با اتصال بیمه مرکزی به سامانه اسکان، بیمهگذاران باید برای خرید بیمهنامه در این سامانه نامنویسی کنند البته در گام نخست این موضوع به صورت پیامکی به مخاطب اعلام میشود و فعلاً اجباری نیست.
طبق قانون، دستگاههای دولتی مکلف شدند اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و به افرادی که اطلاعات خود را دراین سامانه ثبت نکردهاند، خدمات ندهند.
بنابر این قانون، دستگاههای اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاستهای حمایتی، یارانهای وکمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب اب، برق، تلفن وگاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، کذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفا با اخذ کدملی وبراساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده در سامانه املاک واسکان کشور ارائه نمایند.
در این قانون همچنین تأکید شده، مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظفند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.
گفتنی است، بر اساس بند ۷ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۹۹ افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰ دستگاه به این سامانه متصل هستند. در حال حاضر کد ملی ۷۳ میلیون و ۶۰۰ نفر به کد پستی آنها متصل شده، اما در به روز شدن این اطلاعات نیاز به همکاری دستگاهها داریم.
مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات مستقیم که ۲ سال قبل در مجلس تصویب شد همه دستگاههای اجرایی اطلاعات ناظر به سکونت و مالکیت را باید متصل میکردند. حدود ۳ میلیون و ۶۷۸ هزار سرپرست خانواده در سامانه املاک و اسکان خود اظهاری داشته اندو طبق قانون اگر افراد خود اظهاری نداشته باشند، سه جریمه برای آنها در نظر گرفته است.
یکی از دستگاههایی که به تازگی به سامانه املاک و اسکان اضافه شده، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی است؛ طبق مصوبه جلسه ۴۸ کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک؛ بیمه مرکزی موظف است در صورت وجود داده مالکیت و سکونت در بیمههای اتش سوزی اقلام اطلاعاتی کد ملی، کد پشتی وتاریخ عقد بیمه را به تفکیک مالکیت و سکونت برای بیمه نامههای اتش سوزی به سامانه ملی املاک واسکان ارائه نماید.
اسدی یکی از مدیران بیمه مرکزی در تشریح این مصوبه میگوید: بیمه مرکزی مکلف است در صدور بیمه نامه استعلام از سامانه املاک و اسکان داشته باشد. ماهم در تمامی سرویس تجمیع اطلاعات بیمه مرکزی مصوبه را به کار گرفتیم.
علی اسدی سرپرست اداره تحلیل، طراحی و توسعه فاوای بیمه مرکزی درهمین ارتباط گفت: در این مرحله در صورت ثبت نشدن اطلاعات متقاضی بیمه، فقط هشدار داده میشود؛ و در مراحل بعدی، صدور بیمه نامه فقط با ثبت نام در این سامانه میسر است.
به گفته اسدی، بر اساس قانون مالیات بر خانههای خالی، خدمات دستگاههای دولتی منوط به ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان است. https://safireeghtesad.ir/vdca.6n6k49num5k14.html