کد خبر : ۷۶۳۳۵
به روز شده در : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح بیمه سبد سهام برای سهامداران خرد اجرا می‌شود تا افراد از حداقل سود مطمئن باشند و مدت ماندگاری آنها در بازار سرمایه بیشتر باشد.

موضوع طرح سهام یار، با حضور صبایی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس ، طغیانی سخنگوی اقتصادی مجلس و رباطی کارشناس بازار سرمایه بحث و بررسی شد.

در این طرح سبد سهام با چه هزینه ای  و برای چه مدت بیمه می‌شود؟

صبایی: سبد سهام افراد حقیقی در ۴ آبان که حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان باشد برای یک سال با یک ریال بیمه می‌شود. سبد سهام ۴ آبان نباید طی این یک سال فروخته شود. افراد می‌توانند خرید یا فروش کنند، اما سهامی که در ۴ آبان در سبد دارند نباید به فروش برود.

فقط هر شخص حقیقی با حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه مشمول بیمه سهام می شود و  سرمایه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان مشمول این طرح نیست.

اینکه بار مالی این طرح متوجه دولت است باعث نمی‌شود بعد از مدتی اجرای آن متوقف شود؟

صبایی: این طرح زمان محدودی دارد حدود ۶ روز کاری. دولت با هدف حمایت از حقوق سهامداران خرد حقیقی این طرح را حمایت کرد و در بودجه  سال بعد مبلغ مورد نظر پیش بینی می شود.

سود ۲۰ درصد و زمان یک ساله با چه ساز و کاری تعیین شده است؟

صبایی: سود ۲۰ درصد سود متعارف بدون ریسک در نظام بانکی است. دوره یک ساله هم برای این تعیین شده که سهامدار باید صبور باشد  و این امر سرمایه گذار را به نگهداری سبد سهام تشویق می‌کند.

اگر بازده سهام بعد از یک سال بیش از ۲۰ درصد بود که نیازی به استفاده از این بیمه نیست اما اگر به هر دلیل کمتر از ۲۰ درصد بود دولت سود ۲۰ درصدی آن را تضمین می‌کند.

این طرح شامل سهام پایه می شود؟

صبایی: این طرح تنها شامل سهام حاضر در بازار های بورس و فرابورس می شود.

سهام یار با چه ضرورتی در دستور کار قرار گرفت؟

طغیانی: در  افت و خیزهای شدید بازار سرمایه در سال ۹۹ به اطمینان مردم به این بازار ضربه خورد. در سال ۱۴۰۰ نوسانات کمتری شاهد بودیم، اما اطمینان به بورس باز نگشت.

دولت برای بازگشت اطمینان به بازار سرمایه اقداماتی انجام داده است از جمله این طرح که برای سهامداران خرد اجرا می شود تا  افراد از حداقل سود سهام خود مطمئن باشند و مدت ماندگاری آنها در بازار بیشتر باشد. اگر چه ریسک با بازار سرمایه عجین است.

منابع طرح از کجا تامین می شود؟

طغیانی: منابع این طرح از محل صندوق تثبیت بازار تامین می‌شود و امیدواریم اثر در بازار داشته باشد.

امسال  ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای صندوق تثبیت بازار تعیین شده بود که ۲ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی تا آخر سال واریز می شود. تعهدی که در این طرح تضمین شده چیزی بیشتر از این مبلغ که امسال برای صندوق تثبیت پیش بینی شده نمی شود بنابراین نیازی به تعیین اعتبار در بودجه ۱۴۰۲ برای این طرح نیست.

اگر در بازار سرمایه یا دولت برای طرح‌های آتی حمایت از بازار سرمایه برنامه‌ای باشد می‌توانیم در بودجه سال آینده برای آنها اعتباری پیش بینی کنیم. نگاه در مجلس به بازار سرمایه مثبت است که کمکی به بازگشت اعتماد افراد به این بازار شود.

طرح سهام یار چه چالش هایی دارد؟

رباطی کارشناس بازار سرمایه: طرح سهام یار بومی شده یک ابزار مالی است که سال ها در دنیا استفاده می شود و سهام  در برابر نوسانات بازارهای مالی بیمه می شود. در بازار سهام ما این ابزار توسط سازمان بورس عرضه شد که باید سال های قبل این کار انجام می گرفت.

طرح خوبی است اما هنوز نابالغ است و نیاز به اصلاح دارد. مهمترین چالش این طرح سقف ۱۰۰ میلیون تومان است بیمه سبد سهام باید قابلیت استفاده برای همه سرمایه گذاران داشته باشد.

تغییراتی در سقف ایجاد می شود؟

صبایی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس: این طرح گام اول است که با حمایت حاکمیت انجام می شود در مراحل بعدی نه لزوما با حضور دولت و حاکمیت این امکان برای پرتفوی های بزرگتر با حضور شرکت های بیمه هم فراهم می شود.

رباطی کارشناس بازار سرمایه: چالش دوم این است که بار حمایت از بورس نباید به دوش نهادهای دولتی و حاکمیت و خود سازمان بورس باشد اینها تنظیم کننده هستند.

پیشنهاد من و استاندارد دنیا این است که اجرای طرح سپرده شود به نهاد های مالی و کارگزاران و صندوق های سرمایه گذاری تا احتیاجی نباشد منابع دولتی به بیمه سهام داده شود.

اشتباهی در دولت قبل افتاد و  مردم به طور گسترده دعوت به بورس شدند درخواست ما این است که بازار نیازی به حمایت های خرد ندارد. اگر سیاست گذاری های کلان همچون قیمت گذاری دستوری و سود بانکی به شکلی تغییر کند بازار جذاب می شود و سرمایه گذاران به این بازار خواهند آمد.






باشگاه خبرنگاران جوان
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: