کد خبر : ۸۶۱۱۴
به روز شده در : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
اگر چه در حال حاضر بازار سرمایه با کاهش ارزش معاملات مواجه است، اما در موضوع افت ارزش معاملات باید به جنس آن دقت کرد.
اگر چه در حال حاضر بازار سرمایه با کاهش ارزش معاملات مواجه است، اما در موضوع افت ارزش معاملات باید به جنس آن دقت کرد.

در سال ۱۴۰۰ ارزش خالص معاملات خرد روزانه کمتر از ۵هزار میلیارد تومان بود و از نظر دلاری که نماگر بهتری برای مقایسه است این میزان ۱۸۰ میلیون دلار بود و سال ۱۴۰۱ این عدد به ۱۴۰میلیون دلار کاهش یافت. امروز میانگین ارزش معاملات روزانه خرد حدود ۱۵هزار میلیارد تومان معادل ۳۰۰میلیون دلار است و در حال حاضر که این عدد مقداری از میانگین پایین‌تر آمده، به حدود ۱۱هزار میلیارد تومان رسیده اما در مقایسه با اعداد دلاری وضعیت همچنان مطلوب است. درواقع بازار در فرآیند خروج از رکود بیش از دوساله خود قرار دارد و تا چند هفته گذشته در نقاط خوب فرآیند بود اما این فرآیند دارای فرازونشیب است.
 به نظر من در شرایط فعلی بازار در حال سنجش شرایط است، به دلیل مداخلاتی که انجام شد بازار در یک بازه کوتاه‌مدت رشد خیلی خوبی داشت اما در کوتاه‌مدت ارزش شرکت‌ها با سودآوری در این مقطع زمانی همخوانی نداشت و با رسیدن گزارش‌های ۳ و ۱۲ماهه این چرخه در حال روغن‌کاری است.  باید توجه داشت که بازار در حال تغییر الگوهای فکری حاکم در سه سال گذشته است. اینکه بازار بداند روند و چرخه سودآوری شرکت‌ها در حال تغییر و بهبود است باعث می‌شود  در نهایت الگویی که ما به دنبال آن هستیم رخ ‌دهد و تغییر روند فرسایشی حادث شود.

موضوعی که باعث شده بعد از یک شوک قیمتی سریع بازار در رکود قیمتی قرار بگیرد، همان نکته‌ای است که به آن اشاره شد، سرعت رشد بازار در این مقطع مقداری سریع‌تر از سرعت رشد سودآوری شرکت‌ها بود و این باعث شده اکنون چرخه بازار مقداری کند شود؛ اما اتفاق نگران‌کننده‌ای در بازار نیفتاده و این را به فال نیک می‌گیرم. این وضعیت باعث می‌شود نماگر اصلی بازار بتواند خود را بالای کانال ۲میلیون واحد تثبیت کند و با داده‌های جدید شرایط در نهایت بهتر می‌شود. از این موضوع نمی‌توان گذشت که همچنان ریسک اصلی بازار سرمایه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است.

ابهامات این حوزه همچنان زیاد است و هزینه‌هایی که دولت به صنایع تحمیل می‌کند همچنان بر سر بازار سرمایه وجود دارد. اما در‌هر‌حال شرایط فعلی بازار شرایطی است که بازار در واقع بخشی از رشد سریع خود را با اصلاح قیمتی زمانی جبران می‌کند تا خود را با اطلاعات جدید مطابقت دهد. این نگران‌کننده نیست و حتی می‌تواند فرصتی برای اصلاح پرتفو بر اساس داده‌های جدید بازار باشد. کاهش حجم و ارزش معاملات و افت یک‌هفته‌ای سریع بازار نماگر این است که بازار در کوتاه‌مدت رشد دفعتی و سریعی را نخواهد داشت.



دنیای اقتصاد
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: