کد خبر : ۸۳۰۷۱
به روز شده در : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
ساخت خانه‌های ویلایی و توسعه افقی شهرها جزو تاکیدات رئیس جمهور و از سیاست‌های اصلی وزارت راه وشهرسازی بوده اما این سیاست در حال حاضر تنها به روستاها و شهرهای کوچک محدود شده است.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که‌ توسعه افقی در استان‌های مختلف از جمله برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی بوده است اما در حال حاضر با تصویب شورای عالی شهرسازی ساخت خانه‌های یک طبقه تنها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و در روستاها امکان‌پذیر است.

فراموشی ساخت خانه‌های یک طبقه توسط وزارت راه وشهرسازی

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه توسعه افقی شهرها در حال حاضر تنها به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر منتهی شده است گفت: وزیر راه وشهرسازی در جلسه رای اعتماد در مجلس اعلام کرد که اولویت ساخت واحدهای مسکونی را واحدهای یک طبقه و توسعه افقی شهرها قرار می دهد اما در حال حاضر در ساختار وزارت راه وشهرسازی و مشخصا معاونت شهرسازی و معماری موانعی وجود دارد که ساخت واحدهای یک طبقه را با مشکل مواجه کرده است.

او ادامه داد: معاونت شهرسازی و معماری یک ابلاغیه به ادارات کل راه وشهرسازی استان‌ها ارسال کرده که در آن ساخت مسکن ویلایی تنها منحصر به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شده است و آن هم در شهرهای که زمین و زیرساخت موجود باشد .

ایلاتی اظهار کرد: این اقدام حاکی از آن است که عملا توسعه افقی شهرها از دستور کار خارج شده و ساخت خانه های ویلایی منتفی شده است‌.

این کارشناس مسکن بیان کرد: اجرای چنین طرح هایی خود باعث تسریع در روند ساخت مسکن و همچنین کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود که زمینه‌ساز اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن است.

ساخت واحدهای یک طبقه در شهرهایی که زمین کافی دارند

 پیش از این  مهرداد بذرپاش  وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که اجرای طرح ویلایی‌سازی جزو اولویت برنامه‌ها است و در هر بخشی که امکان ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی و اراضی وجود داشته باشد، انجام می‌شود.

او گفته  بود آماده‌سازی سایت و تکمیل واحدها در اولویت قرار گرفته و تامین زمین و تحویل‌ آن‌ها به مردم باید در اسرع وقت انجام شود.

وی روش تامین زمین و احداث خانه‌های حیاط دار یک طبقه در طرح نهضت ملی مسکن را سیاست وزارت راه و شهرسازی در هر شهری که زمین کافی دارد، دانست و گفت: روش جدید تحویل زمین به مردم، یکی از مدل‌های مطلوب است تا مردم با آورده خود و تسهیلات بانکی و سایر خدمات با سلیقه خود یک واحد مسکونی یک طبقه حیاط‌دار تحویل بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مدل بهترین روش مطابق با سبک الگوی ایرانی- اسلامی خواهد بود، افزود: این روش در هر نقطه از کشور که زمین کافی داشته باشد، اجرا خواهد شد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عقب ماندگی‌های گذشته در حوزه مسکن و لزوم جبران آن در شرایط سخت کنونی گفت: اگرچه مشکلاتی از جمله آب، برق و غیره وجود دارد اما ساخت مسکن کاری شدنی است.

وی با بیان اینکه سیاست تامین زمین و احداث خانه‌های یک طبقه را با سرعت ادامه می‌دهیم، افزود: این کار در چند ماه آینده با سرعت بیشتری در سراسر کشور انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم تسریع در فرایند تحویل ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین تاکید کرد.

ساخت خانه‌های یک طبقه جزو اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی

پیش از این نیز اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که این وزارتخانه هرجا که زمین کافی داشته باشد اقدام به  ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه خواهد کرد و  این سیاست ساخت واحدهای مسکونی ویلایی جزو اولویت‌های ما است.

او ادامه داد: برای ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی  تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت؛ چراکه اجرای این طرح باعث کاهش قیمت تمام شده می‌شود و جزو  سیاست‌های ایرانی و اسلامی است.

ساخت خانه‌های یک طبقه ارزان‌تر است

پیش از این هم علی جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده بود که قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی ویلایی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان است و قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی  آپارتمانی حدود ۸ میلیون تومان است؛ می‌توان از این صحبت‌ها نتیجه گرفت که ساخت و اجرای این طرح زمینه‌ساز تسریع در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌شود.

اما اکنون ساخت خانه‌های یک طبقه تنها به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر محدود شده است. در حالی که اساسا روستا‌ها و شهرهای کوچک مشکل مسکن ندارند‌ و بسیاری از ساخت و سازها در این شهرها به صورت یک طبقه و ویلایی صورت می‌گیرد.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: