کد خبر : ۶۶۸۳۶
به روز شده در : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی وزارت صمت گفت: زیرساخت‌های حقوقی و فنی برای شروع طرح مبارزه با قاچاق آماده است اما بدون همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های نظارتی به ثمر نمی‌نشیند.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن شکراللهی مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

آیا زیر ساخت‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا مهیا است؟

شکراللهی: باید کالا‌های با اصالت از کالا‌های تقلبی تفکیک داده شوند به طوری که سامانه رهگیری و کد شناسه کالا همه در راستای این است که وزارت صمت به وظیفه ذاتی خود عمل کند و کالای با اصالت از کالای تقلبی تشخیص داده شود.

رویکرد جدیدی که در وزارت خانه دنبال می‌شود نشان از اراده ای جدی برای مقابله با مسئله قاچاق دارد. در سال‌های گذشته اجرای طرح مقابله با قاچاق را در حوزه لوازم خانگی داشتیم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد، اما در دوره وزارت  فاطمی امین رویکرد‌ها در راستای مبارزه با قاچاق تغییر پیدا کرده است.

زیرساخت‌های حقوقی و فنی برای شروع طرح مبارزه با قاچاق را آماده کرده ایم، این سوال مطرح می‌شود که اگر زیرساخت‌ها آماده است و سامانه جامع تجارت به درستی فعالیت می‌کند چرا کالای قاچاق را در سطح عرضه شاهد هستیم.

باید اراده جدی تری را در سطح عرضه داشته باشیم وگرنه همه زیرساخت‌ها بدون ورود جدی نهاد‌های نظارتی به ثمر نمی‌نشیند. وزارت صمت در رویکرد جدید همگرایی را شکل خواهد داد.

مشکلاتی که در سطح عرضه شاهد هستیم را چگونه باید برطرف کنیم؟

شکراللهی: امروزه مشکلی را در سطح عرضه و در سطح ورود کالای قاچاق به کشور شاهد هستیم. طبق قانون باید سقفی را برای ورود کالا‌های کوله بری به داخل کشور در نظر بگیریم. باید قانون توسط استانداران استان‌های مرزی در خصوص ماده ۹ مورد توجه قرار بگیرد.

پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

چرا طرح های قبلی مبارزه با قاچاق کالا به نتیجه مطلوب نرسیده است؟

پرهام فر: رویکرد مبارزه با قاچاق کالا از شیوه سنتی و موردی محور بودن تغییر یافته است، ما به سمت مبارزه چند لایه پیش رفته ایم. اقدامات ما از زمان ورود به سطح عرضه شروع می شود.

پیش از این شرایط به گونه ای بود که کالا وارد کشور می شد و معافیت ها و تخفیف ها پرداخت نمی شد و کد رهگیری و شناسه برای کالا تعلق نمی گرفت اما ظرف یک ماه ستاد مبارزه با قاچاق کالا دستورالعمل جدید را آماده کرد و الان در جلسات دولت مطرح است.کالا باید در نقطه صفر مرزی ثبت شود تا خدمات پس از فروش ، حمل و نقل را شامل شود.

قانون جدید چه زمانی لازم الاجرا شد؟

پرهام فر: قانون جدید ۲۰ روز پیش لازم الاجرا شد، در قانون جدید مقرر شد تا برخوردها بازدارنده باشد. حجم کالای قاچاق یک و چهار دهم میلیارد دلار است لذا تغییر رفتار در نوع قاچاق صورت گرفته است.

شاید قاچاق در سطح عرضه بیشتر باشد اما نوع عرضه و ارائه کالای قاچاق تغییر یافته است.عرضه لوازم خانگی به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کرده است به طوری که بازاریابی و تبلیغ در این فضا صورت می گیرد.

از وضعیت نابسامان باید به سمت وضعیت به سامان پیش برویم بنابراین باید حتما گام به گام به سمت ساماندهی هدایت شویم و در نهایت باید هماهنگی و همکاری بین دستگاه ها افزایش یابد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود در خصوص موضوع مورد بحث پرداخت.

وضعیت میزان کالای قاچاق در سطح عرضه به چه صورت است؟

اسفنانی: میزان کالای قاچاق در سطح عرضه به مراتب کمتر از سالهای گذشته است، درخصوص آنچه که کشف می شود پرونده تشکیل شده و مورد رسیدگی قرار می گیرد و در نهایت به نفع دولت ثبت می شود.

قانون قبلی ایراد داشت اما در قانون جدید ایرادات برطرف شده است، ما آمار قاچاق را به روز نداریم زیرا آمار در استان های مختلف متفاوت است .
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: