بازار سهام

روی خوش سبز بورس

1

بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته، به مانند روز قبل رشدی ضعیف را از خود به نمایش گذاشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز دوشنبه توانست با 28/ 0‌درصد رشد در ارتفاع یک‌میلیون و 507‌هزار واحد بایستد. شاخص هموزن نیز دراین روز 55/ 0 درصد رشد کرد. اما در این میان افت گروه بانکی و فلزات اساسی در کنار سرخ پوشی گروه پالایشی‌‌‌ها و پتروشیمی‌‌‌ها به دلیل کاهش قیمت در بازار جهانی بیشترین تاثیر منفی را در بورس تهران داشتند. بنابراین رشد دماسنج بازار تا حدود زیادی محدود شد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز گذشته نیز در سطوح پایینی قرار داشت و رقم آن به 2057‌میلیارد تومان رسید. با این حال برخی از کارشناسان بر این باورند که فضای رکودی در بازار سرمایه ادامه‌‌‌دار خواهد بود.

بازار سکه

فرمان دلاری سکه

2

روز دوشنبه همزمان با بازگشایی نزولی طلای جهانی و دلار آزاد، بهای سکه امامی افت قیمت داشت. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به زیر سطح 15‌میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. بر این اساس مسکوک یاد شده دیروز به قیمت 14‌میلیون و 960‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفتنی است فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه امامی اندکی افت کرده است. اما با این حال حباب این سکه همچنان بالای سطح 5/ 1میلیون تومان قرار دارد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که روند سکه کاملا به تغییرات دلار بستگی دارد و با افت و خیز بهای طلای جهانی این نوسانات تقویت و ضعیف می‌شود. از این رو انتظار می‌رود در صورت از دست دادن سطح 31‌هزار تومانی دلار، سکه نیز در محدوده میانه کانال 14‌میلیون تومان معامله شود.

بازار طلای جهانی

استارت ضعیف طلای جهانی

3

در اولین روز معاملاتی بازار جهانی شاخص دلار و اوراق قرضه 10ساله آمریکا با نوسانات زیادی همراه بود. به طوری که باعث شد نرخ طلا در ابتدای بازار صعودی ظاهر و پس از مدتی مجددا بهای طلا سرخ پوش شود. لازم به ذکر است که پس از افت چشمگیر قیمت این فلز در بازار جهانی، روز دوشنبه نرخ بازدهی در ایالات متحده اندکی کاهش یافت و این امکان را برای افزایش پتانسیل قیمت طلا فراهم کرد. بر این اساس این فلز گرانبها روز گذشته در سطح 1805 دلار و 99 سنت در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است که دفاتر دولت فدرال ایالات متحده، بازارهای سهام و اوراق قرضه و فدرال رزرو روز دوشنبه به دلیل روز استقلال تعطیل بودند و همین امر تا حدود زیادی بر حجم معاملات و تغییرات قیمت‌ها تاثیرگذار بود.

بازار اوراق مسکن

بازار مسکن در گرداب سیاست‌ها

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه عموما سبزپوش ظاهر شدند. به این ترتیب تسه 9912 نیز روز گذشته با 43/ 0‌درصد افزایش معادل 594 تومان رشد معاملات خود را در قیمت پایانی 138‌هزار و 217 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه نوسانات قیمت مسکن و روند صعودی آن تاثیر بسزایی در وضعیت معیشتی خانوارها ایجاد کرده است. از این رو دولت و مجلس برای سر و سامان دادن به وضعیت بازار مسکن اقداماتی را آغاز کرده‌‌‌اند که از آن جمله می‌توان به طرح نهضت ملی مسکن، تعیین سقف برای قراردادهای اجاره، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، مبحث اجاره‌‌‌داری حرفه‌‌‌ای، مالیات خانه‌‌‌های خالی و خانه‌‌‌های لوکس اشاره کرد. بنابراین مطلوب بودن چنین سیاستگذاری‌هایی می‌تواند در بازه زمانی بلندمدت تاثیرات خود را بر بازار مسکن نمایان کند.

بازار نفت

افت و خیز محدود قیمت نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی روز دوشنبه پرنوسان بودند. زیرا نگرانی‌ها از کندی رشد اقتصادی بر محدودیت عرضه در بحبوحه کاهش تولید نفت اوپک غلبه کرده است. از این رو هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته به قیمت 111 دلار و 95 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در سطح 108 دلار و 62 سنت قرار گرفت. گفته می‌شود که ترس از رکود، اولین عاملی به حساب می‌‌‌آید که افزایش قیمت نفت را محدود کرده و صعودی شدن نرخ‌ها و کاهش اعتماد مصرف‌کننده چشم‌‌‌انداز تقاضای سوخت را کاهش داده است. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد ظرفیت پالایشگاه نفت ایالات متحده بهبود داشته است. همچنین با توجه به شرایط حاکم بر بازار از نگاه تحلیلگران انتظار می‌رود که بهای نفت طی روزهای آتی تغییرات محدودی داشته باشد  و تصور می‌شود که بالای سطح 100 دلار در هر بشکه باقی بماند.


دنیای اقتصاد