بازار سهام

کم‌‌رمقی معاملات بازار سهام

بورس تهران روز سه‌‌شنبه نیز به حرکت صعودی خود ادامه داد. اما این افزایش همانند روزهای قبل چندان قوی نبود. به‌طوری که شاخص کل دیروز را با شیب ملایمی سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با ۲۶/ ۰ درصد رشد در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۱ هزار واحد ایستاد. اما در مقابل شاخص هموزن پرنوسان ظاهر شد و رشد کمتری را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص یاد‌شده تنها با ۰۸/ ۰ درصد افزایش سبزپوش شد. علاوه بر این لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در روز گذشته رقم ۲۴۹۸ میلیارد تومان ثبت شد. بنابراین به عقیده کارشناسان در چنین شرایطی که ارزش معاملات بسیار پایین است نمی‌توان انتظار رشد قوی و پرشتاب را از بورس داشت. از این رو پیش‌‌بینی می‌شود که رکود نسبی همچنان در بازار باقی بماند.

1

 

بازار سکه

موقعیت حساس سکه

بازار طلا و سکه پس از افت قیمت در روز دوشنبه، روز گذشته را صعودی سپری کرد. به‌طوری که سکه امامی مجددا به بالای سطح 15 میلیون تومان بازگشت. به این ترتیب فلز گرانبهای داخلی روز سه‌‌شنبه در محدوده 15 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفتنی است که حباب سکه یادشده روز گذشته نیز مجددا افزایش یافت و به بیش از یک میلیون و 800 هزار تومان رسید. اتفاقی که احتمالا برای سرمایه‌‌گذاران این حوزه چندان خوشایند نیست و می‌تواند معاملات بازار سکه را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین برخی از تحلیلگران تکنیکالی بر این باور هستند که مسکوک ذکر شده در محدوده اشباع فروش قرار دارد. بر این اساس انتظار می‌‌رود که سکه امامی طی روزهای آتی افت قیمت بیشتری را نسبت به روز دوشنبه تجربه نکند و نوسانات محدودی داشته باشد.

2

 

بازار طلای جهانی

کدر شدن درخشندگی طلا

شاخص دلار روز سه‌‌شنبه تقویت شد و توانست خود را یک قدم دیگر به رکورد تاریخی  دو دهه گذشته نزدیک کند. حاصل چنین امری کاهش قیمت طلا بود. در این روز افزایش شاخص دلار و رشد قریب‌‌الوقوع نرخ بهره بر چشم‌‌انداز اقتصاد جهانی غلبه کرد. به‌طوری که طلای جهانی محدوده قیمتی 1800 دلار برای هر اونس را از دست داد و تا ساعت 19:45 به وقت تهران به 1768 دلار رسید. طلا در مواقع بحران‌‌های اقتصادی، مانند رکود، به عنوان یک ذخیره امن در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که نگرانی‌‌های رکود نیز در بازار جاری است، باعث شده تا معامله‌‌گران با احتیاط بیشتر خرید و فروش خود را انجام دهند. به این ترتیب برخی کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به‌طور کلی، طلا در شرایط فعلی از موقعیت مناسبی برخوردار نیست.

3

 

بازار اوراق مسکن

حفظ تمایلات صعودی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس، روز سه‌‌شنبه را عموما با رشد قیمت همراه بودند. اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 نیز روز گذشته با رشد نزدیک به یک درصد سبزپوش شد. بر این اساس تسه 9912 با افزایش یک هزار و 245 تومان معاملات خود را در قیمت پایانی 139 هزار و 475 تومان خاتمه داد. گفتنی است که نوسانات قیمت مسکن تاثیر بسزایی در وضعیت معیشتی خانوارها ایجاد می‌کند. به عبارتی رشد سنگین قیمت مسکن طی چند سال گذشته اقتصاد خانوارها را با مشکل مواجه کرده. با وجود اینکه بازار مسکن در یک سال اخیر پایین‌‌تر از تورم بود، اما با این حال در شهرهای اطراف تهران نیز به سختی می‌توان آپارتمان‌‌های ارزان‌قیمت برای خرید یافت. در این میان برخی کارشناسان اذعان دارند که مهم‌ترین راهکار برای کنترل هیجانات بازار مسکن افزایش ساخت‌و‌ساز است.

4

 

بازار نفت

افت و خیز قیمت نفت

شاخص‌‌های نفتی روز سه‌‌شنبه در پی نگرانی‌‌های کمبود عرضه تا نیمه بازار صعودی بودند. اما پس از آن، با تقویت تمایلات کاهشی ناشی از اعتصاب کارگران نفت در نروژ و نگرانی‌‌های رکود جهانی روند قیمت‌‌ها تغییر کرد. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته به قیمت 111 دلار و 82 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به قیمت 108 دلار و 10 سنت مورد معامله قرار گرفت. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که نفت همچنان در تلاش است تا از وضعیت رکودی فعلی خود خارج شود، زیرا بازار با تداوم تورم با احتمال بیشتری به سمت رکود رهسپار می‌شود. گفتنی است که سرمایه‌گذاران اکنون در انتظار اطلاعات عرضه نفت خام آمریکا از سوی موسسه نفت آمریکا هستند. همچنین به عقیده تحلیلگران از دست دادن سطح 100 دلاری برای نفت تا حدودی دور از انتظار است.

5


دنیای اقتصاد