجه شدیم، این افزایش حقوق ۵۷ درصدی اصلا به چشم نیامد، اگر جلوی تورم در جامعه گرفته نشود، این حقوق کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد.

سپهری قراردادهای موقت را یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران عنوان کرد و گفت: قراردادهای منعقد شده با کارگران یکساله است، این قرارداد هر سال تمدید می‌شود، کارگران امنیت شغلی ندارند، همچنین حقوق کارگران متناسب با سختی کار آن‌ها نیست.

این کارگر بیان کرد: امسال قراردادهای سفیدامضا در کارخانه سیمان نداشتیم، اما در سال‌های گذشته قراردادها به‌صورت خام و سفید در اختیار کارگران قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه عموما سختی کار کارگران در برخی مشاغل بسیار بالا است، عنوان کرد: کارگران با انواع مشکلات جسمی مواجه می‌شوند، اگر این کارگران در رده مشاغل سخت قرار بگیرند می‌توانند با سابقه ۲۰ سال ممتد و ۲۵ سال غیرممتد بازنشسته شوند، اما در حال حاضر کمیته مشاغل استان از این مسئله حمایت نمی‌کنند.

نرخ تورم بالاتر از افزایش حقوق کارگران است

سیاحی یکی دیگر از کارگران چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کارگران در این شرایط اقتصادی با انواع مشکلات برای تامین معیشت خود روبرو هستند، اظهار کرد: حقوق کارگران هر ساله به مقدار محدودی افزایش پیدا می‌کند، اما همیشه نرخ تورم بالاتر از این افزایش است.

وی بیان کرد: کارگران به‌هیچ عنوان امنیت شغلی ندارند، اگر کارفرما تمایل نداشته باشد که آن کارگر در آن واحد تولیدی کار کند، کارگر حق اعتراض ندارد، زیرا قراردادهای کارگران عموما موقت است.

سیاحی گفت: نباید تنها در روز کارگر به فکر کارگران باشیم، اگر کارگران نبودند قطعا چرخ اقتصاد کشور نمی‌چرخید و تولید رونق نداشت.

این کارگر در پایان خاطرنشان کرد: کارگران امروز نیازمند حمایت مسئولان هستند، جایگاه کارگران در جامعه باید جدی گرفته شود.

بساط قراردادهای سفیدامضای کارگری در کشور جمع شود

قنبری- نماینده تشکل‌های کارگری در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جامعه کارگری نقطه هدف جامعه اقتصادی در کشور است، اظهار کرد: این قشر در جنگ اقتصادی و تحریم مشکلات عدیده‌ای داشتند، اما دست از تلاش و کوشش برنداشتند.

وی با تاکید بر اینکه باید دید صدقه‌ای از جامعه کارگری در کشور برداشته شود، افزود: کارگر بسیار توانمند است و چرخ اقتصاد کشور به وسیله این قشر می‌چرخد، باید شان و جایگاه کارگر در جامعه حفظ شود، در این شرایط اقتصادی فشار مضاعفی به کارگران وارد شده است.

قنبری با اشاره به افزایش جزئی حقوق کارگران، عنوان کرد: این مسئله در شورای عالی کار کشور مصوب شد، هجمه‌های سنگینی را نسبت به این مصوبه شاهد بودیم، کارگران قانع هستند و برای تولید زحمت می‌کشند، هنوز افزایش ۵۷ درصدی حقوق اعمال نشده است و این تورم، این افزایش را خنثی می‌کند.

نماینده تشکل‌های کارگری در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: خواهان اجرای قانون هستیم، باید سختی کار برای کارگران لحاظ شود، بسیاری از کارگران در کارگاه‌های تولیدی امنیت شغلی ندارد، قراردادهای سفیدامضا و اخذ ضمانت‌های بی‌پایه و اساس از کارگران موجب فشار به این قشر می‌شود.

وی با بیان اینکه باید بساط قراردادهای سفیدامضا در کشور جمع شود، توضیح داد: اخذ تعهدات ثبتی از کارگران یک کار غیرقانونی است.

قنبری تصریح کرد: باید به مسئله بهداشت، درمان، بیمه و مسکن کارگران توجه ویژه‌ای صورت بگیرد، دولت نیز باید در کنار کارفرما به مسئولیت‌های خود عمل کند، مالیات، سرمایه در گردش و تسهیلات مالی کارفرما را با چالش مواجه می‌کند، انتظار داریم شأن و منزلت کارگران در جامعه حفظ شود.




ایسنا
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: