کد خبر : ۷۰۹۰۶
به روز شده در : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که تابستان امسال را به گونه‌ای آغاز کردیم که تجربه ناخوشایند خاموشی‌های سال گذشته در خاطره‌ها باقی مانده بود، گفت: با اجرای دقیق و گسترده برنامه‌های مدیریت بار، موفق به گذر از ایام اوج مصرف برق بدون خاموشی شدیم.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از تسنیم، آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر به بررسی چگونگی گذر از ایام اوج مصرف برق بدون خاموشی پرداخت و گفت: خوشبختانه با اجرای گسترده و دقیق برنامه‌های مدیریت بار، نه تنها  شاهد هیچ خاموشی در بخش خانگی نبودیم، بلکه رشد بیش از 10 درصدی مصرف برق در بخش صنعت را نیز شاهد هستیم.

کردی با بیان این که تابستان امسال را به گونه‌ای آغاز کردیم که تجربه ناخوشایند خاموشی‌های سال گذشته در خاطره‌ها باقی مانده بود، افزود: با اجرای دقیق  و گسترده برنامه‌های مدیریت بار، موفق به گذر از ایام اوج مصرف برق بدون خاموشی شدیم.

وی ادامه داد: امسال برای اینکه بتوانیم شبکه برق پایداری را داشته باشیم، برنامه 6 هزار مگاواتی افزایش تولید برق توسط مهندس محرابیان وزیر نیرو تعریف شد که در این خصوص تاکنون 2800 مگاوات نیروگاه جدید احداث و یکهزار مگاوات از طریق بازتوانی نیروگاه‌ها و هزار مگاوات نیز ظرفیت نیروگاهی از طریق اجرای به موقع تعمیرات نیروگاهی وارد مدار شد.

کردی همچنین یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در ماه‌های آینده 1800 مگاوات نیروگاه دیگر نیز وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل توانیر اظهار داشت: امسال برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های مختلف مشترکان تعریف شد، به طوری که در بخش عمومی و اداری و به‌ویژه در بخش ادارات دولتی سختگیرانه‌ترین برنامه‌ها اجرا و کاهش 30 درصدی مصرف برق در این بخش را به دنبال داشت.

کردی همچنین به برنامه‌های مشوق محور بخش‌های صنعتی و کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مدیریت بار در بخش صنعت به صورت گسترده، متنوع و منعطف تعریف و در عین حال به گونه‌ای تدوین شد که مانع از تعطیلی صنایع شود. 

وی ادامه داد: از طریق هماهنگی صورت گرفته با وزارت صمت، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای مدیریت بار بخش صنعت اجرا و باعث شد که نه تنها تولید متوقف نشود، بلکه با رونق تولید، شاهد افزایش 11 درصدی مصرف برق در بخش صنعت هستیم.

کردی افزود: به طور مثال در شهرک‌های صنعتی برنامه به گونه‌ای تدوین شد که تنها یک روز و در فاصله ظهر تا نیمه شب، همکاری صنایع مستقر در شهرک‌ها را با برق داشته باشیم که در این شرایط صاحبان صنایع به راحتی می‌توانستند خود را با برنامه‌های ابلاغ شده منطبق کنند.

مدیرعامل توانیر یادآور شد: برنامه‌های مدیریت بار در هنگام شب اجرا نمی‌شد و صنایع می‌توانستند بدون محدودیت به تولید بپردازند.

کردی همچنین با اشاره به همراهی همه بخش‌ها با برنامه‌های مدیریت بار اظهار داشت: امسال در تاریخ 29 تیرماه با رشد 3.4 درصدی نسبت به سال گذشته شاهد رسیدن اوج نیاز مصرف برق به 69 هزار و 278 مگاوات بودیم که اگر این هماهنگی‌ها نبود، نمی‌توانستیم نیاز مصرف با این وسعت را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه امسال در مجموع شاهد رشد 4.8 درصدی مصرف انرژی نیز بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: این اعداد وقتی اهمیت خود را نشان می‌دهد که به وضعیت سال گذشته نگاه کنیم.

کردی در خصوص مدیریت بحران در سیلاب اخیر نیز گفت: صنعت برق در مدیریت بحران به بلوغ خوبی رسیده است به طوری که در فاصله بسیار کوتاهی پس از بحران، شبکه‌ها بازیابی شده و مشترکان برقدار می‌شوند.

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص برنامه‌های آینده صنعت برق نیز با تاکید بر این که برق به عنوان زیرساخت زیرساخت‌ها به شمار می‌رود و در همین راستا ما به دنبال آنیم که زیرساخت‌ها برای جهش تولید را فراهم کنیم، اضافه کرد: در برنامه وزیر نیرو احداث 35 هزار مگاوات نیروگاه دیده شده است که از این میان 10 هزار مگاوات نیروگاه در قالب تفاهم‌نامه منعقد شده با صنایع، احداث و 10 هزار مگاوات نیز از نوع تجدیدپذیرخواهد بود که تحولی عظیم در این زمینه به شمار می‌رود.

کردی افزود: با وجود گذشت مدت زمانی کمتر از یک‌سال از تفاهم‌نامه با صنایع، اولین واحد از نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع، امسال در سمنان وارد مدار شده است.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: