کد خبر : ۸۶۱۵۱
به روز شده در : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
بسیاری از فعالان بازار اذعان می‌کنند که به سبب خرید مرغ بالاتر از نرخ مصوب از میدان بهمن پایتخت، ناچار به فروش آن با قیمت بیشتر هستند، درحالیکه سرپرست وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید اگر نرخ مصوب رعایت نشود، برای تنظیم‌بازار از ترکیه مرغ وارد می‌کنیم.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر سال گذشته میزان تولید مرغ در حدی بود که به سبب ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، اتحادیه مرغداران خواستار خرید و ذخیره سازی مرغ خانگی از مردم شد چراکه مرغ تولیدی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب در بازار توزیع می شد که با استمرار زیان مرغداران روند جوجه ریزی کاهش پیدا کرد و این امر منجر به بروز بحران در بازار مرغ شد.

با توجه به افزایش هزینه های تولید ظرف چند ماه گذشته و اعتراض های مکرر مرغداران به نرخ قبلی، وزارت جهاد کشاورزی در ۱۱ اردیبهشت نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۵۲ هزار تومان و نرخ مرغ گرم را حداکثر با شرط ثابت ماندن قیمت نهاده ها در طول یک سال ۷۳ هزار تومان اعلام کرد.

این در حالی است که از همان ابتدا نرخ مصوب از سوی مرغداران به بهانه عرضه جوجه بالاتر از نرخ مصوب و کمبود کنجاله سویا با نرخ مصوب رعایت نشد و همین‌امر موجب شد تا در مغازه های خرده فروشی هر کیلو مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان‌هم به فروش برسد.

البته اخیرا حسین دماوندی نژاد معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که با هر کشتارگاه، فروشگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب عرضه مرغ داشته باشد برخورد قانونی شدید خواهد شد.

همچنین مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد گفت: از ابتدای طرح تشدید نظارت، حدود ۹۶ هزار و ۳۷۳ مورد بازرسی در حوزه مرغ در سراسر کشور انجام شده که ۱۸ هزار و ۵۹۰ پرونده به تعزیرات معرفی شده است.

امراللهی می گوید: میزان ورود مرغ گرم به استان تهران نسبت به ابتدای سال ۴ برابر شده و اکنون توزیع مرغ در میدان بهمن تهران کمتر از قیمت مصوب است. بررسی ها هم‌نشان می دهد که روند قیمت مرغ در بازار نزولی است.

در همین رابطه سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی می گوید: زمانیکه سفره مردم در حال جمع شدن باشد، هر کاری امکان باشد انجام می‌دهیم، وقتی کاهش مرغ وجود داشته باشد و مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نمی‌کند، قطعا مرغ از ترکیه وارد می‌کنیم و به نفع و ضرر مرغدار توجهی نداریم چرا که مرغدار هم به ضرر مردم توجه نمی‌کند.

نرخ دستوری مرغ معنا ندارد
آقای ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: نرخ مصوب مرغ زمانی قابلیت اجرا دارد که دولت به تعهدات خود مبنی بر تامین نهاده عمل کند، اما در شرایط کنونی که کنجاله با نرخ مصوب نیست و مرغدار مجبور به خرید با نرخ ۲۸ هزار تومان از بازار آزاد است، نرخ دستوری معنا ندارد.

به گفته او، زمانیکه وزارت جهاد قادر به تامین نهاده به میزان کافی نیست، امکان عرضه با نرخ مصوب برای مرغدار وجود ندارد.

قاسمی با بیان اینکه واردات ساده ترین راه حل برای تتظیم بازار مرغ است، گفت: دولت با دلار نفتی برای تنظیم بازار اقدام به واردات مرغ می کند، درحالیکه باید همین دلار نفتی، نهاده را وارد کند چراکه ۱.۵ برابر نیاز کشور ظرفیت فعال در واحدهای مرغداری داریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: با توجه به آنکه برنامه مناسبی در معاونت امور دام وزارت جهاد نداریم، اکنون شاهد نابه سامانی بازار مرغ هستیم. هرچند در سنوات گذشته بارها اعلام کردیم که برای تامین نهاده و جوجه یکروزه باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود.

او درباره آینده بازار مرغ گفت: بنابر دستور وزارت جهاد و تنظیم بازار مبنی بر افزایش جوجه ریزی ها برآورد می شود که بازار مرغ ظرف ۴۵ روز آینده بدلیل افزایش جوجه ریزی ها به تعادل برسد. اما به طور کلی  وزارت جهاد باید برنامه ریزی مدونی داشته باشد.

با افزایش تولید جوجه مشکل بازار مرغ مرتفع می شود
آقای مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، عرضه بالاتر از نرخ مصوب را گرانفروشی اعلام کرد و گفت: اکنون فروش مرغ گرم بالاتر از نرخ ۷۳ هزار تومان گرانفروشی است و به هیچ عنوان قبول نداریم. براین اساس با گرانفروشان برخورد می شود.

به گفته او، اگر طبق اذعان انجمن تولیدکنندگان جوجه، تولید جوجه یکروزه افزایش یابد، مشکل بازار حل می شود چراکه در ماه های اخیر علت بحران بازار، جوجه یکروزه بود.

یوسف خانی ادامه داد: گرچه در شرایط کنونی نیاز به واردات مرغ نداریم، اما واردات به منظور ذخیره سازی در حال انجام است.

کمبودی در عرضه مرغ نداریم
آقای محمد کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی خرداد به ۱۱۵ میلیون قطعه برسد که براین اساس دولت باید آمادگی جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار به منظور تامین ذخایر استراتژیک و تنظیم بازار را داشته باشد.

به گفته او‍، پتانسیل و ظرفیت اسمی تولید مرغ در واحد‌های مرغداری بالای ۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن است، درحالیکه مصرف سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن نیست.

کمالی سروستانی با بیان اینکه جوجه ریزی ماهانه ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون قطعه در واحد‌های مرغداری جوابگوی نیاز کشور است، گفت: انتظار سرپرست وزارت جهاد آن است که به طور دقیق جوجه ریزی انجام شود و در صورت تامین نیاز داخل و ذخایر استراتژیک، مازاد کشور صادر شود.

او قیمت کنونی مرغ زنده در استان‌های مختلف را ۵۲ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: برای عرضه مرغ با نرخ مصوب ۵۲ هزار تومان ضروری است که نهاده‌های تولید همچون جوجه یکروزه و نهاده‌های دامی با قیمت توافقی عرضه شود، درغیراین صورت بواسطه افزایش هزینه‌های تولید، مرغدار چاره‌ای جز عرضه با نرخ‌های بالاتر ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، گفت: با توجه به افزایش جوجه ریزی‌ها نسبت به اسفند و عرضه مرغ منجمد، هیچ کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

تولید ماهانه ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ جوابگوی نیاز کشور است
آقای محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: هر میزان جوجه ریزی که در کارگروه تخصصی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شود، همان میزان را تولید خواهیم کرد اما انتظار تولیدکنندگان جوجه یکروزه آن است که همانند سال قبل شرایط به گونه‌ای نباشد که هر قطعه جوجه یکروزه برای مدت زمان ۹ ماه با نرخ یک هزارتومان، ۲ هزارتومان و حتی رایگان توزیع شود.

او افزود: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در اردیبهشت میزان جوجه ریزی به ۱۱۶ تا ۱۱۷ میلیون قطعه می‌رسد و همواره پیش بینی می‌شود که جوجه ریزی خرداد به ۱۲۰ میلیون قطعه برسد که براین اساس تولید ماهانه گوشت مرغ ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن خواهد بود که این میزان جوابگوی نیاز بازار داخل است.

صدیق پور گفت: متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است، درحالیکه مرغداران با مطرح کردن ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان به عنوان بالاترین نرخ جوجه یکروزه بدنبال مطرح کردن بحث گرانی هستند.

علی رغم آنکه نرخ مصوب مرغ کمتر از یک‌ماه گذشته اعلام شد، اما این نرخ از سوی مرغداران و مغازه داران رعایت نمی شود که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر تولید و تنظیم بازار با طرح تشدید نظارت و برخورد با گرانفروشان و همچنین واردات بدنبال امر تنظیم بازار است که انتظار می رود با تدابیر مسئولان هرچه سریع تر آرامش به بازار بازگردد.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: