کد خبر : ۶۶۹۶۰
به روز شده در : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
سازمان نظام مهندسی کشور:
دیروز حادثه دیگری همانند حادثه پلاسکوی تهران در کشور رقم خورد اما این بار ساختمان، ساختمان نوسازی بود که پیش از این سازمان نظام مهندسی هشدارهایی را در رابطه با فرو ریختن آن داده بود.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از گذشت ۵ سال از حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران، این بار برج‌های دوقلوی متروپل آبادان که هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده بودند، تخریب شدند.
به گفته آقای حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در زمان ساخت این پروژه، چندین بار مهندسان ناظر هشدارهای لازم را در رابطه با تخلفات و وضعیت بحرانی آن به شهرداری آبادان گزارش داده بودند.

طبق اطلاعات دریافتی از سازمان نظام مهندسی کشور، پروژه متروپل در سال ۹۶ پروانه ساخت اخذ کرده، اما طراحی ساختمان آن از سوی سازمان نظام‌ مهندسی انجام نشده است. این سازمان بیش از ۶ بار، هشدارهای لازم را درباره وضعیت بحرانی این پروژه داده بوده؛ چراکه حدود سه طبقه از برج متروپل اضافی ساخته شده و بر بحرانی شدن وضعیت این ساختمان دامن زده بود.

برج متروپل در زمینی به مساحت بیش از ۶ هزار مترمربع، در ۱۱ طبقه با ۳۵ متر بر در خیابان امیری آبادان ساخته شده که امکان دسترسی به این مجموعه، از خیابان‌های امیری، امام خمینی و سعدی هم وجود دارد.

ساختمان متروپل آبادان دیروز در ساعت ۱۲ ظهر فرو ریخت که بر اثر این حادثه، ۱۱ نفر کشته و حدود ۳۵ نفر آسیب دیده و از زیر آوار‌ها بیرون کشیده شده اند. طبق اعلام سازمان هلال احمر، جستجو به اتمام رسیده و تمامی افرادی که از دیروز ریز آوار مانده بودند، خارج شده اند، اما آواربرداری همچنان ادامه دارد.

طبق قانون سازمان نظام‌ مهندسی، این سازمان وظیفه قانونی و ابزار توقف پروژه‌ها را ندارد و فقط می‌تواند در طول فرآیند ساخت، گزارش تخلفات را به شهرداری ارائه دهد و شهرداری‌ها هستند که باید جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز را بگیرند.

رئیس جمهور، معاون اول و معاون اقتصادی او و همچنین دادستان کل کشور دستور فوری برای رسیدگی به این حادثه را داده و اعلام کرده اند که باید با متخلفان ساختمان متروپل آبادان برخورد قاطع شود و این افراد تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره این حادثه گفته، تمامی ابعاد حادثه آبادان در دست بررسی است و ما دستور داده‌ایم که در صورت تخلف ناظر پیمانکار و شهرداری با آن‌ها برخورد قاطع شود.

تاکنون  ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل دستگیر شده اند که دو شهردار قبلی و ناظران پروژه های برج دو قلوی متروپل هم در بین این افراد قرار دارند.

برخی از کاربران فضای مجازی، با انتشار تصاویری از زمان افتتاح ساختمان متروپل آبادان در حضور آقای شریعتی استاندار سابق خوزستان که مدتی در سازمان ملی استاندارد نیز مشغول به کار بود، خواستار برخورد با متخلفان این حادثه شده‌اند.

آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد هم با انتشار یک پیام در توئیتر به ماجرای فروریختن متروپل آبادان واکنش نشان داد؛ او نوشته است: «آه از خوزستان مظلوم. زودتر از اینها باید تعارفات را کنار گذاشت. مدعی العموم طی اقدامی فوری به پرونده بانیان حادثه متروپل رسیدگی کند. این حادثه تجربه ای برای ما در سازمان ملی استاندارد است تا با بی قانونی  ولنگاری در اسرع وقت برخورد شود».

باز هم حادثه دیگری از پلاسکو در کشور رقم خورد / این بار مقصران حادثه چه کسانی هستند

عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: