کد خبر : ۶۷۰۳۲
به روز شده در : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
خشکسالی ادامه دارد و مصرف برق هم صعودی است. در این شرایط وزارت نیرو تمهیداتی برای تشویق خوش‌مصرف‌ها و تنبیه بدمصرف‌ها در دستور کار قرار داده است، زیرا فعلا راه نجات از تابستان سخت، چیزی جز مدیریت مصرف نیست.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از روزنامه همشهری،«وضعیت بارندگی و آب تعریفی ندارد و آمارهای رسمی همچنان بر کسری بارش و ذخایر آبی سدها نسبت به سال قبل دلالت دارند. در این میان گرمای هوا بیداد می‌کند و بر اساس اعلام تازه مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط پنج سال اخیر در بیشتر مناطق کشور افزایشی است. حلقه مکمل این اتفاقات نیز شکسته‌شدن پیک مصرف برق در روز دوم خرداد بود که عملا زنگ خطر مواجهه با تابستانی سخت را به‌ صدا درآورده است.

کاهش آب سدها

آخرین اطلاعات منتشرشده از سوی دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد در ۳۱اردیبهشت امسال، کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل ۲۷میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب بوده که این میزان نسبت به‌ مدت مشابه سال آبی گذشته هفت درصد کمتر است. طبق اعلام وزارت نیرو، در پایان اردیبهشت امسال، میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان ۳۱درصد، سدهای پنج‌گانه استان تهران ۳۲درصد، سدهای استان خوزستان ۵۹درصد و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۵درصد بوده است. با توجه به این آمارها که تداوم و تشدید خشکسالی در سرزمین ایران را تأیید می‌کند و با نگاهی به شرایط اقلیمی کشور و فصل گرمای پیش‌ رو، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف امری ناگزیر و تنها راه عبور از سختی‌های بی‌آبی در فصل گرما خواهد بود.

فیوز مصرف برق پرید

دو روز پیش، یعنی دوم خرداد، افزایش ۲۳۰۰مگاواتی مصرف برق باعث شد پیک مصرف برق کشور به ۵۲هزار و ۴۰۰مگاوات افزایش یابد. این اتفاق در حالی است که هم به‌واسطه کم‌آبی، عملکرد نیروگاه‌های برقابی محدود شده و هم به‌واسطه افزایش شدید دما به‌خصوص در پیک روزانه مصرف برق، راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق نیز تحت‌ تأثیر قرار خواهد گرفت. با توجه به افزایش دما در روزهای آتی و افزایش نیاز به برق در کشور، رعایت نکات مدیریت مصرف در ساعات اوج مصرف برق از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۳ و تنظیم درجه وسایل سرمایشی روی ۲۵درجه بسیار مهم و کمک‌کننده برای تأمین برق خواهد بود اما همزمان وزارت نیرو نیز برنامه‌هایی برای تغییر رفتار مصرفی مشترکان به‌خصوص در طبقه بدمصرف‌ها در دستور کار قرار داده و در اول راه هم روی مصرف برق ادارات تمرکز کرده است. بر اساس مصوبه هیأت دولت ادارات باید در فصل گرم امسال، مصرف برق خود را ۳۰درصد در ساعات کاری کاهش دهند در غیر این صورت، در مرحله نخست اخطار دریافت می‌کنند و در صورت تکرار، برق اداره پرمصرف قطع خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق می‌گوید: این اقدامات به‌ منظور تأمین پایدار برق مشترکان خانگی و تداوم روند تولید ادامه خواهد یافت. از این‌ رو لازم است ادارات پس از پایان ساعات کاری، نسبت به خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی و روشنایی‌های غیرضروری اقدام کنند. وزیر نیرو نیز در تازه‌ترین صحبت‌های خود اعلام کرده است که این وزارتخانه با افزایش توان تولید، احداث نیروگاه و از سویی انجام تعمیرات اساسی در زمان مقرر شرایط تولید برق را در حالت آماده قرار داده است.

طرح ملی کاهش مصرف برق

دو روز پیش، با اوج‌گیری مصرف برق، وزیر نیرو مصوبه طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی» را ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه به‌ منظور ایجاد امکان اعمال مشوق‌های مدیریت مصرف و با هدف تسهیل تأمین برق به‌ویژه در اوقات اوج مصرف و افزایش مشارکت مصرف‌کنندگان برق، شرکت توانیر از طریق شرکت‌های تابعه و وابسته مکلف است از ابتدای ماه‌های گرم سال‌ جاری، امکان مشارکت مشترکان خانگی و سایر مصارف را در طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی» به‌ویژه از طریق سامانه‌های ارتباطی نظیر «برق من» فراهم کند. در این طرح، اعمال پاداش مشترکان صرفه‌جو و مکانیسم رایگان‌شدن قبوض برق این مشترکان از اول خردادماه اجرایی شده است.

وزیر نیرو با اشاره به ‌وجود ۶۵۰هزار مشترک بدمصرف برق در کشور می‌گوید: ما طوری حرکت می‌کنیم که مردم با کمترین مشکل مواجه شوند اما عبور از خاموشی بیش از هر چیز به رفتار مشترکان بستگی دارد.»
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: