کد خبر : ۱۰۲۶۰۷
به روز شده در : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: بنزین‌هایی که از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسد، ممکن است از محل تولیدات بخش خصوصی به بازار آزاد رسیده باشد.
به گزارش ملیت به نقل از آنا، در روز‌هایی که قاچاق سوخت در برخی استان‌ها به شغلی پردآمد و البته با مافیایی گردن کلفت تبدیل شده است؛ مسئله عرضه سوخت خارج از سهمیه، سبک و سیاق جدیدی به خود گرفته است. اگر حوصله در صف بنزین ایستادن نداشتید و یا سهمیه سوختتان به اتمام رسید می‌توانید بجای درخواست کارت از جایگاه بنزین اینترنتی سفارش دهید و در محل و البته با قیمتی عجیب دریافت کنید.

قیمت بنزین اینترنتی در برخی موارد به لیتری ۷۰ هزار تومان هم می‌رسد؛ حالا بستگی به میزان سفارش شما و البته برخی مسائل دیگر مانند محل دریافت دارد. اما سوال اینجاست که شرکت‌های عرضه بنزین اینترنتی با وجود محدودیتی که در عرضه سوخت آزاد در جایگاه‌ها اعمال شده و همین طور ناترازی بنزین در کشور، سوخت عرضه شده را از کجا آورده اند. آیا بنزین اینترنتی استاندارد است؟

تفاوت قیمت عجیب وعدم مستقر بودن قانون؛ چالش اصلی قیمت بنزین 
دراین خصوص محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: به دلیل برخی مسائل تک نرخی کردن بنزین ضرورت ندارد، چرا که بنزین ما به عنوان مثال به امارات قاچاق نمیشود بلکه به افغانستان و پاکستان می‌رود.

وی ادامه داد: هم اکنون در افغانستان هر لیتر بنزین حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان است و به دلیل همین تفاوت قیمت عجیب وعدم مستقر بودن قانون در این کشور بنزین ما به آن سوی مرز قاچاق می‌شود؛ اما در این شرایط تک نرخی کردن بنزین، چاره کار نیست بلکه می‌توانیم با سرمایه گذاری در توسعه پالایشگاه‌های این کشور‌ها شرایط بهتری فراهم کنیم.

قاچاق بنزین توجیه دارد؟
صادقی گفت: با ساخت و فروش بنزین در این کشور‌ها علاوه بر اینکه از سود نرخ بالای بنزین بهره‌مند می‌شویم دیگر قاچاق بنزین نیز توجیهی نخواهد داشت. برای مقابله با قاچاق بنزین نباید دست به دامن سیاست‌های بدون پشتوانه کارشناسی و انقباضی مانند اعطای سهمیه بنزین به مرزنشینان شویم؛ چرا که مرزنشینی که شغلش کشاورزی است، احتیاجی به بنزین ندارد.

وی تصریح کرد: سهمیه بی جهتی که این‌گونه اعطا می‌شود خود موجب افزایش نرخ قاچاق می‌شود. در واقع مشکل اصلی ما در حال حاضر بینش مدیران نسبت به مسئله قاچاق سوخت است که باید نگرش جدید و محکمتر بین این مدیران نفوذ و رسوخ کند.

بنزین اینترنتی از کجا آمد؟
صادقی در خصوص ظهور پدیده جدیدی به نام فروش اینترنتی بنزین گفت: این بنزین‌ها ممکن است از محل تولیدات بخش خصوصی که با اکتان افزایی و از متانول تهیه می‌شود، به بازار آزاد رسیده باشد. اما توجه به این نکته ضروری است که این فرایند معمولا استاندارد نیست.

وی ادامه داد: شرکت نفت نیز در مورد تولید بنزین از طریق متانول صحبت می‌کند، این فرآیند صرفا یک فرآیند شیمیایی و عمل موسوم به بلندینگ است که توسط بخش خصوصی در محیط کارگاهی هم قابل انجام است و احتیاجی به وقوع در پالایشگاه ندارد.

این کارشناس صنعت نفت و انرژی تاکید کرد: زمانی که وزارت نفت به سوی تولید بنزین از متانول برود طبیعی است که بخش خصوصی بدون توجه به استاندارد آن و عواقب مصرف آن به این سو برود. باید توجه داشت که این نوع بنزین غیر استاندارد است و قطعا به موتور خودرو آسیب خواهد زد.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: