بازار سهام

استقبال بورس از تعطیلات

1

بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه با تغییر منفی 17‌هزار واحدی با رنگ قرمز به هفته کم رونق خود پایان داد. تقاضای کمی که برای بازار روز گذشته وجود داشت شاخص کل را در ستون 2 میلیون و 271‌هزار واحدی قرار داد که به معنای کاهش 76/ 0درصدی است. همچنین بورس چهارشنبه معادل 685 میلیارد تومان خروج پول حقیقی را به ثبت رساند و ارزش معاملات خردی در حدود 5‌هزار و 253  میلیارد تومان به ثبت رسید که از تاریخ 24 اسفند سال 1401 کمترین مقدار بوده است. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به تعطیلات هفته آینده اشاره کرد که سرمایه‌گذاران به علت اخبارهای احتمالی و تحولات بازارهای جهانی در روزهای آتی و خاموشی بازار داخلی، اقدام به فروش سهام خود کردند. بنابراین باتوجه به کاهش تب و تاب این روزهای بورس و تداوم افت نرخ دلار، نیرو محرکه‌‌ای برای بازار سهام دیده نمی‌شود.

بازار سکه

تداوم عقبگرد سکه

2

بازار سکه و طلا در روز معاملاتی چهارشنبه مانند دو هفته گذشته در بازه محدودی با تمایلات نزولی به نوسان خود ادامه داد. به طوری که با کاهش 500‌هزار تومانی تا زمان تنظیم این گزارش در قیمت 30 میلیون و 180هزار تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت.  به عقیده برخی کارشناسان دلایل کاسته شدن بهای سکه و طلا در بازارهای داخلی را می‌توان خارج از مرزها پیدا کرد. از یکسو کاهش قیمت اونس طلای جهانی مانند ترمز برای بهای سکه عمل کرد. از سوی دیگر نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین سیگنال دهنده بازار سکه در روزهای اخیر روند تقریبا ثابت و گاهی با افت داشته که خود عامل بزرگی برای توقف افزایش قیمت است. همچنین در حال حاضر بازار خودرو بیشترین میزان سرمایه را دارد و این موجب کاهش تقاضا در سایر بازارهاست. با این تفاسیر امیدی به رشد چشمگیر سکه نیست.

بازار طلای جهانی

رشد اندک طلا

3

در مبادلات روز چهارشنبه قیمت طلای جهانی پس از افت‌های متوالی راه صعود خود را دوباره آغاز کرد. به طوری که تا ساعت 19 به وقت تهران هر اونس طلا در قیمت 1973 دلار مبادله شد. افزایش قابل توجه طلای جهانی در روزهای گذشته به این سبب بود که شاخص دلار افت داشت که به این ترتیب طلا برای سایر ارزها ارزان‌‌تر شد و تقاضا برای آن بیشتر شد. در میانه مذاکرات در راستای افزایش سقف بدهی‌‌های ایالات متحده، انتظار می‌رود فدرال رزرو برای ماه آینده نیز دست به افزایش نرخ بهره بزند که این امر موجب تقویت دلار در مقابل طلا شده و تقاضا برای فلز زرد بدون بازدهی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر با وجود زمزمه‌‌های رکود آتی طلا همچنان به عنوان پناهگاه امن عمل می‌کند که سبب عدم‌سقوط بهای آن تا انتهای سال می‌شود. همچنین برخی تحلیلگران‌ قیمت‌های بالاتری برای طلا در ادامه سال پیش‌بینی ‌‌می‌‌کنند.

بازار اوراق مسکن

چشم انتظاری بهبود مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در معاملات روز چهارشنبه کار خود را عموما با رشد قیمت سپری کردند. به طوری که هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، کار خود را با 72/ 2‌درصد افزایش معادل بیش از 2‌هزار تومان رشد در مرز 80‌هزار تومانی، در قیمت پایانی 78‌هزار و 530 تومان خاتمه داد. به گفته برخی از کارشناسان این حوزه، در روزهای اخیر، در مناطق مختلف پایتخت، نوعی تغییر رفتار مشهود بین خریداران و فروشنده‌‌‌‌های آپارتمان تحت‌‌تاثیر چرخش انتظارات آنها از آینده پیش‌‌‌‌روی این بازار، رخ داده است. به طوری که قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در مناطق مختلف پایتخت کاهشی بوده و حتی در برخی محله‌‌‌‌ها و مناطق شهر، قیمت‌های اعلامی از سوی فروشنده‌‌‌‌ها بعضا تا ۱۰‌‌درصد افت داشته است.

بازار نفت

توقف پیشتازی نفت

5

برخلاف روزهای گذشته و افزایش‌‌های اندک بهای نفت، در معاملات چهارشنبه به ازای هر بشکه قیمت پایین‌‌تری به ثبت رسید. به طوری که نفت خام برنت به ازای هر بشکه در قیمت 71 دلار و 76 سنت و هر بشکه وست تگزاس اینترمدییت در بهای 67 دلار و 67 سنت مبادله شدند. در وهله اول انتظار بازارها برای رای نهایی مذاکرات افزایش سقف بدهی و در قدم بعدی آمارهای نه چندان دلگرم‌کننده از تولیدات چین تقاضای نفت را دچار چالش جدی کرد. علاوه بر آن، افزایش نرخ بهره نیز با تقویت دلار، بازار نفت را تضعیف می‌کند. زیر سایه نگرانی‌های کند شدن رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا در سمت عرضه نیز پس از کاهش تولید اوپک در ماه آوریل احتمال کاهش دوباره عرضه نفت از سوی عربستان و روسیه مطرح است که بازار سوخت و نفت را دستخوش تحولات متعدد خواهد کرد.



دنیای اقتصاد