کد خبر : ۷۳۴۵۲
به روز شده در : ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
بازار سهام با از دست دادن حمایت معتبر ۴/ ۱‌میلیون واحدی و در ادامه مسیر نزولی خود در روز گذشته با افت ۸۷/ ۰‌درصدی شاخص‌کل مواجه شد. در این روز حدودا ۱۸۸‌میلیارد‌تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. تداوم روند نزولی بازارسهام بیش از پیش این احتمال را تقویت می‌کند که نماگر اصلی آن در مدار نزولی باقی بماند و نهایتا در کانال ۳/ ۱‌میلیونی تثبیت شود، چراکه بازار سرمایه از هر طرف در تنگنای اخباری منفی قرار گرفته و فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندارد.
بورس اوراق‌بهادار تهران در حالی از نبود جریان پول کافی در معاملات رنج ‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌برد که با افت پیوسته نماگر اصلی بازار سهام، محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نیز از دست رفته و با افت ۸۷/ ۰‌درصدی نماگر یادشده در روز گذشته این کاهش تا سطح یک‌میلیون و ۳۵۵‌هزار واحد ادامه پیدا کرده است. این شرایط در حالی ادامه دارد که به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاران توانایی تصمیم‌گیری و مشارکت در بازار را نداشته و حس تماشاچی‌بودن و نگاه‌کردن در بازار بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد. همین امر سبب‌شده تا در جریان دادوستدهای بورس تهران در روز گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۸۷/ ۰‌درصدی (معادل ۱۱‌هزار و ۸۳۱‌واحد) مواجه شود و در پایان معاملات این روز به سطح یک‌میلیون و ۳۵۵‌هزار واحدی برسد. بر این اساس نماگر یادشده شاخص‌کل در پایین‌ترین سطح از ۲۵ اسفند۱۴۰۰ قرار گرفته و بازدهی نماگر یادشده از ابتدای سال‌تاکنون منفی ۸۸/ ۰درصد است. در این روز نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل در مدار نزولی قرار گرفت و با کاهش ۵۶/ ۰‌درصدی تا محدوده ۳۹۵‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. بر این اساس نماگر مذکور طی روز یادشده در پایین‌ترین سطح از ۲۳مرداد سال‌جاری قرار گرفته است. از طرفی ارزش کل فرابورس هم در پایین‌ترین سطح از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ قرار دارد. در ادامه مسیر خروج پول از بازار سهام حدود ۱۸۸‌میلیارد‌تومان توسط سهامداران حقیقی از بازار خارج شد، به‌طوری‌که در این روز گروه «محصولات شیمیایی‌» بیش از ۲۵‌میلیارد‌تومان و صنعت «خودرو و ساخت‌قطعات‌» با خروج پول حدود ۲۴‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را درمیان صنایع داشتند، در مقابل گروه «تامین آب، برق، گاز‌» با جذب نقدینگی حدود ۸۹۰‌میلیون ‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه محصولات فلزی بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بورس تهران «خودرو» با خروج بیش از ۱۰‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس قرار گرفت، پس از آن «فپنتا» با خروج حدود ۱۰‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بازار سهام قرار داشت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «شستا» با خروج بیش از ۹‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز چهارشنبه را به‌نام خود به ثبت رساند، درحالی‌که نمادهای «فولاد» و «شکربن» به ترتیب با ورود پول بیش از ۶‌میلیارد‌تومان و حدود چهار‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام (سهام + حق‌تقدم) در روز یادشده همچنان در سطحی کمتر از دو‌هزار‌میلیارد‌ تومان باقی ماند و با کاهش ۵/ ۷درصدی نسبت به‌روز قبل، رقم‌هزار و ۲۵۷‌میلیارد‌تومان را به ثبت رساند. اعداد و ارقام یادشده حکایت از معضل دیرینه بازار سرمایه دارد، چراکه بازار همچنان از نبود نقدینگی در جریان دادوستدهای خود رنج می‌برد و به واسطه این مشکل اختلالات بسیاری در روند معاملات بازار یادشده به‌وجود آمده است، به‌طوری‌که سایه سنگین رکود بر سر بازار سهام سنگینی می‌کند و و روند فرسایشی معاملات را ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار کرده است، بنابراین در چنین شرایطی می‌توان گفت سرمایه‌گذاران انگیزه‌‌‌‌‌‌‌ای برای واردکردن سرمایه خود به این بازار را ندارند. نگاهی دقیق‌‌‌‌‌‌‌تر به روند معاملاتی بورس دیروز حاکی از آن است که بازار سهام از ابتدای معاملات به حمایت معتبر خود واکنش منفی نشان داده بود، به‌طوری‌که نماگر اصلی بورس تهران در ۱۵دقیقه ابتدایی بازار، شاخص‌کل بورس با ۹۸۰‌واحد کاهش در سطح یک‌میلیون و ۳۶۶‌هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل هم‌وزن هم تا ساعت یادشده با افت ۱۰۷واحدی مواجه شد، به‌طوری‌که نهایتا در پایان معاملات روز شنبه دماسنج بازار در ابرکانال یک‌میلیون و ۳۵۰‌هزار واحد پایدار باقی ماند؛ این در حالی است که نمادهای معاملاتی «فارس»، «کگل» و «فولاد» در این روز بیشترین تاثیر منفی بر شاخص‌کل را داشتند اما در مقابل‌نماد معاملاتی «وکار» تاثیر مثبت بر شاخص‌کل گذاشت، با این‌حال به دلیل ناچیز بودن این تاثیر در مقایسه با تاثیر منفی سهام بزرگ بازار، ‌نماد یادشده نتوانست آنطور که باید مانع از افت شاخص‌کل شود، بنابراین بر اساس برآیند معاملات بورس تهران طی روزهای اخیر می‌توان گفت نوسان‌ها با پایداری نماگر اصلی بازار سرمایه در مدار نزولی، در این مدت خروج پول از بازار یادشده نیز نسبت به گذشته نه‌چندان دور تشدید یافته است؛ به‌طوری که با منفی‌شدن بازدهی بازار سهام از ابتدای سال‌تاکنون، فعالان آن دیگر چندان رمقی برای تحرک در بازار سهام ندارند و آنهایی هم که تاکنون مانده‌اند بیشتر میل به خروج از بازار را نشان می‌دهند.

در چنین شرایطی اغلب تکنیکالیست‌‌‌‌‌‌‌‌ها بر این باور هستند که با احتمال پایداری شرایط فعلی نماگر اصلی بازار سهام به تدریج در مسیر حرکت به سمت محدوده یک‌میلیون و ۳۴۰‌هزار واحد حرکت کند و نهایتا با قرارگرفتن در سطوح پایین‌تر احتمالا تا محدوده یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحد عقب‌نشینی داشته باشد؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان بنیادی اغلب سهام موجود در بورس تهران در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند، با این‌حال روند فرسایشی و ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار خروج نقدینگی از بازار مانع از آن می‌شود که سرمایه جدیدی در بازار جذب شود، چراکه سرمایه‌گذاران دیگر بازار سرمایه را فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌‌‌‌‌‌‌دانند و به‌دنبال بستری مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر برای سرمایه‌گذاری بوده تا با اطمینان خاطر بیشتری سرمایه خود را وارد بازار کنند.




دنیای‌اقتصاد
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: