کد خبر : ۱۰۱۹۴۳
به روز شده در : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از فرصت ۷ روزه به سکوهای اینترنتی درج آگهی فروش و اجاره ملک، جهت اتصال به سامانه ملی املاک و اسکان خبر داد.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از فارس، ابوالفضل نوروزی در خصوص آخرین طرح‌های دولت برای ساماندهی بازار اجاره مسکن گفت: برای تکمیل سامانه املاک و اسکان حکم‌های خوبی آمده و ضمانت اجراهای خوبی در نظر گرفته شده است. تا دستگاه‌ها همکاری لازم را برای تکمیل این سامانه داشته باشند. 
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: در واقع تکمیل سامانه املاک و اسکان بعنوان سامانه برشماری برخط نفوس و مسکن یکی از مهمترین اتفاقات لازم برای حل مسائل مسکن در کشور است و در این سامانه قرار است از طریق اتصال کدپستی و کدملی اطلاعات لازم برای سیاستگذاری آگاهانه در حوزه مسکن جمع‌آوری شود.
نوروزی در خصوص مواد مرتبط این طرح با مسئله شناسایی خانه‌های خالی بیان کرد: در طرح ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن ضمانت اجراهای خوبی در نظر گرفته شده است تا دستگاه‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی همکاری های لازم را انجام دهند. 
وی افزود: یکی از این دستگاه‌ها شهرداری است که در قانون وظایفی برایش تعریف شده است تا در فرایند شناسایی خانه‌های خالی و معرفی آن‌ها به سامانه املاک و اسکان همکاری کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: مسئله دیگر این است که علاوه بر خانه‌های خالی اراضی مسکونی احتکار شده در محدوده شهرها وجود دارد. یعنی زمینی که‌ می‌تواند مورد استفاده برای ساخت و ساز و سکونت مردم قرار بگیرد خالی و بلااستفاده مانده که باید از این ظرفیت برای حل مسئله مسکن استفاده کرد.
هشدار به سکوهای درج آگهی اینترنتی املاک برای اتصال به سامانه املاک و اسکان
نورزوی گفت: دیوار، شیپور و باقی سکوهایی که در خصوص انتشار آگهی اینترنتی املاک کار می‌کنند، بعضا به بستری برای سواستفاده دلالان و سوداگران تبدیل شده‌اند. 
 
وی تاکید کرد: به این طریق که بعضا آگهی‌های جعلی با قیمت‌های بالا برای ملکی درج ‌می‌کنند که اصلا وجود خارجی ندارد که این اقدام منتج به برهم خوردن بازار مسکن و قیمت‌سازی در این بازار می‌شود.
نوروزی گفت: به همین خاطر مقرر شد تا هر ملکی که می‌خواهد در سامانه و سکوهای اینترنتی آگهی شود، ابتدا هویت مالک و کدپستی آن ملک احراز شود تا مشخص شود در سامانه املاک و اسکان ثبت شده است یا خیر. 
وی افزود: پیش‌نیازهای تحقق این وب‌سرپیس‌های توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده و این اقدام اکنون ممکن است. 
مدیرکل دقتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: به این ترتیب از این پس آگهی‌هایی که اطلاعات آن در سامانه املاک موجود است؛ علامت‌گذاری خواهند شد و زمینه برای فعالیت‌های سوداگرانه دلالان در این عرضه محدود می‌گردد. 
نوروزی تاکید کرد: برای تحقق این امر اگر تا هفته بعد سکوهای باقی‌مانده به سامانه املاک وصل نشوند، و ترتیبات فوق را رعایت نکنند، بخش آگهی ملکی آن‌ها با مجوز شورای عالی امنیت و سایر مراجع ذیصلاح مسدود خواهد شد.

عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: