کد خبر : ۷۰۷۸۱
به روز شده در : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
کردی گفت: امسال ۴۸۰۰ تا ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی اضافه شده که تا پایان فصل پیک مصرف، هزار و ۸۰۰ مگاوات به این رقم اضافه می‌شود.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه صنعت برق پاسخ داد.

سوال: وضعیت صنعت برق اکنون چطور است و چقدر افزایش تولید برق داشتیم؟

آقای کردی: تابستان را در حالی شروع کردیم که تجربه خاموشی‌های سال گذشته را داشتیم. برنامه ریزی خوبی صورت گرفت تا امسال دچار محدودیت نشویم. دو جهت گیری درون صنعت و بیرون صنعت برق داشتیم. مهمترین کار این بود که جهش تولید برق و انرژی داشته باشیم.

وزیر نیرو برنامه افزایش ۶ هزار مگاواتی را ارائه داد که پیگیری شد. ۲ هزار و ۸۸۰ مگاوات را به مدار آوردیم. هزار و ۱۰۰ مگاوات ارتقای ظرفیت نیروگاه داشتیم. افزایش بهره برداری هزار مگاواتی هم داشتیم. ۴۸۰۰ تا ۵ هزار مگاوات توانستیم به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی اضافه کنیم که تا پایان فصل پیک مصرف،  هزار و ۸۰۰ مگاوات دیگر به این رقم اضافه می شود.

بال دیگر تعادل در صنعت برق ، مدیریت مصرف است. تمام ظرفیت‌ها احصا شد. در بخش خانگی روی پر مصرف‌ها و تعرفه گذاری کار شده و تعرفه‌های تشویقی اجرا شد. در صنایع هم هماهنگی لازم صورت گرفت.

برنامه‌های برون صنعت برق، شامل هماهنگی با دولت و ابلاغیه‌ها در دستگاه‌های مختلف همچون وزارت صمت، جهاد کشاورزی و ارتباطات  و حتی نیرو‌های مسلح بود که همکاری هایی صورت گرفت.

از ابتدای فصل اوج مصرف برق برنامه‌ها اجرا شد و  امروز کمترین مشکل را داشتیم و  در بخش خانگی شاهد خاموشی نبودیم. در سایر بخش‌ها هم به نحوی برنامه ریزی شده که معضلی ایجاد نشود.

سوال: طی یک ماه و نیم گذشته روز‌های گرمی داشتیم اوج مصرف تا الان چه میزان بوده است؟

آقای کردی: روز ۲۹ تیر ماه،  اوج مصرف برق بود که  میزان مصرف به ۶۹ هزار و ۳۸۷ مگاوات رسید و  نسبت به اوج مصرف ۶۷ هزار و ۱۳ مگاواتی پارسال رشد ۳.۴ درصدی داشت.

در روز‌هایی اوج مصرف بالای ۶۷ هزار بود ما بین ۶۹ تا ۷۰ هزار مگاوات  آمادگی داشتیم. به لحاظ مصرف انرژی امسال  ۴.۸ درصد رشد داشتیم.

سوال: امسال وضعیت  برق  صنایع چطور بود؟

آقای کردی: از قبل پیش بینی داشتیم . از طریق وزارت صمت جلساتی با تولیدکنندگان داشتیم. وقتی مدیریت مصرف را شروع کردیم،  قیمت‌ها آماده جهش  شد بنابراین  برنامه ریزی را به نحوی انجام دادیم تا هم مدیریت مصرف صورت بگیرد و هم تولید کاهش پیدا نکند در سیمان و فولاد هم شاهد بودیم که کاهش تولید و افزایش قیمتی نداشتیم.

تحویل برق به صنایع محصولات استراتژیک بیش از نیاز بود . روند تحویل انرژی به صنایع بزرگ ۱۱ درصد بیشتر از سال گذشته است.

دوره محدودیت کوتاه بوده  است  و اگر محدودیتی هم ایجاد شود صنایع می توانند در سایر فصول جبران کنند.

به نحوی مدیریت کردیم تا کمبود‌ها به بخش خانگی منتقل نشود.

سوال: میزان مصرف برق کشور در مقایسه با کشور‌های همسایه مثل عراق،  قطر  و عمان چگونه است؟

آقای کردی: به لحاظ موضوع برق، جزو کشور‌های پیشرو در منطقه هستیم. پیک مصرف  عراق ۳۰ هزار مگاوات است و ایران ۷۰ هزار مگاوات.

میزان برقرسانی شهری  ۱۰۰ درصد و  روستایی ۹۹.۷ درصد است. پنل‌های خورشیدی قابل حمل را هم در اختیار عشایر قرار می‌دهیم و ظرف ۳ تا ۴ سال آینده کل عشایر به این پنل‌ها دسترسی خواهند داشت.

قابلیت این  را داریم تا  هاب( مرکز) انرژی منطقه شویم.

سوال: برای خانوار‌هایی که زیر الگوی مصرف برق مصرف داشتند، تخفیف ها اعمال شد؟

آقای کردی:بله محقق شده. ۴۰ درصد از قبوضی که تا الان صادر شده شامل تخفیف شده اند. ۲۵۰ میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف پرداخت کردیم.

۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه جویی از طریق کاهش مصرف مشترکان حاصل شده است. تا پایان اوج مصرف این عدد افزایش خواهد یافت. بخش خانگی ۴ درصد کاهش مصرف نسبت به سال گذشته داشته است.

سوال: وعده دادید کشاورزان  اگر از ساعت ۱۱ تا ۵ بعد از ظهر آبیاری نکنند مشمول تخفیف می شوند، اجرایی شد؟

آقای کردی: کشاورزانی که در این ساعات همراهی کنند، مابقی ساعات برق رایگان دارند که اجرایی شده است.

در بخش عمومی اداری، سخت گیرانه عمل می کنیم. ادارات باید مولد‌های اضطراری را به مدار بیاورند و کاهش مصرف داشته باشند. ۹۰۰ مگاوات معادل نیروگاه اتمی بوشهر از این طریق احصا شده است.

سوال: در صنایع چه اقدامی انجام شده است؟

آقای کردی: صنایع بزرگ،  صنایع متوسط در شهرک‌ها و  یک سری هم صنایع ریز و درشت درون شهر‌ها داریم. در صنایع درون بافت شهر‌ها محدودیت ایجاد نکردیم.

برای صنایع درون شهرک ها و صنایع بزرگ با خود وزارت صمت  برنامه ای تهیه کردیم تا با همکاری صنایع مدیریت مصرف صورت بگیرد و در ساعات اوج مصرف کمتر باشد در ازای آن شب ها مصرف داشته باشند. ۱۵۰۰ تا ۲ هزار مگاوات شب‌ها مصرف صنایع بالاتر رفت. همه صنایع بزرگ همکاری داشتند.

سوال: سال گذشته  برخی اوقات شاهد سوختن وسایل برقی به دلیل قطعی برق بودیم در این خصوص  ارزیابی انجام شد؟ وضعیت چطور بود؟

آقای کردی: با هر بار قطع و وصل ممکن است مشکلاتی برای وسایل برقی پیش بیاید. پارسال، گاهی اوقات روزانه دو بار قطع و وصل صورت می‌گرفت.

اعدادی که برای دریافت خسارت در سامانه ما ثبت شد ، بیش از برآورد‌های ما بود. بیمه در حال انجام کار‌های سال‌های قبل است.

صنعت برق به تعهد خود عمل می کند ممکن است به لحاظ حجم بالا با تاخیر باشد اما امسال این مشکل را کمتر داریم، چون شبکه پایدار است.

سوال: آسیب پذیری  شبکه برق ناشی از سیل در چه وضعیتی است؟

آقای کردی: در حادثه سیل اخیر  ۱۷ استان دچار خسارت شدند که خسارت ۷ استان بیشتر بوده است.

مدیریت بحران در صنعت برق نهادینه شده همکاران در ساعات اولیه حادثه حاضر هستند و قطعی‌ها برق ساعات زیادی طول نمی‌کشد. اکنون  جایی قطعی برق نداریم.

سوال: سال گذشته موضوع رمزارز‌ها مطرح بود الان صحبتی از این نیست؟

آقای کردی: کشور ما به لحاظ انرژی ارزان است و برخی افراد به لحاظ یارانه‌ای بودن به این سمت کشیده می‌شدند.

تدابیری اخذ شد تا  افرادی که می‌خواستند در حوزه رمزارز فعالیت کنند از تعرفه برق صادراتی استفاده کنند. اما در تابستان اجازه نمی دادیم.

 افرادی که غیر مجاز استفاده می‌کنند وجود دارند در حال پیگیری هستیم تا از این امر جلوگیری شود کشفیاتی داشتیم که روبه توسعه هم است و ادامه دارد.

با وجود افت ارزش رمز ارز اما استفاده غیر مجاز هنوز وجود دارد و  در مصرف نسبت به  سال گذشته تغییری ایجاد نشده است.

سوال: برنامه توانیر برای ساخت نیروگاه چیست؟

آقای کردی: تاسیس ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در برنامه وزارت نیرو قرار دارد. ۱۵ هزار مگاوات توسط وزارت نیرو ساخته می  شود. ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر برنامه ریزی شده و  ۱۰ هزار مگاوات هم خود صنایع ایجاد می‌کنند.

الان ظرفیت ۸۹ هزار مگاوات است اگر  این میزان برنامه ریزی شده محقق شود با فاصله رتبه اول منطقه را خواهیم داشت و هاب انرژی خواهیم شد.

سوال: انرژی پاک چقدر در سبد انرژی کشور قرار دارد؟

آقای کردی: کمتر از هزار مگاوت انرژی تجدیدپذیر داریم که مطلوب نیست با احداث ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی برنامه ریزی شده وضعیت بهتر می شود و  در آینده ای نه چندان دور به تامین  ۲۰ درصد سبد انرژی کشور از طریق انرژی تجدیدپذیر می رسیم. در حال اقدام است و  سال آینده به جهش خوبی در این بخش می‌رسیم.

سوال: چه مقدار تصمیم گرفتیم از انرژی اتمی استفاده کنیم؟

آقای کردی:اظهار نظر دقیق در این خصوص  را سازمان انرژی اتمی باید داشته باشد.

سبد متنوع تولید امر ضروری برای کشور است و عدد ۲۰ هزار مگاوات برای این شبکه غیر مرسوم نیست و همکاران انرژی اتمی پیگیر این موضوع هستند.

خیلی از کشور‌ها درصد‌هایی بالایی از انرژی مورد نیاز را از منابع اتمی تامین می‌کنند.


سوال: با برنامه‌هایی که داریم چه زمانی این تعادل در صنعت برق ایجاد می شود تا دغدغه این در این خصوص نداشته باشید؟


آقای کردی:حتی اگر تراز تولید و مصرف هم سر به سر شود برنامه‌های مدیریت مصرف دائمی است و باید اجرا شود اما نحوه مدیریت تغییر می کند.

با برنامه هایی که اجرایی شده  تا ۳ سال آینده دیگر دغدغه ای در حوزه تامین برق نخواهیم داشت.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: