سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : 1199
​​​​​​​رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان، ۲۳۰‌هزار دستگاه خودروی فرسوده ثبت‌نام و پذیرش شد که علت افزایش یافتن این آمار، لازم الاجرا شدن آیین‌نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو از اردیبهشت امسال بود.
پذیرش و ثبت‌نام ۲۳۰‌هزار دستگاه خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: از این میزان، حدود ۱۸۰‌هزار دستگاه، اسقاط کامل و گواهی اسقاط آن تایید شد و فرآیند اسقاط ۵۰‌هزار دستگاه خودروی دیگر در حال انجام است.
پذیرش و ثبت‌نام ۲۳۰‌هزار دستگاه خودروی  فرسوده در مراکز اسقاط
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در سال ۱۳۹۸ حدود ۷‌هزار دستگاه خودروی فرسوده، سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ هزار، سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰‌هزار و در سال ۱۴۰۱ هم حدود ۲۰‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که مجموع خودرو‌‌های اسقاط شده سبک و سنگین به ۵۷‌هزار دستگاه خودرو رسید. وی افزود: از زمانی که در خرداد ماه ۱۴۰۱، قانون ساماندهی صنعت خودرو به‌ویژه ماده ۱۰ این قانون که راجع اسقاط خودرو‌‌های فرسوده است، تصویب شد و همچنین پس از اصلاح این قانون در بهمن ماه ۱۴۰۱ که لازم‌الاجرا شد، شتاب خاصی در اسقاط خودرو‌‌های فرسوده به وجود آمد. مشهدی شریف ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ با توجه به اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو، بیش از ۷۲‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد یعنی از مجموع خودرو‌‌های اسقاط شده در ۴ سال گذشته، ۲۵‌درصد با افزایش اسقاط مواجه شدیم.

وی افزود: برای تولید هر دستگاه خودروی معمولی داخلی، ۴ گواهی اسقاط نیاز است، اما برای خودرو‌‌های مونتاژی نصف خودرو‌‌های وارداتی است.مشهدی شریف ادامه داد: بر اساس آماری که وزارت صمت به خودروساز‌‌ها اعلام کرده امسال تا یک میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد، اما آنچه که محقق شده است ۲۵ تا ۳۰‌درصد از برنامه تولید عقب‌‌تر است؛ بنابراین تعداد خودرو‌‌هایی که تولید می‌‌شوند یک میلیون و ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرو خواهد بود. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: از مجموع یک میلیون و ۲۰۰‌هزار دستگاه خودرویی که در کشور تولید می‌شود حدود ۳۵۰‌هزار دستگاه آن مربوط به خودرو‌‌های مونتاژی که داخلی‌سازی آن کمتر از ۴۰‌درصد است این عدد باید از مجموع خودرو‌‌های تولیدی کسر شود که باقی مانده ۸۵۰‌هزار دستگاه خودرو خواهد بود.وی افزود: اگر از ابتدا تا پایان امسال الزام ۴ دستگاه خودرو و یک گواهی اسقاط رعایت می‌‌شد حدود ۲۱۰‌هزار تا ۲۲۰‌هزار گواهی اسقاط خودرو نیاز بود این در حالی است که این الزام از ابتدای مهرماه به صورت ۱۰۰درصدی بوده است.

مشهدی شریف ادامه داد: در سه ماه اول امسال به ازای هر ۱۶دستگاه خودرو که شماره‌گذاری می‌‌شد، یک گواهی اسقاط تعلق گرفت و در سه ماه دوم به ازای هر ۸ دستگاه یک گواهی اسقاط، اما از مهرماه برای هر ۴ دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط در نظر گرفته شد. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: با توجه به نوسان تخصیص گواهی اسقاط خودرو در فواصل مختلف، در مجموع برای خودرو‌‌های تولیدی سال ۱۴۰۳، حدود ۱۶۰‌هزار دستگاه اسقاط خودرو نیاز بود.وی افزود: گواهی اسقاط برای خودرو‌‌های وارداتی، بستگی به رتبه انرژی و قیمت خودرو دارد؛ رتبه‌بندی انرژی به سه گروه‌‌ ای و بی، سی و دی، ‌‌ای و اف و جی تقسیم می‌‌شوند. برای گروه ‌‌ای و اف و جی در صورتی که قیمت خودرو بیش از ۱۵‌هزار یورو باشد حدود ۱.۵ تا ۱.۷۵ گواهی اسقاط نیاز است.

مشهدی شریف ادامه داد: برای تولید انواع خودرو‌‌ها در سال ۱۴۰۳، حدود ۸۰۰‌هزار گواهی اسقاط خودرو استفاده می‌شود؛ از طرفی تعداد کل خودرو‌‌های اسقاط شده شامل پذیرش شده یا در فرآیند اسقاط، حدود ۲۳۰‌هزار دستگاه است که به طور میانگین هر کدام سه گواهی اسقاط تولید کرده‌اند و جمع آن تا امروز حدود ۷۰۰‌هزار گواهی اسقاط می‌شود. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: با توجه به تعداد خودرو‌‌های اسقاط شده از ابتدای سال تا آخر آبان ماه، تنها تعداد ۵۰‌هزار گواهی اسقاط خودرو را تا پایان سال نیاز داریم و در صورتی که بیش از میزان، تولید داشته باشیم منجر به انباشت گواهی‌‌های اسقاط خودرو شده که جای استفاده‌‌ای نخواهد داشت و قانون‌گذار باید به فکر محل مصرف جدید گواهی‌‌های اسقاط مازاد باشد.

  https://safireeghtesad.ir/vdcb.9b8urhb89iupr.html
منبع : دنیای اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما