بازار سهام

ابهامات پیرامون روند بورس

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته نیز در پی افت روزهای گذشته به کاهش هر چه بیشتر ادامه داد. به طوری که شاخص کل روز چهارشنبه با 87/ 0‌درصد کاهش تا سطح نیمه کانال3/ 1میلیون واحد عقب‌نشینی کرد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته به پایین‌‌‌ترین سطح چهار ماهه رسید و در سطح یک‌میلیون و 355‌هزار واحد ایستاد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن در این روز افت 56/ 0‌درصد را به همراه داشت. تحلیلگران تکنیکالی معتقدند که سطح فعلی شاخص کل می‌تواند در صورت ثابت بودن شرایط فعلی بازار به عنوان محدوده حمایتی برای بازار عمل کند و برای مدت کوتاهی مانع از تداوم ریزش شود. اما در مقابل برخی معتقدند که با وجود ابهامات سیاسی و اقتصادی احتمال از دست دادن این سطح نیز همچنان وجود دارد.

بازار سکه

درجا زدن سکه

2

سکه طلا روز چهارشنبه نیز مانند چند روز اخیر تغییرات قابل‌توجهی نداشت. بنابراین سکه طرح جدید روز یادشده با اندکی افت در قیمت 14‌میلیون و 150‌هزار تومان داد و ستد شد. از عمده دلایل ثبات قیمتی این مسکوک می‌توان به روند نامشخص نرخ دلار در بازار آزاد در کنار فشارهای نزولی در بازار طلای جهانی که منجر به رشد حباب سکه و در نهایت افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود اشاره کرد. از این رو برخی از کارشناسان بازار طلا بر این باور هستند که سکه می‌تواند به نوسانات محدود خود طی روزهای آتی ادامه دهد. در این میان فاصله ارزش ذاتی و بازار این سکه یک پله کمتر شده است. همچنین گفته می‌شود که سکه  طرح جدید توان رشد بیشتر را در چنین شرایط احتیاطی و مبهم ندارد.

بازار طلای جهانی

اونس در میانه کانال 1600 دلار

3

هر اونس طلای جهانی در روز معاملاتی چهارشنبه در محدوده قیمتی 1673 دلار مورد معامله قرار گرفت. در هفته‌های اخیر طلا کاهش چشمگیری را تجربه کرده و در روز اخیر نیز برای پنجمین روز معاملاتی متوالی این فلز زرد در محدوده‌ای کمتر از سطح حمایتی 1700 دلار قرار داشت. این روند نزولی در بازار طلا از آن جهت است که احتمالات برای سومین افزایش متوالی نرخ بهره در ایالات متحده افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر کاهش قیمت طلای جهانی، افزایش شاخص دلار بوده است که منجر به رکود اقتصادی و کاهش تقاضای طلا در مقابل بازده دلار در ماه‌های آتی خواهد شد. قابل ذکر است علاوه بر فدرال رزرو سیاستگذاران بانک مرکزی در بریتانیا، سوئیس و ژاپن نیز در طول هفته با تشدید اقدامات جهانی برای مقابله با تورم نشست خواهند داشت.

بازار اوراق مسکن

تداوم عقب‌‌‌نشینی قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته مجددا افت قیمت داشتند. به طوری که تمامی تسه‌‌‌ها در روز چهارشنبه تماما سرخ پوش شدند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته 5/ 3‌درصد کاهش یافت. به طوری که اوراق یاد شده با از دست دادن 3‌هزار و 607 تومان از ارزش خود ابر کانال 100‌هزار تومان را از دست داد. به این ترتیب هر برگ اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 در این روز داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 99‌هزار و 363 تومان خاتمه داد. این سطح قیمتی پایین‌ترین مقدار از 10 اردیبهشت سال‌جاری است. کارشناسان این بازار بر این باور هستند که با وجود برخی سیاستگذاری‌‌‌ها در بازار مسکن در کنار گرانی‌‌‌ها و نوسانات قیمت، نباید انتظار تاثیرگذاری زودرس برنامه‌های بهبود این بازار در کوتاه‌مدت را داشت.

بازار نفت

احتمال عدم‌رشد نفت

5

روز چهارشنبه بازار نفت با تحرکات صعودی در اخبار همراه بود به طوری که هر بشکه نفت برنت بیش از 2‌درصد رشد کرده و به سطح 92 دلار و 89 سنت رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدییت به 86 دلار و 16 سنت در هر بشکه رسید. این افزایش بیش از 2‌درصدی در قیمت نفت از آن جهت بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برخی از اقدامات نظامی خود را اعلام کرد که ممکن است این مساله جنگ در اوکراین را تشدید کند. همچنین این موضوع نگرانی‌ها را در مورد عرضه نفت و گاز بیشتر کرده است. در همین حال، ایالات متحده اعلام کرد که انتظار ندارد در مجمع عمومی این هفته سازمان ملل متحد، پیشرفتی در احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران حاصل شود که باعث شد چشم‌انداز بازگشت بشکه‌های ایران به بازارهای بین‌المللی کاهش یابد.



دنیای اقتصاد