بازار سهام

تداوم در خروج پول حقیقی‌‌‌ها

1

بازار سهام طی داد و ستدهای روز دوشنبه نیز همچنان در مدار نزولی باقی ماند. به طوری که نماگر اصلی بورس تهران روز گذشته با افتی معادل25/ 0‌درصد همراه بود و شاخص کل با از دست دادن بیش از 3 هزار واحد در سطح یک‌میلیون و 318‌هزار واحدی ایستاد. علاوه بر این شاخص هموزن که معیار دقیق‌‌‌تری از وضعیت بازار است مانند دیگر نماگرها سرخ پوش شد و 26/ 0درصد کاهش داشت. با توجه به تداوم خروج پول از بازار سهام و افزایش احساسات ناامید‌کننده نسبت به بهبود سریع وضعیت فعلی در روز اخیر بورس بار دیگر خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را به میزانی بالغ بر 197‌میلیارد تومان شاهد بود. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در این روز در کمترین سطح از 29 تیر سال‌جاری قرار گرفت و معادل 1122‌میلیارد تومان به ثبت رسید.

بازار سکه

تغییرات پلکانی قیمت سکه

2

سکه طلا روز دوشنبه به نوسانات خود در ابر‌کانال 15‌میلیون تومان ادامه داد. رشد نرخ دلار آزاد باعث شده تا تمایلات صعودی در بازار طلا و سکه تا حدود قابل‌توجهی تقویت شود.

اما در مقابل روند بهای طلا در بازار جهانی تا حدود زیادی مانع از جهش قیمت سکه امامی شده است. به طوری که مسکوک یاد شده همچنان پایین‌تر از نیمه کانال 15‌میلیون تومان در حرکت است. بر این اساس هر قطعه از این سکه روز گذشته در قیمت 15‌میلیون و 380‌هزار تومان داد و ستد شد. تحلیلگران تکنیکالی بر این باور هستند در صورتی که سکه بتواند از مرز 15‌میلیون و 500‌هزار تومان عبور کند و در بالای این سطح تثبیت شود، انتظارات برای بازگشت قیمت سکه با ثابت بودن روند فعلی قیمت دلار، کاهش می‌‌‌یابد.

بازار طلای جهانی

تاثیر نگرانی‌ها بر قیمت طلا

3

طلای جهانی در روز دوشنبه بالاتر از سطح حمایت روانی خود که قیمت 1660 دلار است، باقی ماند. زیرا نگرانی‌ها از خطرات فزاینده رکود اقتصادی در جهان باعث افزایش نسبی تقاضای پناهگاه امن شده است. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته ساعت 19:30 به وقت تهران به قیمت 1693 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. ترس از افزایش بیشتر نرخ بهره می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش دهد. همچنین همراه با بحران مالی در اروپا و بریتانیا، باعث تقویت خریدهای طلا در بازار شد. علاوه بر این آمارهای تجاری ژاپن روز دوشنبه نشان داد که احساسات تجاری این کشور در سه‌ماهه سوم بدتر شده که خود می‌تواند به نگرانی‌ها از رکود جهانی و تاثیر هر چه بیشتر بر قیمت طلا بیفزاید. بنابراین به گفته برخی از کارشناسان این حوزه انتظار می‌رود که این روند در ماه‌‌‌های آینده بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

بازار اوراق مسکن

تغییر زمین بازی مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، روز دوشنبه را در دو زمین مثبت و منفی پشت سر گذاشتند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بانک مسکن برای اسفند سال 99 روز گذشته با افت 81/ 1‌درصدی معادل یک‌هزار و 773 تومان کاهش، داد و ستدهای خود را در سطح 96‌هزار و 278 تومان خاتمه داد. کارشناسان بر این باور هستند خرید و فروش مسکن مدت کوتاهی است که به آرامش نسبی رسیده، اما حضور پررنگ ابهامات اقتصادی و انتظارات تورمی در بازارها باعث شده که در کنار کاهش شدید توان خرید مسکن، اجاره‌‌‌بهای واحدهای مسکونی در روند صعودی قرار بگیرند و تغییرات چشمگیری داشته باشند. بنابراین انتظار می‌رود که پس از دور رقابتی قیمت مسکن، حال نوبت به رقابت در اجاره و اجاره‌‌‌بهاست.

بازار نفت

احتمال رشد قیمت نفت

5

روز دوشنبه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم‌گیری سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مبنی بر کاهش زیاد تولید در نشستی که اواخر هفته جاری به منظور حمایت از کاهش قیمت نفت برگزار خواهد شد، تا حدودی قیمت طلای سیاه را صعودی کرد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 88 دلار و 78 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 83 دلار و 21 سنت معامله شد. کارشناسان معتقدند که کم شدن تولید در بحبوحه سیگنال‌‌‌های متعددی از سوی اعضای اوپک مبنی بر بی‌‌‌اساس بودن این کاهش‌‌‌های اخیر در قیمت‌های نفت و اینکه کاهش تولید برای تثبیت قیمت‌ها ضروری است، رخ می‌دهد. با این حال، چنین اقدامی می‌تواند تلاش‌‌‌های اخیر دولت‌‌‌ها را در سراسر جهان برای کاهش هزینه‌‌‌های انرژی که منجر به افزایش تورم شده است، پیچیده‌‌‌تر کند و احتمال رشد قیمت‌ها در پی این اتفاقات رخ دهد.


دنیای اقتصاد