کد خبر : ۸۶۵۴۲
به روز شده در : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته در نشست خبری خود در رابطه با ایرادات تورمی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی وارد کرده بود، تاکید کرد امکان تعدیل کامل تورمی از سال ابتدایی در این طرح وجود ندارد، زیرا اگر این اتفاق بیفتد این پایه مالیاتی به هدف اصلی قانونگذار نخواهد رسید.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در شرایطی که به گفته مسوولان، دولت حسابی روی درآمدهای این پایه مالیاتی باز نکرده است و مشمولان آن نیز کمتر از ۴درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، دور از انتظار نیست که این طرح مالیاتی به سرنوشت مالیات بر خانه‌های خالی دچار شده و سرانجامی نداشته باشد.

سید محمدهادی سبحانیان،‌ روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» در رابطه با ایرادات تورمی که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی وارد کرده بود گفت: من خود معتقدم یکی از دلایل تورم‌های بالا در اقتصاد ایران همین انتظارات تورمی است که وقتی قیمت خانه، ‌خودرو یا سایر اقلامی که مورد هجوم سفته‌بازان قرار می‌گیرد بالا می‌رود خود انتظارات تورمی ایجاد می‌کند و منجر به افزایش تورم می‌شود. به همین دلیل ما باید با این پدیده مقابله کنیم. اما اگر بخواهیم کل میزان تورمی که وجود دارد را در بازه‌های کم شامل تعدیل تورمی کنیم ماهیت قانون تغییر می‌کند. البته تعدیل تورم در آنچه در مجلس هم تصویب شد وجود داشت، اما اینکه اساسا از سال اول تعدیل تورم کنیم نوعی نقض غرض است. نیازی نیست مردم نگران باشند زیرا در این طرح تنها کمتر از ۵درصد افراد جامعه مشمول مالیات خواهند شد. ما به دنبال این هستیم که افراد سرمایه خود را صرف تولید کنند؛ اگر کل تورم را از آن کسر کنیم اساسا در وضعیت تورمی کشور ما این قانون به هدف خود نخواهد رسید.

تکذیب تعطیلی داروگر به دلایل مالیاتی
سبحانیان با تاکید بر اینکه تعطیل شدن کارخانه داروگر به دلیل مسائل مالیاتی صحت ندارد، تاکید کرد: سیاست ما این است که هیچ شرکت تولیدی به دلیل مسائل مالیاتی تعطیل نشود. این شرکت هم حدود هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد و یک دهه است که آن را پرداخت نکرده است. بنابراین مطرح کردن چنین ادعاهایی مظلوم نمایی است.

درآمد مالیاتی اندک از خانه‌های لوکس
این مقام مسئول در رابطه با عملکرد سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، مطابق قانون بودجه سازمان امور مالیاتی مکلف به اخذ ۶هزار میلیارد تومان مالیات از خودروهای لوکس بود که در این بین ۱۷۷هزار خودروی لوکس شناسایی شد. بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان برای اخذ مالیات به افراد اعلام شد. در نهایت ۷۷۰میلیارد تومان وصول شد. همچنین در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۶۲هزار خودروی لوکس شناسایی شد، در بودجه اخذ ۶هزار میلیارد تومان تکلیف شده بود که در نهایت ۲۲۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین و اعلام شد و تا امروز حدود ۲۰ میلیارد تومان وصول شده است.

او ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۰، ۱۲هزار خانه لوکس شناسایی شد. مطابق بودجه تکلیف شده بود ۷۰۰میلیارد تومان مالیات از این محل اخذ شد که ۳۹۲میلیارد تومان تعیین و اعلام شد. در نهایت نیز حدود ۲۵میلیارد تومان درآمد مالیاتی از این محل وصول شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۴۵هزار خانه لوکس شناسایی شد که مطابق قانون تکلیف شده بود ۲هزار میلیارد تومان مالیات از این محل اخذ شود اما در نهایت ۶میلیارد تومان از خانه‌های لوکس مالیات وصول شد. البته به گفته سبحانیان، سازمان امور مالیاتی وظیفه‌ و امکان قانونی برای شناسایی خانه‌های خالی ندارد و فقط مسوول وصول مالیات است اما اراده‌ای جدی برای کمک به وزارت راه و مردم را دارد.

۱۸هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در ۱۴۰۱
سبحانیان همچنین درباره فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱،‌ ۱۸هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف شد. در دوماهه ابتدایی سال جاری نیز ۸هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف شده است. هرچند ارقام دقیقی از فرارهای مالیاتی مشخص نیست اما رویکرد سازمان مقابله با دانه‌درشت‌هاست. او همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مسیرهای فرار مالیاتی،‌ ایجاد فاکتورهای صوری است،‌ افزود: زمانی که مشاهده می‌شود یک شرکت در ۱۰۰ یا ۲۰۰ رسته مختلف فاکتور صادر می‌کند موضوعی غیرعادی است. همچنین مطابق بررسی‌ها ۴۵نفر شخص حقیقی شناسایی شدند که در مجموع حدود ۶۶هزار میلیارد تومان ورودی حسابشان بوده است که هیچ پرونده مالیاتی ندارند و به وضعیت آنها رسیدگی خواهد شد. به گفته سبحانیان تا کنون ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار حساب تجاری شناسایی شده است که از این تعداد ۹میلیون و ۳۰۰هزار حساب تجاری مربوط به اشخاص حقیقی و حدود ۲میلیون و ۳۰۰هزار متعلق به اشخاص حقوقی است.

سوءاستفاده از نام قرض‌الحسنه
رئیس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر برخی سوءاستفاده‌ها از نام قرض‌الحسنه گفت: برخی افراد از نام قرض‌الحسنه که عنوانی مقدس است سوءاستفاده می‌‎کنند. برای مثال صندوق قرض‌الحسنه‌ای وجود دارد که ۱۴۳هزار میلیارد تومان ورودی داشته اما مالیاتی پرداخت نکرده است. یا برخی دیگر به نام قرض‌الحسنه از ۱۲۰۰ پوز استفاده می‌کنند. این موضوعات در دست بررسی و رسیدگی است.

برخورد با تخلف مالیاتی اصناف
او در رابطه با تخلفات مالیاتی برخی صنوف تاکید کرد: برای مثال در رابطه با پزشکان، گزارش‌های مردمی از ۵۰۰۰ پزشک که از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند دریافت کردیم که به نظام پزشکی ارجاع داده شده است. صنوفی که باید از کارت‌خوان استفاده کنند اما نمی‌کنند از مزایای تبصره ۱۰۰ بهره‌مند نمی‌شوند. رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین در رابطه با فرار مالیاتی در معاملات املاک افزود: سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد مشاوران  املاکی که فاقد پرونده مالیاتی هستند شناسایی و مجازات ‌شوند. این سازمان آمادگی دارد، در گروه‌هایی که برای بازدید سرزده از املاکی‌ها تشکیل شده است حضور یابد. طبق اطلاعات وزارت راه حدود ۳۰۰هزار خانه خالی شناسایی شده است که ۶۶هزار واحد متعلق به افرادی هستند که بیش از ۲ خانه خالی دارند. همچنین ۳۳هزار برگ مطالبه به ارزش یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومان صادر شده است. در این رابطه ۶۴۶ پرونده قطعی شده است که ارزش آن حدود ۵/ ۶میلیارد تومان بوده است.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: