کد خبر : ۷۷۳۷۹
به روز شده در : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به سامانه اخیر بارش و رطوبت خاک، مشکل خاصی از لحاظ کشاورزی در جنوب کشور نداریم.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای احد وظیفه گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی آبی تا ۱۰ آذر مجموع بارش کشور ۲۷ میلی متر است که این امر کاهش ۲۲.۵ درصدی نسبت به دوره نرمال را نشان می دهد.

او با بیان اینکه بارش در تمامی نقاط کشور مشابه نیست، گفت: در استان های خوزستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، یزد و اصفهان بارندگی نرمال و بالاتر از نرمال بوده است.

وظیفه می گوید: مجموع بارش سال زراعی جدید در استان های تهران و البرز ۶۰ تا ۶۵ درصد کمتر از نرمال است و همواره بارش فراتر از نرمال در زمستان انتظار نمی رود.

رئیس مرکز خشکسالی متوسط دمای کشور از ابتدای سال زراعی را ۱.۴ درجه بالاتر از نرمال اعلام کرد و گفت: مدل های اقلیمی نشان می دهد که در هفته پیش رو بارش به شمال غرب و سواحل شمال محدود می شود و سایر نقاط بارندگی کمتر از نرمال خواهد بود.

او با بیان اینکه در غالب نقاط کشت انجام شده است، گفت: با ورود سامانه اخیر بارشی به جنوب کشور و تامین رطوبت خاک، فعلا مشکل خاصی از لحاظ کشاورزی نداریم، اما نگران آینده هستیم که با کمبود بارندگی و بارش در حوزه جنوب البرز تا خراسان، اثر منفی خود را در فصل گرم آتی بگذارد.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: حوزه جنوب غرب کشور بارندگی در حد نرمال است و برآورد می شود که شرایط بارش به احتمال بسیار بهتر از سال گذشته باشد.

با توجه به آنکه شاخص النینو تا بهمن حاکم است، از این رو پیش بینی می شود که انتقال رطوبت در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار بهتر شود.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: