کد خبر : ۷۷۲۱۷
به روز شده در : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
رئیس مرکز تدوین بازار سرمایه گفت: رویکرد مد نظر در اجرای دستورالعمل افشای نام مدیران متخلف بازار سرمایه، بازدارندگی از تخلفات است.

موضوع ابلاغ دستورالعمل قانون افشای نام مدیران متخلف و تاثیر آن بر بازار سرمایه  با حضور شعبانی رئیس مرکز تدوین، تطبیق و مقررات بازار سرمایه و فرح آبادی فعال حوزه بورس بحث و بررسی شد.

بند «چ» ماده ۳۶ قانون احکام دائمی توسعه کشور بعد از ۱۳ سال اجرایی شده چرا؟

شعبانی رئیس مرکز تدوین بازار سرمایه: مطابق بند «چ» ماده ۳۶ قانون احکام دائمی توسعه کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند، تخلفات مدیران شرکت های بورسی را رسیدگی کند و مدیران متخلف را متناسب با عمق نقض مسئولیت، رتبه‌بندی کرده و با استفاده از سامانه طراحی شده، در نمایش عموم مردم قرار بدهند.

این حکم متوقف در آیین نامه بود و مشکلاتی در تصویب این موضوع بود . برای اولین بار در نظام حقوقی امکان افشای تخلفات و جرائم مدیران فراهم شده است. ابتکار قانونی جدید است که همزمان علاوه بر نکات مثبت می تواند منجر به تبعات منفی شود برای همین سال ها متوقف بود تا پایگاهی ایجاد شود تا اطلاعات و سوابق مدیران در آن ثبت و مشخص باشد.

در این دستور العمل همه جوانب و ملاحظات دیده شده تا  آثار مثبت حکم قانونی بر بازار سرمایه بیشتر باشد. سطح اهمیت و شدت تخلفات متفاوت است که این امر در انتشار لحاظ می شود.

آیا در تدوین این دستورالعمل از فعالان بازار سرمایه نظر خواهی شد؟

شعبانی: از کانون ها به عنوان نمایندگان فعالان بازار سرمایه نظرات گرفته شد  و مشارکت در تدوین این دستورالعمل داشته اند.

حکم قانونی در این خصوص مشخص بود و  اعمال نظر عمومی همه فعالان بازار سرمایه ممکن نبود. در حد امکان از کانون سرمایه گذاری ها به عنوان نمایندگان فعالان بازار نظر گرفتیم.

بسترهای لازم  برای اجرای این دستور العمل  فراهم شده است؟

شعبانی: این تجربه در بازارهای دنیا محقق شده است. ۳ هدف دارد، جنبه تنبیهی فرد متخلف، به گزینی مدیران و  بازدارندگی از تخلفات. رویکرد مد نظر ما بیشتر بازدارندگی از تخلفات است برای همین اجرای آن هم در زمان آینده است یعنی اگر از این به بعد فردی تخلف کند، نام وی در دسترس عموم قرار می گیرد.

از چه زمانی اجرا می شود؟

شعبانی: در حال حاضر فرآیندها موجود است. از گذشته شناسایی تخلفات و جرائم با مراجع رسیدگی بوده است در این دستورالعمل قابلیت افشا و در دسترس عموم قرار گرفتن آن مطرح شده است با هدف اینکه از تخلف پیشگیری کند و  مدیران برای اینکه از اعتبار خود صیانت کنند، تخلفی مرتکب نشوند.

در این دستور العمل دغدغه های فعالان بازار سرمایه لحاظ شده است؟

فرح آبادی فعال بازار سرمایه: دستورالعمل افشای نام مدیران متخلف به تصویب شورای عالی بورس رسیده است اما بهتر بود نظرسنجی از فعالان بازار سرمایه می شد. از عموم مدیران شرکت های مالی بورسی نظری گرفته نشده است.

به هر حال این دستور العمل یک نقطه عطف و رویکرد نوین در نظارت بر بازار سرمایه است.

اگر زیرساخت ها و شرایط لازم آن فراهم شود به سمت نظارت ارکان و افراد فعال بازار پیش می رود و همین امر بازدارندگی ایجاد می کند.

آیا آثار منفی هم دارد؟

فرح آبادی: این دستور العمل شمشیر دو لبه است و باید با احتیاط اجرا شود و اگر عجولانه اجرا شود آثار منفی به همراه دارد.

باید زیرساخت ها و بستر های مناسب برای جلوگیری از بروز تخلفات ایجاد شود. یکی از آنها اصلاح مقررات است. بیش از ۵۰ میلیون سهام دار داریم ولی بسیاری از مقررات قدیمی است. باید مقررات بروزرسانی شود تا زمینه ساز تخلف نباشد.

نکته بعد استفاده از ابزارهای نوین نظارتی و نکته سوم  هم فعال کردن نظارت دستگاه های خود انتظام است.

سازمان بورس در زمینه اعمال نظارت ها آن طور که باید و شاید فعال نبوده است.





باشگاه خبرنگاران جوان

عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: