کد خبر : ۸۰۴۲۶
به روز شده در : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
شرایط بازار نفت چگونه است؟ قیمت‌ها همچنان نوسان دارند اما اندک. امیدها به بازگشایی اقتصاد چین و عدم‌‌‌‌‌‌‌‌تغییر سیاست‌های تولیدی اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس عملا دو شاخص اصلی نوسان قیمت‌ها هستند. البته معامله‌گران چشم به نرخ بهره فدرال‌رزرو ایالات‌متحده که برای مبارزه با تورم تعریف می‌شود نیز دوخته‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

بازگشت بازار به رشد
نفت روز گذشته را با حرکت صعودی شروع کرد اما نوسان قابل‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی در بازار رخ نداد. بازگشت اقتصاد چین به فعالیت و همچنین سیاست تغییرنیافته کاهش تولید اوپک، دو خوراک اصلی صعود قیمت‌ها هستند اما سال‌نوی چینی و وارد‌شدن این کشور به تعطیلات توان صعود دو شاخص بازار جهانی نفت را گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌است. روز گذشته هر بشکه نفت‌برنت ۳۵/ ۸۶دلار و نفت‌خام آمریکا ۲۶/ ۸۰دلار معامله شد. هیروکی کیکاواکا؛ مدیر بخش تحقیقات اوراق‌بهادار شرکت نیسان به رویترز در ‌‌‌‌‌‌‌‌این‌باره گفت: «انتظارات برای افزایش تقاضای چین در نیمه دوم سال‌در حال رشد‌ است و احساسات معامله‌گران را تحریک می‌کند.» کارشناسان بانک اوراق‌بهادار آمریکا معتقدند بازگشایی اقتصاد چین موج تازه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از تقاضا را در ۱۸ماه پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو وارد بازار می‌کند. در بخش عرضه، به‌‌‌‌‌‌‌‌سبب عدم‌‌‌‌‌‌‌‌تغییر برنامه‌های تولیدی اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس عملا تغییری ایجاد نخواهد شد. به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفت‌خام این کشور در هفته منتهی به ۲۰ ژانویه حدود ۴/ ۳میلیون بشکه افزایش یافته ‌‌‌‌‌‌‌‌است.

کیکوکاوا انتظار دارد هربشکه نفت‌خام آمریکا در «هفته‌های پیش‌‌‌‌‌‌‌‌رو بین کف و سقف ۷۵ تا ۸۵ دلاری معامله شود» با این حال بازارها برای معامله به میزان نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا چشم بسته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. تحلیلگر دیگری اما معتقد است «عدم‌انتشار نظرات جنگ‌‌‌‌‌‌‌‌طلبانه از سوی «فدرال‌رزرو» احساسات ریسک‌‌‌‌‌‌‌‌پذیری را رقیق کرده و باعث بازگشت دوباره بازار به رشد می‌شود.» داده‌های روز چهارشنبه نشان داد که تورم استرالیا به‌‌‌‌‌‌‌‌سبب افزاش هزینه‌های سفر و برق، در سه‌ماهه گذشته به بالاترین حد در ۳۳ سال‌گذشته رسیده است.

عدم‌‌‌‌‌‌‌‌تغییر سیاست کاهش تولید
پنج منبع به رویترز گفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس در هفته آینده سیاست کنونی تولید نفت را تایید خواهد کرد. نشستی که به‌‌‌‌‌‌‌‌سبب امیدها به افزایش تقاضای چین، کاهش نگرانی‌ها بابت رکود و افت سرعت رشد اقتصاد جهانی هفته آینده برگزار خواهد شد. نشستی که وزیران کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس در اولین روز فوریه به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت‌مجازی بامحوریت کمیته نظارت وزیران کشورهای اوپک (JMMC) برگزار خواهد شد و کمیته‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در صورت لزوم قدرت فراخواندن اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس برای تشکیل جلسه را دارد.

این نشست زمانی‌ برگزار می‌شود که اتحادیه اروپا و گروه هفت با مکانیزم تعیین سقف قیمتی عملا سعی در از بین بردن قدرت چانه‌زنی نفت روسیه در بازار را دارند و بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها از اقتصاد چین به‌عنوان محرک و حامی قیمت‌ها حکایت دارد. این درحالی است که در پنج فوریه اتحادیه اروپا نیز باهدف تعریف سازوکار تعیین سقف قیمت برای فرآورده‌های روسیه دورهم جمع می‌شوند. رویترز به نقل از منابعش مدعی است؛ دستور جلسه کمیته نظارت وزیران اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تقاضای چین خواهد بود. به گفته یکی از منابع رویترز قطعا «درمورد اقتصاد چین و رکود جهانی» گفت‌وگو خواهد شد. سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات‌متحده‌عربی در ۱۶ ژانویه گفته‌‌‌‌‌‌‌‌بود؛ «بازار متعادل است» امری که در راستای سیاست‌های روسیه در اوپک ‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس بود.

یکی دیگر از منابع به رویترز گفته اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس در موقعیت راحتی است به‌گونه‌ای که «کرونا پشت‌‌‌‌‌‌‌‌سر ماست و عملا شرایط ژئوپلیتیک و بازگشایی اقتصادی چین شاخص‌های نوسان بازار محسوب می‌شوند.» باوجود اصرار ایالات‌متحده و دولت‌های غربی بر عرضه بیشتر نفت و کمک به اقتصاد جهانی، اوپک‌‌‌‌‌‌‌‌پلاس با تصمیمی که در اکتبر گذشته مبنی‌بر کاهش تولید روزانه ۲میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌‌‌ای گرفت، این کشورها را عصبانی کرد. در نشست دسامبر ۲۰۲۲ این برنامه تغییری نکرد و نشست کلی بعدی در ژوئن است. براساس داده‌های موسسه نفت آمریکا سال‌گذشته ۱۳میلیون بشکه به ذخایر استراتژیک آمریکا اضافه شده‌است اما در مجموع با رقم کنونی ۲۲۱میلیون بشکه، ذخایر ایالات‌متحده‌‌‌‌‌‌‌‌ آمریکا در پایین‌ترین حد از ۱۹۸۳ قرار گرفته است.

در روزهای گذشته ۶/ ۳۷۱‌میلیون بشکه از محل این ذخایر با دستور جوبایدن رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهوری این کشور برداشت و عرضه شد. در دوهفته منتهی به ۱۳ژانویه، میزان تولید روزانه آمریکا روی ۲/ ۲میلیون بشکه ثابت ماند که بیشترین میزان تولید از اوت گذشته و ۹۰۰هزار بشکه کمتر از اوج تولید در ۲۰۲۰ است. پس از افزایش ۶۲۰هزار بشکه‌‌‌‌‌‌‌‌ای ذخایر بنزین در ایالات‌متحده که موسسه نفت آمریکا آن را منتشر کرد، میزان این ذخایر به ۸/ ۲میلیون بشکه رسید.





دنیای‌اقتصاد 

عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: