کد خبر : ۷۹۲۹۱
به روز شده در : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: با مدیریت مصرف گاز و سرمایه گذاری بیشتر در حوزه زیرساخت ها، ایران می‌تواند به یک بازیگر اساسی در حوزه گاز طبیعی منطقه تبدیل شود.
 آقای شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در یک برنامه رادیویی به سوالات زیر پاسخ داد:

موانع پیش روی تولید و صادرات گاز چه بوده و چه برنامه مشترکی با کشور‌های منطقه برای توسعه همکاری در زمینه گاز در دست پیگیری داریم؟

شریعتی: هفته گذشته گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه جلسه مشترکی را داشتند، رئیس پارلمانی روسیه به ایران آمده بود و برای اولین بار جلسات خوبی برگزار شد. یکی از موضوعات مطرح شده این بود که ایران از دو جهت ظرفیت توسعه مناسبات تجاری را هم در منطقه و هم فرامنطقه‌ای دارد به خصوص در حوزه انرژی و به ویژه در حوزه صادرات و واردات گاز طبیعی.

اولین ویژگی موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای ایران است که در چهارراه مناسبات اقتصادی منطقه قرار گرفته، دسترسی به منابع گازی پارس جنوبی و همین طور دسترسی به یک بازار منطقه‌ای حدود ۶۰۰ میلیون نفری که همه هم به هر حال نیازمند انرژی هستند به ویژه گاز، این موقعیت را برای ایران ایجاد کرده است. ویژگی دوم زیرساخت‌های خوبی است که در سال‌های گذشته در ایران ایجاد شده است و امکان اینکه با کمترین هزینه بشود یک هاب منطقه‌ای برای تجارت گاز را در ایران شکل داد با همکاری کشور‌های دیگر به خصوص روسیه و قطر که بنیانگذاران آن مجمع کشور‌های صادر کننده کشور‌های گاز بودند، فراهم می‌شود.

اتفاقاتی که اخیرا در منطقه به ویژه در شمال ایران افتاده و اعتماد متقابلی که در تجارت بین ایران و روسیه فراهم شده این زمینه را مستعدتر کرده است. نزدیک به چهل میلیارد دلار بین ایران و روسیه تفاهمنامه امضا شده است که ده درصد از آن هم اجرایی شده و امیدواریم که سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

 بعضی از نیاز‌های اولیه را باید فراهم کنیم مثل اینکه بعضی از خطوط لوله با کشور‌های همسایه را تکمیل کنیم، همچنین تکمیل خطمان با پاکستان، عراق و بعضی از کار‌هایی که می‌توان در این خصوص انجام داد. 

با تکمیل قراردادمان با ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان برای بحث سوآپ الان یک ظرفیت بسیار خوبی فراهم است و هم وزارت امور خارجه و هم وزارت نفت  در این عرصه بسیار فعال هستند و تجربه خوبی را در حوزه گاز خودشان داشتند و تلاش می‌کنند  ما بتوانیم به عنوان یک بازیگر اصلی در حوزه تجارت انرژی به ویژه گاز طبیعی ایفای نقش کنیم.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که ما شاید به اندازه موقعیتی که داریم برای استفاده از گازمان توان استفاده از این ظرفیت را نداشته باشیم معنی صادرات را عرض می کنم آیا شما با این ایده موافق هستید و اگر موافق هستید چه تدابیری اندیشیده شده است؟

شریعتی: در کوتاه مدت ممکن است این طور باشد، اما ما هم منابع بسیار زیادی داریم و هم مخازنی که هنوز کار بهره برداری آن‌ها آغاز نشده و باید روی تولیدش سرمایه گذاری کنیم و هم یک فرصت بسیار خوب در بحث مدیریت مصرف داریم چون در سال‌های گذشته این کار انجام نشده و الان یک تهدیدی عملا داریم در حوزه مصرف انرژی که شدت مصرف انرژی در کشور بالاست خود این تهدید یک فرصت خوب در آن نهفته که اگر ما اندکی تلاش کنیم و مدیریت مصرف را جدی بگیریم چه در حوزه صنعت چه در حوزه تجارت چه د ر حوزه خانگی می‌توانیم این فرصت را تبدیل به یک جهش در حوزه اقتصادی کشور کنیم.

 ما در حوزه خطوط لوله در اقصی نقاط ایران تداوم خط لوله را داریم اگر این مدیریت مصرف را انجام دهیم و یک مقدار هم حوزه سرمایه گذاری را با کمک کشور‌های دیگر دنبال کنیم که روسیه هم اعلام آمادگی کرده منافع مشترکی و این حالت برد بردی که ایجاد می‌شود در استفاده از منابع اقتصادی ما را می‌تواند به یک بازیگر اساسی در حوزه گاز طبیعی به ویژه با خط لوله تبدیل کند.

مجلس و دولت برنامه‌ای برای اصلاح سیاست‌های گذشته در حوزه مصرف گاز دارند و اساسا برای حل این مشکل و تغییر رویه برای مصرف گاز در کشور چه اقدامی باید انجام داد؟

شریعتی: یک گزارشی در صحن علنی مجلس قرائت شد آنجا هم چالش‌ها و هم راهکار‌ها را برشمردیم. بعضی از راهکار‌ها، سیاستی و راهکار نظام حکمرانی است .  به ویژه مهم‌ترین بحث این است که ما باید یک تمرکزی را در مدیریت مصرف در کشور ایجاد کنیم.

الان نهاده‌ها و سازمان‌هایی که متولی حوزه مدیریت مصرف هستند به صورت پراکنده کار می‌کنند باید یک ایجاد تمرکزی بشود و یک قدرت بالاتری باشد که پیشنهاد کمیسیون این است که تمرکز ذیل رئیس جمهور شکل بگیرد و برای همه نهاد‌ها این اتفاق رقم بخورد .

وزارت نیرو و نفت فقط مسئول مدیریت مصرف نیستند کشاورزی، راه و ساختمان، صنعت بخش‌های مختلف همه باید همکاری کنند یک پیش نویس‌هایی هم آماده شده هم از ناحیه خود مجموعه دولت و در کمیسیون هم کار‌هایی شده که امیدواریم سریعتر اتفاق بیفتد.

در حوزه سیاست‌های دیگر هم بخشی از سیاست‌ها، سیاست‌های قیمتی است که از ابتدای مجلس یازدهم این را شروع کردیم، در حوزه مصارف خانگی این بحث نظام افزایشی پلکانی تعرفه‌ها را مصوب کردیم که اکنون اجرا می‌شود همین اخیرا ابلاغ شده و از تعرفه‌های جدید که ابلاغ شده استقبال می کنیم.

بعضی از سیاست‌های دیگر هم باید برود در حوزه صنعت به ویژه صنعت نیروگاهی. حدود ۳۴ درصد مصرف گاز طبیعی کشور در نیروگاه هاست که خود نیروگاه‌ها ۸۰ درصد گاز طبیعی خوراکشان است که آن بخش را باید ساماندهی کنیم. باز هم این هم مصوبه مجلس است و قانون مانع زدایی از صنعت برق را تکلیف کردیم که سوخت نیروگاه‌ها به صورت غیر یارانه‌ای اتفاق بیفتد و یارانه منتقل شود به قسمت آخر زنجیره. این یکی از سیاست‌های مهمی است که باید اتفاق بیفتد و بهره وری در طول زنجیره تولید تا آخر رخ دهد.



باشگاه خبرنگاران جوان
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: