پربازدید ها
کد خبر : ۸۳۱۰۵
به روز شده در : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
رفتار کاربران بازار رمزارزها یکی از معیارهای مهم تحلیل بازار است و آنچه به بازار ارزهای دیجیتال و هر بازار دیگری اعتبار می‎دهد، نوع نگاه کاربران و اعتمادشان به آن است. در ایران نیز رفتار کاربران دنیای رمزارزها چندان متفاوت از جهانیان نیست.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد ،تحقیقات پورتال مالی دلار‌گیک چشم‌اندازی تقریبی در مورد بازیگران خرد بازار کریپتوکارنسی ارائه می‌دهد. این پورتال رمزارزهایی را که در سال ۲۰۲۲ بیشترین جست‌و‌جوی گوگل را در جهان داشته‌اند بررسی کرده که بر اساس آن، بیت کوین، دوج کوین، شیبا، اتریوم، کاردانو، آوالانچ، لایت کوین، ریپل و سیف‌مون بیشترین تعداد جست‌و‌جوی گوگل را در بین ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده‌اند.

گرچه ارزش کل بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۷۰ درصد کاهش یافت، اما با این حال، گزارش Accenture نشان می‌دهد که علاقه خرده‌فروشان به ارزهای دیجیتال با وجود سقوط بازار در سال ۲۰۲۲ همچنان بالاست. ۲۸ درصد از پاسخ‌دهندگان در این تحقیق، دلایل علاقه به خرید ارزهای دیجیتال را سرمایه‌گذاری برای آینده عنوان کرده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش گوگل ترندز نشان می‌دهد که شاهد کاهش جست‌و‌جوی عبارت «خرید ارز دیجیتال» در سال ۲۰۲۲ در جهان بوده‌ایم، اما در عین حال، ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار جست‌و‌جوی ماهانه برای بیت کوین در سال ۲۰۲۲ صورت گرفته و نکته مهم اینکه در این سال بیشتر مردم برای «خرید بیت‌کوین» جست‌و‌جو کرده‌اند نه «فروش بیت کوین» و این می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که بیشتر جست‌و‌جو‌کننده‌ها به‌دنبال خرید بیت کوین و فرصتی برای ورود به بازار بوده‌اند.

همان‌طور که اشاره شد بیت کوین، دوج کوین، شیبا و اتریوم بیشترین میزان جست‌و‌جوی ارزهای دیجیتال در جهان را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده تمایل بیشتر کاربران، حداقل کاربران خرد، به رمزارزهای مورد اشاره است.

صدرنشینی دوج کوین، تتر، بیت کوین، اتریوم و شیبا
گزارش سال ۲۰۲۲ نوبیتکس نیز با تفاوت‌هایی، تا حدود زیادی موید همین مطلب است. بر اساس  گزارش این صرافی ایرانی ارزهای دیجیتال، علاقه ایرانیان به سرمایه‌گذاری، به ترتیب در رمزارزهای دوج‌کوین، تتر، بیت‌کوین، اتریوم، شیبا و کاردانو، بیشتر از سایر رمزارزها بوده است و این ارزهای دیجیتال بیشترین سهم را در سبد دارایی آنها داشته است. این در حالی است که در سال پیش از آن، تمایل ایرانی‌ها به ترتیب بر سرمایه‌گذاری روی دوج‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین، کاردانو و شیبا بود.

البته اطلاعات این بخش، از میزان دارایی نگهداری‌شده در کیف‌پول نوبیتکس کاربران به دست آمده و نشانگر کل سبد سرمایه‌گذاران نیست؛ چراکه برخی از کاربران پس از خرید رمزارز، دارایی خود را به کیف پول شخصی منتقل می‌کنند. اما میزان دارایی کاربران در کیف پول پلتفرم می‌تواند برآیندی از وضعیت کلی دارایی کاربران باشد.

نکته دیگر در این گزارش، افزایش علاقه ایرانیان به تتر است که این مولفه نیز می‌تواند با توجه به نزولی بودن بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲، نشان‌دهنده دست به ماشه بودن کاربران ایرانی برای خرید رمزارز در فرصت‌های مناسب باشد.

گرچه میم‌کوین‌هایی مثل دوج‌کوین و شیبا اینو جزو رمزارزهایی هستند که پشتوانه‌ای قوی ندارند و بیشتر به واسطه توئیت‌ها و اقدامات رسانه‌ای مطرح شده‌اند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دو، هم در جهان و هم در ایران، محبوب هستند.

با وجود اینکه رمزارز ترون، جایگاه پایینی در بین محبوب‌ترین رمزارزها از نظر سهم پرتفوی کاربران(میزان دارایی در کیف پول)  دارد و کاربران مقدار کمی از این دارایی در کیف‌پولشان دارند، اما تعداد زیادی از آنها حداقل نیم‌نگاهی به ترون دارند، به‌طوری‌که ۷/ ۱۱ درصد از کاربران حداقل مقداری ترون نگهداری می‌کنند. با توجه به اینکه ۵/ ۱۳ درصد از کاربران نیز حداقل مقداری تتر در کیف پول خود دارند، می‌توان گفت که تتر، ترون، دوج کوین، بیت‌کوین و ریپل، رمزارزهایی هستند که در کیف‌پول تعداد بیشتری از کاربران یافت می‌شود، هرچند که از نظر ارزش و میزان دارایی، این ترتیب تغییر کرده است.

تعداد بالای معاملات انجام شده در صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس نیز حول همین رمزارزهای محبوب می‌چرخد. درست است که دوج‌کوین بیشترین سهم را از کیف‌پول رمزارزی کاربران این پلتفرم دارد، اما آنها علاقه بیشتری به نوسان‌گیری از شیبا دارند. به همین دلیل است که تعداد معاملات انجام‌شده برای رمزارز شیبا در بازارهای نوبیتکس بیشتر از سایر رمزارزهاست؛ به‌طوری که ۸/ ۱۳ درصد معاملات نوبیتکس مربوط به این میم‌کوین بوده و تتر و دوج‌کوین در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 در سال ۲۰۲۲ به‌طور میانگین روزانه ۱۸۵ هزار سفارش در نوبیتکس منجر به معامله شده که این میزان، نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به رشد ۱۸ برابری معاملات نوبیتکس در سال ۲۰۲۱ و همچنین کاهش حجم معاملات رمزارزها در سال ۲۰۲۲، این روند چندان دور از انتظار نبود.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ هر کاربر نوبیتکس به‌طور میانگین ۱۶ مرتبه رمزارز خرید و فروش کرده و ۶۷ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۹۹۲ سفارش منجر به معامله در نوبیتکس ثبت شده است، بیش از هشت میلیون و ۶۹۸ هزار واریز رمزارزی به نوبیتکس صورت گرفت، بیشتر از ۶ میلیون و ۸۷۳ واریز ریالی انجام شد و ۱۱ میلیون و ۱۸۱ هزار برداشت رمزارزی نیز در نوبیتکس  به ثبت رسید.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: