کد خبر : ۶۹۳۷۶
به روز شده در : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که بیشترین تخلف‌های بازار سرمایه در حوزه ناشران صورت می‌گیرد و با اصلاح قانون تجارت می‌توان از بسیاری از تخلف های بازار سرمایه جلوگیری کرد.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از ایسنا، پیام الیاس کردی با بیان اینکه برای صحبت درمورد تخلف‌ها باید بررسی کرد که میزان تاثیر گذاری کدام نوع از تخلف ها در بازار سرمایه بیشتر است، اظهار کرد: به نظر می رسد با توجه به شرایط  سه، چهار سال اخیر، مطالبات مردم به حق  بوده و بیشترین مطالبات را هم از ناشرین داشته اند. تنها جایی هم که می توانند این مطالبات را درخواست کنند و یا بپرسند و جواب درستی را  دریافت کنند در مجامع است.

وی با اشاره به اهمیت قانون تجارت گفت: جدا از قوانینی که مخصوص بازار سرمایه است، در کشور قانون تجارت وجود دارد که بسیار قدیمی است و هیچکدام از دولت ها  موفق نشدند این قانون مهم را اصلاح کنند. به نظر می رسد اصلاح قانون تجارت زمان بر است و اصلاح این قانون چندین سال زمان میبرد. از طرف دیگر  قانون بازار سرمایه مخصوصا برای ناشرین بازدارنده نیست. ضمن این که فعالان بازار سرمایه این امکان را ندارند که حتی به بازارگردان خود  اعتراض کنند و مرجع شکایت برای بسیاری از ابهامات در کشور مشخص نیست. البته در دل سازمان بورس  مرجع خوبی برای شکایات وجود دارد، اما آنچه اهمیت دارد، کیفیت است. چراکه  فعالان بازار سرمایهاز کیفیت مرجع شکایت راضی نبوده اند و لذا سازمان بورس باید به این موضوعات نگاه جدی تری داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: برای مثال دولت برای شرکتی که سهام داران خرد و درشت زیادی داردتصمیمی اتخاذ می کند و سهام دار نمی تواند به طور مستقیم از دولت شکایت کند. جالب است که دولت با یک مصوبه به سهام داران آسیب زیادی وارد می کند که بر خلاف شعارهایی است که تا کنون ابراز کرده است. در این شرایط مردم در یک کلاف سردرگم گیر افتاده اند.   اگر نهاد هایی مانند سازمان بورس به طور عملی و واقعی مستقل شوند و  وزیر اقتصاد دخالتی در تعیین کردن رئیس سازمان بورس نداشته باشد، دیگر این سازمان  زیر فشار وزارت اقتصاد نخواهد رفت. تسلط وزارت اقتصاد بر سازمان بورس موجب شده است بیش از ۷۵ درصد بازار سرمایه کشورمان دولتی باشد.

الیاس کردی با اشاره به اهمیت اطلاعات نهانی گفت: این موضوع برای فعالان بازار سرمایه بسیار مهم است و باید پیگری جدی شود، زیرا گاهی  قبل از این که اطلاعات در سامانه کدال بنشیند، بر معاملات تابلو نشسته  و سهام را بالا یا پایین کرده است.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: