بازار سهام

سقوط پله‌ای

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افتی معادل 07/ 2درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 611هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان 5هزار و 322میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز مذکور به میزان ‌هزار میلیارد و 81میلیون تومان خروج پول حقیقی ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند بازار در کلیت همانند لیدر قدیمی خود، هرچند به‌رغم میل باطنی افراد فعال بازار، همان صنعت خودرو خصوصا ایران خودرو بوده که در صورت رهایی از این شرایط می‌‌‌تواند گام بعدی خود را شروع کند. در این میان با بررسی نمودارهای شرکت‌ها و مقایسه شاخص‌‌‌ها درمی‌‌‌یابیم که سهم‌‌‌های کوچک‌تر خصوصا در زمان افت نقدینگی می‌‌‌توانند بیشتر مورد پسند بازار واقع شوند. اگر بازار اندک زمانی از شر تصمیمات و خبرهای ناگهانی به دور باشد به خوبی می‌‌‌تواند پول موردنیاز خود را جذب کند.

بازار سکه

کاهش حباب سکه

2

قیمت سکه طلا روز چهارشنبه را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 22میلیون و 900هزار تومان معامله شد. به عقیده کارشناسان با وجود کاهشی که در قیمت سکه در روزهای اخیر رخ داده، همچنان حباب آن در محدوده 3میلیون تومان قرار دارد. در این میان در صورتی که سیاست بانک مرکزی در خصوص تداوم عرضه سکه در بورس کالا و راه‌‌‌اندازی سامانه مبادلات ارز و طلا نهایی شود قطعا می‌‌‌تواند روند کاهشی در بازار سکه و طلا تداوم پیدا کند و منجر به تخلیه حباب سکه شود. بر این اساس هنگامی که عرضه سکه در بورس بیشتر شود و فاصله قیمتی بین بورس و بازار شکل گیرد، تقاضا برای خرید سکه از بورس بیشتر شده و به همین منوال، حباب سکه تخلیه و روند قیمتی نیز کاهشی خواهد شد. از طرفی طلای جهانی نیز به دنبال رشد دلار با اصلاح مقطعی همراه بود که این امر در کنار موارد ذکر شده موجب فشار عرضه در بازار سکه شد.

بازار طلای جهانی

استراحت طلا پس از رالی قدرتمند

3

قیمت طلای جهانی روز معاملاتی چهارشنبه را در مسیر منفی پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها در روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1925دلار معامله شد. به عقیده کارشناسان در حالی که انتظارات افزایش آهسته‌‌‌تر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو چشم‌‌‌انداز طلا را روشن نگه داشته است، طلا در آستانه‌‌‌  انتشار آمارهای رشد اقتصادی آمریکا در بازه محدودی معامله شد. سرمایه‌‌‌گذاران عمدتا انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست هفته آینده نرخ بهره را 25واحد افزایش دهد در حالی که در جلسات قبل 4مرتبه افزایش متوالی 75واحدی داشته و در جلسه دسامبر سرعت خود را به 50واحد کاهش داد. با این حال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا مبنی‌‌‌بر کاهش بیش از حد تورم در این کشور طی ماه‌‌‌های گذشته باعث شده احتمال افزایش کمتر نرخ بهره فدرال رزرو در اجلاس آینده بالا رود. با این حال قیمت طلا به‌‌‌دلیل افزایش اندک دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا از بالاترین سطح 9ماهه خود عقب‌نشینی کرد.

بازار اوراق مسکن

«تسه» روی حمایت قوی

4

اوراق تسهیلات مسکن آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا خنثی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912افتی معادل 63/ 0درصد داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 124هزار و 94تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان مالیات بر عایدی سرمایه می‌‌‌تواند تقاضاهای سوداگرانه در بازار مسکن را کاهش دهد. بر این اساس باید به مالیات بر عایدی سرمایه به شکل تنظیمی نگاه کرد که قطعا از افزایش تقاضای سرمایه‌‌‌ای و سوداگرانه در بازارها جلوگیری خواهد کرد. در طرحی که مجلس ارائه کرده، معافیت‌‌‌های زیادی در نظر گرفته شده و هر خانواده تا سقف 4واحد را می‌‌‌تواند از این مالیات معاف کند و همچنین اگر ملک مازاد در کمتر از دوسال معامله شود، در هر 5سال دوباره معافیت دیگری خواهد گرفت. با این حال همچنان خانه‌‌‌های خالی زیادی در کشور موجود است که فرد در آن سکونت نداشته و صرفا برای اهداف سوداگری خریداری شده است که در صورت اصلاح جزئیات، این طرح می‌‌‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

بازار نفت

نفت در انتظار نشست اوپک‌پلاس

5

قیمت نفت روز معاملاتی چهارشنبه را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های 85دلار و 89سنت و 79دلار و 88سنت (تا ساعت16) معامله شد. به عقیده صاحب‌نظران این حوزه تمرکز حال حاضر بازار به اجلاس هفته آینده اوپک‌پلاس است. این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که امید به بهبود تقاضا در چین باعث بالا رفتن قیمت نفت در سال جاری میلادی تا 90دلار در هر بشکه شده است. در این میان اتحادیه اروپا و گروه 7کشور صنعتی دنیا هم طرح سقف قیمت را در پنجم فوریه علاوه بر نفت خام روسیه بر محصولات نفتی این کشور هم اعمال خواهند کرد. با این حال انتظار می‌رود در جلسه اوپک‌پلاس، در خصوص دورنمای اقتصاد و حجم افزایش تقاضا در چین مذاکره شود و احتمالا سیاست فعلی تولید خود را تغییر نمی‌‌‌دهد. این در حالی است که تصمیم به کاهش 2میلیون بشکه‌‌‌ای تولید در ماه اکتبر توسط اوپک‌پلاس باعث عصبانیت آمریکا و سایر کشورهای غربی شد.



دنیای اقتصاد