بازار داخلی

قهر حقیقی‌ها با بازار

بازار سهام چهارشنبه نیز معامله‌گران را ناامید کرد تا قهر حقیقی‌ها با این بازار همچنان ادامه پیدا کند. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای هشتمین روز معاملاتی متوالی کاهش یافت و با افت ۰.۵۵درصدی در این روز، در محدوده ۲ میلیون و ۲۱۹‌هزار واحد قرار گرفت که کمترین مقدار به ثبت رسیده برای این شاخص از ابتدای اردیبهشت است. در این هشت روز معاملاتی شاخص کل مجموعا ۳.۷۹‌درصد از ارتفاع خود را از دست داده است. همچنین نمادهای «فملی»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین اثر منفی را بر نماگر اصلی بورس تهران گذاشتند. شاخص هم‌وزن نیز افت ۰.۴۶درصدی را تجربه کرد و در محدوده ۷۳۷‌هزار و ۹۴۹ واحد قرار گرفت. در رکن دیگر بازار سهام نیز شرایط مشابه بود. به طوری که شاخص کل فرابورس هم ۱۳۸ واحد معادل با ۰.۵۵ درصدکاهش یافت و در نهایت با قرار گرفتن در محدوده ۲۴‌هزار و ۸۱۹ واحد کار خود را به پایان برد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که در این روز مجموعا ۸۷ میلیارد تومان نقدینگی صرفا از جانب سهامداران حقیقی از بورس و فرابورس خارج شده است که سبب رقم خوردن هشتمین روز معاملاتی متوالی خروج پول شد. در این هشت روز

( از ۹ تا ۱۹اردیبهشت) مجموعا ۱۲۹۹ میلیارد تومان پول از بازار خارج شده است. همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز ۱.۲۵‌درصد نسبت به‌روز شنبه کاهش یافت و در سطح ۲۹۵۷ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران عقیده دارند که این روزها بازار در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد، اما منتظر یک اتفاق یا خبر ویژه است تا شرایط فعلی را عوض کند و مسیر صعودی را در پیش بگیرد. اما اگر وضعیت به صورت فعلی پیش برود، نمی‌توان انتظار داشت که رشد قابل‌توجهی را شاهد باشیم. سکه و دلار  نیز در این روز کاهشی بودند. به‌طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش هر قطعه سکه امامی در محدوده ۴۱ میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان و هر دلار در بازار آزاد در نرخ ۶۰‌هزار و ۹۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفتند. اما قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار افزایش یافت و در محدوده ۳ میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان قرار گرفت.

بازار خارجی

مقاومت فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره

بهای نفت برنت وWTI   در ادامه کاهش روزهای گذشته به‌‌‌ترتیب با افت ۱.۱۲ و ۱.۱۷درصد همراه شد و به سطح قیمت ۸۲.۲۳ و ۷۷.۴۶دلار به ازای هر بشکه رسید. طلای جهانی با رشد اندک ۰.۱۳درصد توانست به سطح قیمت ۲هزار و ۳۱۷دلار به‌‌‌ازای هر اونس برسد. آنچه مسلم است بهبود تقاضا برای پناهگاه امن که ناشی از احساس عدم‌اطمینان و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک است، و همچنین خریدهای مستمر بانک مرکزی، می‌تواند به افزایش بهای طلا کمک کند. با وجود این‌، اظهارات تندروانه‌‌ مقامات فدرال رزرو ممکن است به‌رغم گزارش‌‌‌های ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار اشتغال ایالات متحده در ماه آوریل، امیدها برای کاهش احتمالی نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ را کاهش دهد. این امر به نوبه‌‌ خود ممکن است منجر به کاهش قیمت این فلز گرانبها شود. بانک خلق چین (PBoC)  در ماه آوریل ۶۰هزار تروی اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد و به این ترتیب، دوره‌‌ خریدهای متوالی را به ۱۸ ماه افزایش داد. در روز چهارشنبه برخی مقامات برجسته از جمله فیلیپ جفرسون، سوزان کالینز و لیزا کوک از فدرال رزرو سخنرانی خواهند کرد. اهمیت این اظهارات به آن دلیل است که می‌تواند علاوه بر تقویت دلار آمریکا، بر طلا تاثیر بگذارد.

 نیل کشکاری، رئیس بانک فدرال مینیاپولیس، روز سه‌‌‌شنبه با اشاره به اینکه هنوز خیلی زود است تا با قاطعیت در مورد متوقف‌‌‌شدن تورم صحبت کنیم، تصریح کرد که در صورت کاهش فشارهای قیمتی، ممکن است فدرال رزرو امسال نرخ بهره را کاهش دهد. غیر از آن، توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، سطح فعلی نرخ‌های بهره را به اندازه‌‌ کافی محدود‌‌‌کننده برشمرد که می‌تواند اقتصاد را خنک کند و تورم را به هدف ۲ درصدی بازگرداند. مطابق با گزارش ابزار نظارت بر نرخ فدرال، بازارهای مالی هم‌‌‌اکنون در حدود ۵۰ واحد پایه (bps)  کاهش نرخ از سوی فدرال رزرو را در سال‌جاری قیمت‌گذاری می‌کنند که شامل ۶۵.۷‌درصد احتمال کاهش نرخ حداقل ۲۵ واحدی در ماه سپتامبر است. در چشم‌‌‌انداز داده‌‌‌های کلیدی، گزارش شاخص اولیه‌‌ احساسات مصرف‌کننده‌‌ دانشگاه میشیگان در روز جمعه منتشر خواهد شد که طبق برآوردها از ۷۷.۲ در آوریل به ۷۶ در ماه مه کاهش می‌‌‌یابد. در حوزه‌‌ ژئوپلیتیک، حمله نظامیان اسرائیلی به جنوبی‌‌‌ترین شهر غزه در مرکز توجه است. به نوشته‌‌ نیویورک‌تایمز، گرچه حماس روز دوشنبه با پیشنهاد آتش‌‌‌بس موافقت کرد، اما اسرائیل از عدم‌پذیرش مفاد توافق خبر داد.

1 copy

2 copy



دنیای اقتصاد