کد خبر : ۶۶۳۰۳
به روز شده در : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
بازارهای مالی طلا، ارز و بورس در این هفته صعودی بودند و پیش بینی می‌شود رشد بازار سرمایه ادامه دار باشد.

به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به بررسی وضعیت بازار‌های مالی (ارز، بورس، طلا و سکه) از هفدهم تا بیست و یکم اردیبهشت و پیش بینی روند این بازارها طی روزهای آینده پرداخته ایم.

جدول زیر وضعیت روزانه دلار، یورو، سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه، اونس جهانی و طلای ۱۸ عیار در سومین هفته اردیبهشت ماه را نشان می‌دهد.

بازارهای مالی

نرخ دلار آمریکا در این هفته با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۲۵ هزار و ۷۲۷ تومان رسید. یورو نیز با ۰.۱۴ درصد کاهش در انتهای هفته به قیمت ۲۸ هزار و ۴۶۸ تومان معامله شد.

بازارهای مالی

بازارهای مالی

آقای میرزایی کارشناس اقتصادی گفت: طی هفته‌ای که گذشت، وضعیت نرخ ارز و طلا در بازار صعودی بود. دلار به ارقام بالای ۳۰ هزار تومان رسید و سکه بهار آزادی هم از ارقام ۱۳ میلیون تومان گذر کرد. این وضعیت ماحصل دو عامل کلی بود. مهمترین عامل در تحولات یک هفته اخیر، بحث اصلاح یارانه ارز ترجیحی کالا‌های اساسی بود که طبق پیش بینی دسته‌ای از کارشناسان، سرانجام منجر به افزایش قیمت این کالا‌ها شد. شوک ناشی از این اقدام به ویژه از منظر تورم انتظاری، بر وضعیت نرخ ارز و طلا اثرگذار شد.  دومین عاملی که تا حدودی اثرگذار بود، مربوط به مذاکرات خارجی بود.

شاخص کل بورس در این هفته حدود ۱.۳ درصد رشد را تجربه کرد و از تراز ۱ میلیون و ۵۴۳ هزار واحد به تراز ۱ میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید.  

بازارهای مالی

آقای محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته آینده یکی از هفته‌های پر خبر بازار سرمایه خواهد بود و آیتم‌های زیادی بر روند بازار موثر است. یکی از موضوعاتی که شاید مهم‌ترین آن‌ها نیز تلقی شود داغ شدن مجدد موضوعات سیاسی است. مورد دیگر، بحث اثرات آزادسازی قیمت‌ها و افزایش نرخ دلار است. علاوه بر این موارد انتشار گزارشات سالیانه شرکت‌ها نیز سرعت خواهد گرفت.

به گفته او، علاوه بر همه موارد مطرح شده با توجه به دورنمای تورمی که در کشور ایجاده شده است به نظر هفته آینده بازار روندی صعودی داشته باشد و شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم.

در زمینه شاخص کل و شاخص هم وزن باید گفت که در هفته کاری قبل تقاضا در شرکت‌های کوچک مطلوب‌تر بود که این امر منجر به رشد بیشتر شاخص هم وزن از شاخص کل شد و شرکت های بزرگی مانند شرکت‌های معدنی و فولادی رشدی نداشته اند، که این امر انتظار رشد این شرکت‌ها را تقویت می‌کند.

او گفت: در آخر در رابطه با صنایع پیشتاز به نظر می‌رسد اگر بازار به نتیجه برسد که رشد نرخ دلار را در پیش دارد، شرکت‌های بزرگ بیشتر رشد خواهند کرد.

در هفته‌ای که گذشت، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۱.۵ درصد افزایش به قیمت ۱۳ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم  با ۳.۸ درصد افزایش به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

بازارهای مالی

بازارهای مالی

محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت:سکه امامی روز گذشته از سطح مقاومت تکنیکی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود عبور کرد و در سطح ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

به گفته او با توجه به روند قیمت دلار و طلای جهانی، ارزش ذاتی سکه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد و حباب آن به بیش از ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافت. ریسک معاملاتی در این بازار به دلیل رشد حباب آن بالا رفته است.

عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: