بازار سهام

درنگ در بازار سهام و اوراق قرضه

1

بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز هفته مثبت به پایان رسید و هفته‌‌‌ای با ثبات نسبی و اندک سبز را به اتمام رساند. روز چهارشنبه تقاضا در بازار پس از افزایش اندک و حفظ آن برای بیشتر روز در انتها با حالت خطی ادامه یافت و در ستون 2 میلیون و 345‌هزار واحد قرار گرفت. بنابراین شاخص کل با افزایش 65/ 0 درصدی به ثبت رسید. از طرفی شاخص هم‌‌‌وزن که نمای بهتری از بازار می‌دهد با رشد کمتر از شاخص کل به آمار مثبت 22/ 0 درصدی رسید. با توجه به خروج پول 45 میلیارد تومانی حقیقی و کمتر بودن شاخص هم‌‌‌وزن می‌توان گفت روز گذشته را حقوقی‌‌‌ها مثبت نگه داشتند. ارزش معاملات نسبت به‌روز سه‌شنبه تفاوت چندانی نداشت و به رقم 7‌هزار و 548 میلیارد تومان رسید. در هفته پیش‌‌‌رو خبرهای حمایتی بورس و عرضه اولیه‌‌‌های روز شنبه می‌تواند به بازار سهام رونق ببخشد.

بازار سکه

تداوم سکون سکه

2

روز گذشته بازار سکه مانند روز سه‌‌‌شنبه روند خنثی با تمایلات نزولی را پشت سر گذاشت. سکه تقریبا بهای خود را حفظ کرد و در بازه خردی دست به نوسان زد به طوری که هر قطعه سکه امامی تا زمان تنظیم این گزارش در قیمت 31 میلیون و 980 هزار تومان قرار گرفت. از طرفی نیم‌سکه و ربع‌سکه افزایش بهای اندکی را ثبت کردند. علاوه بر بها، دیروز حباب سکه در مسیر کاهشی نوسان کرد و به حدود 7 میلیون و 600تومان رسید.  در حال حاضر نوسانات شدید طلای جهانی بینش درستی نمی‌تواند ایجاد کند؛ بنابراین سکه از نرخ دلار سیگنال بیشتر و صحیح‌‌‌تری دریافت خواهد کرد و از آنجا که به نظر می‌رسد دلار خیال کاهش بها ندارد و علاوه بر آن طلای جهانی نیز در روز گذشته رشد داشته انتظار نمی‌رود سکه در روزهای آتی دچار ریزش قیمتی شود.

بازار طلای جهانی

قدم‌‌‌های خرد طلا

3

در کشاکش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌‌‌ها بر سر سقف بدهی، روز گذشته طلای جهانی رویه‌‌ افزایشی به خود گرفت و تا ساعت 16 به وقت تهران به بهای 1981 دلار و 76 سنت به ازای هر اونس رسید. در حالی که بازارهای جهانی در انتظار نتیجه فرآیند مذاکرات افزایش سقف بدهی‌‌‌ها در ایالات متحده قرار دارند و تا حد امکان میزان مبادلات را کاهش دادند فلز زرد سطح حمایتی 2هزار دلار خود را از دست داد و در روز چهارشنبه با رشد مواجه شد. چرا که آمارهای منتشر شده بخش‌خصوصی ایالات متحده در روز سه‌‌‌شنبه احتمال پیشامد رکود را تقویت کرد و این موجب بازگشت سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن طلا شد. هم‌اکنون عواملی همچون سیاست‌‌‌های تهاجمی فدرال رزرو و بالا بردن نرخ بهره در ماه آینده که به تبع آن دلار تقویت می‌شود همچنین افزایش سقف بدهی‌‌‌های ایالات متحده کاهنده بهای طلا در روزهای آتی خواهند بود.

بازار اوراق مسکن

برنامه‌‌‌ای برای آرامش مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در آخرین روز کاری کار خود را برخی بر مدار صعود و تعدادی دیگر نیز با افت قیمت سپری کردند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، کار خود را با 25/ 1‌درصد کاهش معادل بیش از یک‌هزار تومان در قیمت پایانی 81‌هزار و 972 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه، رسیدگی به طرح دو‌فوریتی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد تا برخی ایرادهای وارده به قوانین فعلی بخش مسکن و اجاره املاک به‌ویژه در حوزه تعیین تعرفه حق‌‌‌الزحمه مشاوران املاک رفع شود. بنابراین اجرای کامل و درست چنین طرح‌‌‌هایی می‌تواند در بلندمدت برخی از تنش‌‌‌ها و بحران‌ها را با آرامش نسبی همراه کند.

بازار نفت

روز خوش نفت

5

چهارشنبه برای بازار نفت به منوال گذشته با رشدی در حدود یک دلاری به پایان رسید. به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 77 دلار و 91 سنت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در بهای 74 دلار و 4 سنت قرار گرفت. از یکسو نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی و نکول بدهی‌‌‌های ایالات متحده بر بهای نفت سایه انداخته است. علاوه بر آن آمارها در منطقه اقتصادی یورو و چین نیز بیانگر کند شدن رشد اقتصادی است اما فشار عرضه توانست تا حدودی از قیمت نفت حمایت کند. چرا که علاوه بر کاهش تولید و عرضه نفت از اوپک‌پلاس، کاهش موجودی نفت ایالات متحده حاکی از کم شدن عرضه نفت در برابر افزایش تقاضای سوخت در آستانه فصل تابستان است. همچنین وزیر انرژی عربستان از کاهش عرضه خبر داد که این باعث تغییر انتظارات و رشد تقاضا شد و در نهایت قیمت توانست رشد کند.


دنیای اقتصاد