بازار داخلی

ورود پول حقیقی بعد از  ۳ روز

معاملات روز سه‌شنبه در حالی به انتها رسید که شاخص‌های بازار سهام پس از دو روز کاهش ارتفاع، عملکردی مثبت از این بازار به ثبت رساندند. به طوری که در این روز شاخص کل بورس اوراق بهادار ۰.۴۶‌درصد افزایش یافت و با تغییر مجدد کانال، در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۶‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز رشد ۰.۳۴ درصدی را تجربه کرد و در پایان ساعات معاملاتی این روز در سطح ۷۲۶‌هزار واحد قرار گرفت. وضعیت در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود. به طوری که شاخص کل فرابورس هم رشد ۰.۲۶ درصدی را به ثبت رساند و با قرار گرفتن در محدوده ۲۴‌هزار و ۷۰۹ واحد به کار خود پایان داد. البته لازم به ذکر است تغییراتی که در این روز در شاخص‌ها رخ داده، همچنان تحت‌تاثیر کاهش دامنه نوسان به یک‌درصد توسط هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار جهت جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، بوده است. همچنین بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۱۳۴ میلیارد تومان ورود پول از جانب سهامداران حقیقی بودند (ورود پول پس از ۳ روز معاملاتی) و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با افزایش ۸۶ درصدی نسبت به‌روز ماقبل، در سطح ۲۴۱۲ میلیارد تومان قرار گرفت.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که دلیل اصلی عملکرد مثبت در این روز، برقراری آرامش نسبی در منطقه و بازگشت سطوحی از اطمینان به بازار و سهامداران است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که اگر در روزهای آینده اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد، با احتمال زیادی تا آخر هفته روندی متعادل را شاهد خواهیم بود.

در بازارهای دیگر مانند طلا، سکه و دلار شاهد کاهش قیمت بودیم. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش هر گرم طلای ۱۸ عیار در محدوده ۳ میلیون و ۶۴۷‌هزار تومان و هر قطعه سکه امامی در محدوده ۴۲ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت. دلار نیز افتی قابل‌توجه را تجربه کرد و در بازار آزاد در محدوده ۶۵‌هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد. 


بازار خارجی

بازارهای جهانی در حالت انتظار

نفت برنت و WTI در اولین روز هفته سوم آوریل با کاهش قیمت همراه شد. بر این اساس بهای هر بشکه نفت برنت و WTI به‌‌‌ترتیب با کاهش ۰.۷۲ و ۰.۷۰درصد به سطح قیمت ۸۹.۸ و ۸۵.۰۶دلار رسید. اونس جهانی با واکنش مثبت ۰.۶۲درصد به سطح ۲هزار و ۳۵۹دلار افزایش یافت. عقب‌‌‌نشینی انتظارات کاهش نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده از ژوئن تا سپتامبر، که حاصل انتشار داده‌‌‌هایی بیانگر افزایش سطح تورم و اقتصاد انعطاف‌‌‌پذیر ایالات متحده بود، باعث شد بازده اوراق قرضه‌‌ خزانه‌‌‌داری ایالات متحده، افزایش‌‌‌های اخیر را حفظ کند. از این رو، افزایش بیشتر قیمت طلا بر مبنای تحکیم بازده اوراق قرضه خزانه‌‌‌داری ایالات متحده، امری غیرممکن به نظر می‌‌‌رسد. با این حال اگر احساسات ریسک شاهد یک تغییر مثبت چشمگیر باشد، می‌تواند موج جدیدی از فروش را در طلا ایجاد کند. در حالی که برخی کشورها نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان دادند که از بین آنها عربستان سعودی خواستار خویشتن‌‌‌داری شد، بازارها در این دوشنبه تا حدودی آرام هستند. بدیهی است که اگر ریسک‌ها افزایش پیدا کنند، طلا می‌تواند افزایش مجدد به سمت ۲۴۰۰ دلار را شاهد باشد. البته افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به لطف افزایش جریان‌‌‌های امن و انتظارات تندروانه‌‌ فدرال رزرو آمریکا می‌تواند به عنوان یک باد مخالف برای رشد قیمت طلا عمل کند. در چشم‌‌‌انداز گزارش‌‌‌های کلیدی، داده‌‌‌های سطح بالای خرده‌‌‌فروشی ایالات متحده که اواخر روز دوشنبه منتشر می‌‌‌شوند نیز می‌تواند تاثیر قابل‌‌‌توجهی بر ارزش دلار آمریکا و به نوبه‌‌ خود بر قیمت طلای دلاری داشته باشد که البته با رشد ۰.۳درصدی رقم ماهانه در ماه مارس همراه است که نسبت به رشد ۰.۶درصدی فوریه، بیانگر عدد پایین‌تری است. در اروپا اظهارات تندروانه‌‌‌ از سوی تعدادی از مقامات بانک مرکزی اروپا به کاهش نرخ بهره در ژوئن، احتمالا قبل از آغاز چرخه‌‌ کاهش نرخ بهره‌‌ فدرال رزرو اشاره دارد. داده‌‌‌های اروپا حاکی از آن است که تورم منطقه یورو در حال حاضر درست بالاتر از هدف میان‌‌‌مدت ۲.۰ درصدی بانک مرکزی اروپا قرار دارد، با این حال، روند تغییرات در این بلوک بسیار ضعیف، و به طور قابل‌توجهی کمتر از سطوحی است که در سراسر منطقه مشاهده می‌شود. همچنین داده‌‌‌های منتشرشده در اوایل روز دوشنبه حکایت از افزایش ۰.۸درصدی تولید صنعتی منطقه یورو در ماه فوریه داشت، گرچه همچنان کاهش سالانه ۶.۴درصدی را به تصویر می‌‌‌کشید.

5 copy

6 copy




دنیای اقتصاد