کد خبر : ۶۹۳۴۹
به روز شده در : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
بورس در هفته‌ای که گذشت؛
شاخص کل بورس با کاهش ۰.۷۲ درصدی در هفته‌ای که گذشت به تراز یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رسید تا در حوالی حمایت روانی ۱.۵ میلیون واحدی به کار خود پایان دهد.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۰.۷۱ درصدی به ۴۱۸ هزار و ۵۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش ۱.۳۱ درصد هفته را به اتمام رساند.

صنعت تامین آب و برق با افزایش ۱۰.۲۳ درصد بیشترین رشد را بین صنایع داشت
آقای کوروش آسایش گفت: هفته‌ای که گذشت را مى توان هفته تک سهم‌ها معرفى کرد که در آن سهم‌هاى شاخص هم وزن عملکرد بهترى را نسبت به سهم‌هاى شاخص کل بر روى تابلو بر جاى گذاشتند. در این هفته صنعت تامین آب و برق با افزایش ۱۰.۲۳ درصد بیشترین رشد را بین صنایع داشت و گروه وسایل ارتباطی با کاهش ۶.۹۴ درصد بیشترین کاهش را تجربه کرد.

ارزش معاملات همچنان در سراشیبی نزول!

او می‌گوید در این هفته ارزش معاملات ۱۶ هزار ۳۷۰ میلیارد تومان بود و به طور میانگین روزانه سه هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد و حق تقدم ثبت شده است. ارزش معاملات بازار در هفته‌ قبل حدود ۱۸ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان (به طور میانگین روزانه حدود ۳ هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان) بود که مقایسه این دو نشان از کاهش ۳۹۴ میلیارد تومانی میانگین ارزش معاملات روزانه دارد.

آقای مرید سادات کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته اى که گذشت شاهد خروج یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول حقیقى از بازار بودیم و بازار با این ارزش معاملات پایین وارد رکود فرسایشى شده است. در این هفته در هر پنج روز کاری شاهد خروج پول افراد حقیقی از بازار بودیم.

به گفته مرید سادات سرانه خرید هر شخص در این هفته ۱۹ میلیون ۳۰۰ هزار تومان و سرانه فروش هر شخص ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.در کل شاخص کل بورس با حفظ ناحیه حمایتی یک میلیون ٤٩٠ هزار واحد و شاخص هم وزن با قرار گرفتن در محدوده ٤١٨ هزار واحد نشان دادند که فروشنده قوى در بازار وجود ندارد، اما به طبع آن خریدار قوى هم در بازار میل به خرید ندارد.

در هفته قبل سرانه خرید و فروش هر شخص حقیقی به ترتیب ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۱۴۰ تومان بوده است.

مرید سادات گفت: از جمله عوامل اثرگذار در هفته گذشته افزایش نرخ بهره بین بانکى به ٢٠.٨٥ و تحولات عرصه سیاست خارجه بوده است. همچنین کاهش نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها نیز تاثیر منفى خود را بر بازار گذاشت. نکته دیگر مهم که می‌تواند بر صنعت سیمان و کل بازار اثرگذار باشد بخشنامه دوازده‌بندی وزارت صمت است که خرید سیمان در بورس کالا را محدود کرده است. تا زمانی که به بازار سرمایه پول تازه وارد نشود بازار در رکود خواهد ماند و در کل بازار نیاز به یک انگیزه قوی برای حرکت محکم دارد .

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه در نهايت هفته‌ای که گذشت را مى‌توان هفته‌اى خنثى با رويكرد ابهام در بازار دانست و بايد ديد متوليان اين امر چگونه و با چه رويكردى به حمايت از بازار خواهند شتافت.

عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: