کد خبر : ۸۳۳۶۵
به روز شده در : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
برخی طرح‌های عمرانی در چند سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی، نیمه تمام باقی مانده‌اند اما با اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها جان تازه‌ای می‌گیرند.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طرح های عمرانی در دولت ها همواره یکی از مهم ترین برنامه ها در توسعه اقتصاد کشور به شمار می روند اما به نظر می‌رسد که کمبود منابع مالی  و نبود اعتبار باعث عقب ماندن این پروژه ها از پیشرفت شده است.

به گفته بسیاری از پیمانکاران پروژه های عمرانی و آزاد راهی هنوز بخش زیادی از مطالبات آنها از سال های گذشته باقی مانده و همین امر باعث شده که دیگر انگیزه ای برای اجرای پروژه های دیگر نداشته باشند.

 در سال گذشته در حوزه آزاد راهی و راه آهن شاهد شکسته شدن رکورد هایی در ساخت و تکمیل پروژه ها بودیم و بررسی های صورت گرفته در کارنامه یک ساله دولت نشان می‌دهد که در صورت تزریق منابع مالی لازم به این پروژه ها شاهد پیشرفت چشم گیر اجرای این پروژه ها خواهیم بود.

یکی از مهم ترین پروژه هایی که اخیرا دولت برای اجرای آن بسیار انگیزه نشان می‌دهد راه آهن رشت- آستارا است که تکمیل کننده حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است. در این زمینه دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد و سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار دهد که البته در آخرین جلسه همکاری های ترانزیتی، کشور روسیه  برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده است.

در همین رابطه عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفته است: راه آهن رشت-آستارا آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و جزو توافقات کشور های ایران، آذربایجان و روسیه است.

به گفته معاون شرکت ساخت بخش زیر سازی این پروژه به اتمام رسیده و باقی مانده این پروژه که که ۱۴۰ کیلومتر است به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است که در راستای اجرای آن تفاهم نامه ای در سال ۹۷ منعقد و مجوز برگه وام آن اخذ شده است بنایراین امکان قرارداد برای کل طول این مسیر را خواهیم داشت و می‌توانیم عملیات آن را فعال کنیم.

خطیبی بیان کرد: مذاکرات فنی صورت گرفته است و حدود دو ماه پیش هیاتی از راه آهن روسیه، حضور یافته و جلسات فنی تشکیل شده و نقطه نظراتی داشتند که ما در حال پاسخگویی به سوالات آنها هستیم.

او می گوید: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش‌بینی کرده‌ایم.

برخی از مسئولان هم اعلام کرده اند که  در سال جدید بخش عمده ای از منایع مالی مورد نیاز برای پروژه های عمرانی از طریق مولد سازی دارایی های دولت ایجاد می شود که در همین رابطه سید احسان خاندوزی می گوید: مولدسازی دارایی‌های دولت یکی از راهبردهای اصلی در دو سال آینده است که پیشروی پروژه‌های عمرانی را نشان خواهد داد.

وزیر اقتصاد  افزود: از طریق مصوبه سران قوا مسئله تبدیل اموال مازاد به اموال مولد سرعت می‌گیرد. مسیر ناامید کننده سنوات قبل از طریق شفافیت قابل تغییر است. رونمایی از سایت مولدسازی نیز در همین راستا انجام شد.

خاندوزی گفت: تمام متخصصان و عموم مردم می‌توانند با حداکثر شفافیت شریک دولت در پیاده کردن گام تحولی در پیش برد پروژه‌های نیمه‌تمام موجود باشند. بهار  امسال ، بهار جان بخشی به طرح‌های نیمه تمام دولت است.

وی همچنین وعده داد که اوایل  امسال  گزارش امید بخشی از عملکرد طرح‌های نیمه تمام در استان‌های مختلف ارائه خواهد شد.

همچنین  محمد مخبر  معاون اول رئیس جمهور در خصوص مولد سازی اعلام کرده بود  که باید نحوه شناسایی املاک و مازاد بودن این دارایی ها و نیز نحوه قیمت گذاری ها کاملا شفاف، مطابق آیین نامه مصوب و دقیق باشد.

مخبر می گوید: مولدسازی در حقیقت به معنای تبدیل به احسن دارایی هاست و اعتبارات حاصل از فروش دارایی‌های مازاد باید در طرح های عمرانی و توسعه ای کشور و تکمیل پروژه های نیمه تمام دستگاه‌های اجرایی هزینه شود.

قربان‌زاده رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی هم به تازگی از آغاز فرایند اجرایی طرح مولدسازی دارایی‌های دولت از بعد از تعطیلات نوروز خبر داده است.

او با اشاره به بررسی و تصویب آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اظهار کرد: اصلاحات آیین نامه دو مرحله‌ای بود. یک مرحله در هیات مولدسازی بررسی شد و هفتم فروردین نیز در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تایید رسید.

با توجه به آنکه بخش زیادی از پروژه های عمرانی و حمل ونقلی کشور و همچنین پروژه های مسکونی نیاز به تزریق منابع مالی دارد بنابراین با اجرایی شدن طرح مولد سازی در سال جدید و تامین مالی پروژه های نیمه تمام به طور قطع اخبار خوبی از اتمام این پروژه های خاک خورده به گوش خواهد رسید.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: