کد خبر : ۶۹۳۷۸
به روز شده در : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
یک کارشناس بازار کار، از گردشگری به عنوان صنعتی با اشتغال و ارزآوری بالا برای کشور نام برد و گفت: امنیت و ثبات اولویت گردشگران خارجی است که ما داریم و با وجود جاذبه های گردشگری، آثار باستانی و چهار فصل بودن ایران، لازم است که دولت سرمایه گذاری ویژه ای روی این بخش صورت دهد.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از ایسنا، حمید نجف اظهار کرد: یکی از بخش هایی که می تواند در جذب اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی اثرگذار باشد و در عین حال ارزش‌ افزوده بسیاری ایجاد کند، بخش گردشگری است. گردشگری الزاماتی در درون خود دارد که توجه و پرداختن به زیرساخت‌های گردشگری از جمله آنها است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته صرف نظر ازکرونا، در بحث جذب گردشگر چندان موفق نبوده ایم در حالی که گردشگری بستر بسیار خوبی برای اشتغالزایی، ارزآوری و رونق بسیاری از صنایع از جمله صنایع دستی در کشور است.

این کارشناس حوزه کار، با اشاره به موقعیت ممتاز ایران در منطقه اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که آثار باستانی و جاذبه های گردشگری زیادی دارد و از امنیت و ثبات بالایی هم برخوردار است؛ همین مسأله می‌تواند ایران را به یک کشور گردشگرپذیر تبدیل کند چرا که امنیت و آرامش و ثبات و آسایش برای گردشگران در اولویت است بنابراین با توجه به چنین ویژگی هایی باید از نظر رسانه ای و اطلاع رسانی روی آن کار کنیم.

نجف گفت: اگر برخی موانع و محدودیت ها در داخل کشور برطرف شود و مراکز اقامتی و گردشگری و بخشهای حمل و نقل تقویت و تجهیز شوند، قطعا در جذب توریست اثرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه گردشگری از جمله بخش هایی است که مشاغل بسیاری را درگیر می کند، اظهار کرد: هتل ها، رستوران ها، زائرسراها، مهمانسراها، صنایع دستی، حمل و نقل ریلی و جاده ای و پروازهای داخلی به لحاظ جابجایی می‌توانند  تحت تاثیر قرار گیرند.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: در دو سال گذشته بسیاری از این شغل ها به دلیل کرونا صدمات جبران ناپذیری دیدند در حالی که با توجه به کمرنگ شدن کرونا و روزهای پایانی آن، گردشگری می تواند فرصت دوباره ای برای رونق کسب و کارهای آسیب دیده باشد.

وی افزود: اگرچه نوسانات نرخ ارز یک تهدید برای کشور به شمار می رود ولی ما از محل گردشگری می توانیم درآمد و ارزآوری برای کشور داشته باشیم؛ در عین حال مراکز پزشکی، بیمارستان های تخصصی، مراکز درمانی پیشرفته و متخصصان بسیار خوبی در کشور داریم که می‌تواند در جذب توریست سلامت موثر باشد.

به گفته نجف، بسیاری از گردشگران در سال اخیر برای درمان وارد کشور شدند و در کنار آنها توریست های زیارتی هم همواره برای بازدید از اماکن زیارتی به کشور آمده اند و همین مسأله گردش مالی بالایی در برخی از شهرها و استان ها ایجاد کرده است.

این کارشناس در پایان یادآور شد: تنوع اقلیمی و چهار فصل بودن ایران یکی از موقعیت های ممتاز و خاص کشورمان است تا گردشگران در چهار فصل به ایران سفر کنند لذا اگر دولت سرمایه گذاری ویژه ای روی گردشگری صورت دهد، علاوه بر فرصت‌های شغلی بسیار، ارزآوری، درآمد و ارزش افزوده بسیاری برای کشور به دنبال خواهد داشت.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: