بازار سهام

رشد حمایتی بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه مثبت ظاهر شد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در روز یاد شده 8/ 0 درصد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و 448 هزار واحد به کار خود پایان داد. علاوه بر این حقیقی‌‌های بازار سهام توانستند در این روز خالص خریدی مثبت معادل 93 میلیارد تومان رقم بزنند. بر این اساس بورس تهران پس از گذشت 35 روز معاملاتی مجددا شاهد ورود پول حقیقی‌‌ها شد. در این میان نیز شاخص هموزن با افزایش 58/ 1 درصدی رشد بیشتری را نسبت به دماسنج اصلی بازار داشت. با توجه به افت قیمت‌‌ بسیاری از نمادها طی این مدت، خوش‌‌بینی سرمایه‌‌گذاران نسبت به حمایت از بورس افزایش پیدا کرده است. در کنار این امیدواری، نمادهای برجامی نیز تحت تاثیر افزایش انتظارات مثبت از شروع مجدد مذاکرات، منجر به رشد شاخص‌‌ها شد.

بازار سکه

احتمال افت تقاضای سکه

2

سکه طلا با وجود افزایش هیجانی قیمت دلار در بازار آزاد روز شنبه، 60 هزار تومان افت کرد. به‌طوری که سکه امامی روز یادشده در قیمت 14 میلیون و 800 هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این رشد بهای طلا در بازار جهانی در کنار تغییرات نرخ دلار آزاد باعث شد تا فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک همچنان در سطوح 6/ 1 میلیون تومان باقی بماند. برخی از کارشناسان بازار طلا و سکه بر این باور هستند که انتظار می‌‌رود طبق روال گذشته در ماه محرم تقاضای خرید سکه به نسبت ماه‌های گذشته کاهش یابد و همین امر تغییرات افزایش و کاهش این فلز گرانبهای داخلی را محدود کند. بنابراین گفته می‌شود‌‌ احتمال اینکه سکه دوباره در روند افزایشی قرار بگیرد بسیار کم است و احتمالا قیمت‌‌ها در همین روند کاهشی، تثبیت شود.

بازار طلای جهانی

مسیر سخت طلا

3

طلا در بازار جهانی روز دوشنبه افزایش بیش از 6 دلاری را شاهد بود و (تا ساعت 20) در قیمت 1787 دلار معامله شد. به این ترتیب قیمت این فلز گرانبها در حال تحکیم جایگاه خود در سطوح بالا است. یکی از دلایل ماندگاری طلا در سطوح بالای 1750 دلار، در گزارش آمار مشاغل ایالات متحده بود که در این میان شاخص دلار و بازده اوراق خزانه تغییرات محدودی داشتند. همچنین در حال حاضر، سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) هستند تا بتوانند استراتژی معاملاتی خود را تعیین کنند. با این حال، طلا معمولا در هر شرایطی که احتمال افزایش شدید نرخ بهره فدرال رزرو باشد، با سقوط مواجه می‌شود. لذا گفته می‌شود گزارش مشاغل آمریکا که بیش از دو برابر قوی‌‌تر از پیش‌‌بینی‌‌ها است، مطمئنا به عنوان یکی از موقعیت‌‌های حساس برای طلا به حساب می‌‌آید.

بازار اوراق مسکن

بلاتکلیفی برنامه مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس، طی روز شنبه افت و خیز قیمت را شاهد بودند. به‌طوری که نیمی از آن اوراق مثبت و نیمی دیگر افت قیمت داشتند. بر این اساس اوراق تسهیلات اسفند 99 نیز در روز یاد شده با 03/ 1درصد افزایش رشدی معادل یک هزار و 387 تومان تجربه کرد. به این ترتیب تسه 9912 در این روز کار خود را در قیمت پایانی 136 هزار و 176 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان بازار مسکن تا حدود زیادی رها شده است و علاوه بر بی‌‌تدبیری‌‌هایی که در گذشته وجود داشته، امروزه نیز به همان منوال برنامه‌‌ریزی جدی در این حوزه دیده نمی‌شود. بنابراین قیمت‌‌ها در بازار رهن و اجاره به یکی از مشکلات جدی برای مردم تبدیل شده است. قیمت مسکن موضوعی نیست که بتوان به شکل دستوری آن را حل کرد.

بازار نفت

تداوم افت قیمت نفت

5

شاخص‌‌های نفتی در مبادلات روز دوشنبه کاهش یافت و افت روزهای گذشته خود را بیشتر کرد. این در حالی رخ داد که نشانه‌هایی از مصرف ضعیف چین نگرانی‌‌ها را نسبت به کاهش تقاضا برای نفت افزایش داد. بنابراین هر بشکه نفت خام برنت در نخستین روز معاملاتی هفته (تا ساعت 16) در قیمت 93 دلار و 38 سنت معامله شد. نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز در سطح 87 دلار و 64 سنت قرار گرفت. به گفته برخی از تحلیلگران این حوزه اکنون تمرکز سرمایه‌‌گذاران بر روی مجموعه‌‌ای از داده‌های کلیدی تورم از ایالات متحده، چین و اروپا است که اواخر هفته جاری منتشر خواهد شد. به این ترتیب آمار و ارقام بالاتر از حد انتظار می‌تواند نگرانی‌‌های بیشتری را درباره تقویت سیاست انقباض پولی توسط فدرال رزرو افزایش دهد و قیمت‌‌های سیال سیاه را به سطوح پایین‌‌تر هدایت کند.


دنیای اقتصاد