بازار سهام

تعادل در بازار سرمایه

بازار سهام روز معاملاتی دوشنبه را عمدتا خنثی سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشدی معادل ۰۶/ ۰درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و ۶۵۳هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان ۶هزار و ۸۶میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز مذکور به میزان ۴۴۱میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند طبق بررسی‌ها بازار رفته‌رفته به مسیر نزدیک شدن به تعادل بازگشته و بیشتر نمادها نسبت به معاملات شنبه و یکشنبه در وضعیت بهتری قرار گرفتند. با این حال رفتار برخی از حقوقی‌‌‌های بازار در آغاز معاملات که نشان از پاسخ مناسب به عرضه داشت فروشندگان را از فروش منصرف و حتی کفه را به سمت خریداران سنگین کرد. در این میان باتوجه به اینکه هنوز نمادها درگیر ناحیه‌‌‌های مهم مقاومتی خود هستند، سرمایه‌گذاران نسبت به بازار نیاز است که رفتار محتاطانه داشته باشند.

15-01

 

بازار سکه

سکه عقب‌نشینی کرد

قیمت سکه طلا روز دوشنبه را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 24میلیون و 300هزار تومان معامله شد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که سکه امامی بدون توجه به روند قیمت دلار به حرکت در مسیر صعودی ادامه داده و وارد کانال جدیدی شده است. بی‌محلی سکه به روند دلار موجب شد که فاصله ارزش ذاتی آن و قیمت بازار به‌‌‌طور معناداری بیشتر شود. افزایش حباب از نگاه فعالان موجب شده که احتمال خرید بازیگران بنیادی پایین بیاید، چرا که سطح اطمینان نسبت به آینده قیمت سکه با این میزان از حباب چندان بالا نیست. این سطح از حباب نشان می‌دهد که قیمت سکه از پشتوانه کافی برای ادامه رشد قیمتی برخوردار نیست و احتمال دارد که برخی از معامله‌‌‌گران از خریدهای قبلی خود سودگیری کنند. در حال حاضر فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازاری سکه امامی به محدوده‌‌ 4میلیون تومان رسیده که نشان از انتظارات افزایشی معامله‌‌‌گران بازار دارد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

پیشتازی اونس

قیمت طلای جهانی اولین روز معاملاتی هفته را در مسیر مثبت پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1929دلار و 25سنت معامله شد. به عقیده کارشناسان قیمت طلا به دنبال کاهش ارزش شاخص دلار و چشم‌‌‌انداز افزایش آهسته‌‌‌تر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو افزایش یافت که این امر افزایش تقاضا برای طلا را به دنبال داشت. از نظر بسیاری از تحلیلگران روزهای خوش طلا در بازارهای جهانی دست‌‌‌کم تا یک هفته دیگر ادامه خواهد یافت. با وجود این چشم‌‌‌انداز قیمتی بلندمدت طلا در سال‌جاری بسیار صعودی است و اکثر صاحب‌‌‌نظران رسیدن قیمت به مرز 2هزار دلاری را بسیار محتمل می‌دانند. در این میان اختلاف‌‌‌ها بر سر روند قیمتی طلا در بازه کوتاه‌مدت است که اگر موج فروشی در بازار آغاز شود مرز 1900دلار هنوز خط حمایتی مستحکمی برای طلا نیست و رالی صعودی پرشیب طلا سبب شده که برخی تحلیلگران درباره ادامه صعود قیمت طلا شک و تردید داشته باشند.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

ثبات در «تسه»

اوراق تسهیلات مسکن روز معاملاتی دوشنبه را عمدتا بدون تغییر پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 51/ 0درصد داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 127هزار و 120تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان از مشکلات مهم بازار مسکن، کمبود عرضه است. در این میان وعده نهضت ملی مسکن تحقق پیدا نکرد و عملا مردم از این طرح نا‌‌‌امید شده‌‌‌اند. در این میان باتوجه به شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود از این به بعد نیز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم اما رشد قیمت‌ها به واسطه تورم موجود بالا می‌رود، موجب رکود تورمی شده و به ضرر بازار مسکن است. در این حالت قدرت خرید مردم پایین‌‌‌تر می‌‌‌آید و خرید و فروش قفل می‌شود و همچنین امکان ساخت مجدد برای سازنده‌‌‌ها نیست. بر این اساس در صورت کنترل قیمت‌ها و هم‌‌‌راستا با آن ساخت‌وساز به طریق مشارکت با بخش خصوصی می‌توان امید به بازگشت رونق و بهبود شرایط بازار داشت.

15-04

 

بازار نفت

نوسان در طلای سیاه

قیمت نفت اولین روز معاملاتی هفته را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های 88دلار و 19سنت و 82دلار و 8سنت (تا ساعت 16) معامله شد. به عقیده صاحب‌نظران این حوزه در حالی که انتظار می‌رود بهبود در چین به نفع تقاضای نفت خام در سال‌جاری باشد، بازارها نگرانند که رکود بالقوه در ایالات متحده و دیگر شرکت‌های بزرگ غربی بتواند مصرف نفت خام را مختل کند. در این میان اقتصاد‌‌‌های ایالات متحده و منطقه یورو با تورم بالا و سیاست پولی سفت و سخت دست و پنجه نرم می‌کنند که انتظار می‌رود هردو در بخش عمده‌‌‌ای از سال ادامه داشته باشند. از طرفی در سمت عرضه، تمرکز روی روسیه است زیرا این کشور با محدودیت‌های شدید قیمتی در صادرات نفت خود کنار می‌‌‌آید و انتظار می‌رود مسکو تولید نفت خام را کاهش دهد که این امر علاوه بر کاهش عرضه جهانی منجر به افزایش قیمت می‌شود.

15-05


دنیای اقتصاد