کد خبر : ۸۶۵۷۶
به روز شده در : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
کارشناسان صنایع لبنی اذعان می کنند که با توجه به کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور، راهکارهایی همچون توزیع شیر مدارس و پرداخت یارانه به کالاهای سلامت محور نقش مهمی در ارتقای مصرف این محصولات خواهد داشت.
به گزارش سفیر اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در بسیاری از کشور‌های جهان، روز اول ژوئن به عنوان روز ملی شیر نامگذاری شده بود از این رو، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (FAO) این تاریخ را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرد.

علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است.

بنابر آمار سرانه مصرف شیر در کشور‌های اروپایی ۳۵۰ کیلوگرم است، درحالیکه مشاور دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل در ایران اعلام کرد که مقدار آن در ایران حدود یک ششم استاندارد بین المللی است که با حمایت دولت  باید سرانه مصرف به متوسط دنیا برسد تا در آینده گرفتار هزینه‌های بالای درمان نشویم.

آقای علی عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حوزه مصرف شیر باید فرهنگ سازی کنیم تا در آینده سلامت جامعه به خطر نیفتد.

بسیاری از کارشناسان‌ صنعت لبنیات بر این باورند که توزیع شیرمدارس، پرداخت یارانه به کالا‌های سلامت محور و فرهنگ سازی راهکار مناسبی برای ارتقای سرانه مصرف لبنیات و کاهش هزینه‌های درمان‌ محسوب می‌شود چراکه بسیاری از خانوار‌ها به سبب نبود آگاهی و فرهنگ صحیح همچنان نوشابه، چیبس و ... را  از سبد مصرفی حذف نکرده اند. این درحالی است که افزایش قیمت این کالا‌ها به مراتب بیشتر از لبنیات است.

توزیع شیرمدارس راهی برای ارتقای سرانه مصرف لبنیات
آقای سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با توجه به افت قدرت خرید خانوار از حیث افزایش هزینه‌های تولید و گرانی کالا و مسئله فرهنگ سازی، کاهش سرانه مصرف لبنیات رخ داده است.

به گفته او، علی رغم افزایش قیمت نوشابه و چیبس و...، اما میزان فروش تغییری نداشته است که این امر نشان می‌دهد که اولویت خانوار، خرید کالا‌های سلامت محور نیست.

بنی طبا ادامه اداد: صنعت لبنیات ایران خوشبختانه با تنوع برند و کیفیت روبروست که از این لحاظ مشکلی در عرضه نداریم. اما با وجود تورم حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش قدرت خرید خانوار، افراد نمی‌توانند به اندازه نیاز لبنیات خریداری کنند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با تاکید بر سیاست‌های حمایتی حاکمیت و مجلس در راستای افزایش سرانه مصرف لبنیات گفت: دولت و مجلس باید سیاست‌های حمایتی را اصلاح کند به گونه‌ای به جای پرداخت یارانه نقدی در اختیار چند دهک جامعه، یارانه کالا‌های سلامت محور به اقشار ضعیف جامعه پرداخت کند.

به گفته او، گرچه از محصولاتی همچون روغن و شکر به عنوان کالا‌های اساسی باید حمایت شود، اما در سبد کالا‌های سلامت محور قرار ندارند، از این رو حمایت از محصولات لبنی در کاهش هزینه‌های درمان نقش بسزایی دارد.

بنی طبا با بیان اینکه توزیع شیر مدارس راهکار مناسبی در راستای ارتقای سرانه مصرف لبنیات محسوب می‌شود، گفت: با وجود آنکه ۱۵ میلیون دانش آموز در سن رشد هستند، از این رو توزیع شیرمدارس به دلیل مواد مغذی بویژه در استان‌های کمتر برخوردار تاثیر بسزایی در افزایش سرانه مصرف و کاهش مشکلات درمان در سال‌های آتی دارد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: برای حفظ سلامتی خانواده و کاهش هزینه‌های درمانی ضروری است که در راستای سرانه مصرف لبنیات فرهنگ سازی صورت گیرد، براین اساس شرکت‌های بزرگ صنایع لبنی و نهاد‌های سیاست گذار همچون وزارت بهداشت، شورای بهداشت صدا و سیما باید پای کار باشند.

بنابر آمار سرانه مصرف استاندارد محصولات لبنی ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوست، درحالیکه سرانه مصرف کنونی لبنیات در کشور ما در خوشبینانه‌ترین حالت به ۷۰ کیلو رسیده است که با این وجود در راستای حمایت از دامداران چاره‌ای جز صادرات نیست.

بی توجهی دولت به سرانه مصرف شیر منجر به حذف لبنیات از سبد غذایی خانوار می‌شود
آقای علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه توزیع شیر مدارس بخشی از کاهش سرانه مصرف را پوشش می‌دهد، گفت: اکنون متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۳۰ کیلوست که با توزیع ۷۰ نوبت شیر مدارس، سرانه مصرف به ۶۵ تا ۷۰ کیلو می‌رسد. هرچند نمی‌تواند کل کاهش مصرف را پوشش دهد.

به گفته او، با توجه به افزایش قیمت شیرخام و اعمال این گرانی در نرخ محصولات لبنی، سرانه مصرف مجدد کاهش می‌یابد که با استمرار روند کاهش مصرف، محصولات لبنی به کالای لوکس در سبد مصرفی خانوار تبدیل می‌شود که تنها ۱۰ درصد جمعیت مصرف می‌کند یا شیرخام باید به شیرخشک یا دیگر محصولات لبنی به منظور صادرات تبدیل شود.

ظفری گفت: گرچه با صادرات محصولات لبنی و شیرخشک مشکلات دامداران حل می‌شود، اما مشکلات مصرف کنندگان همچنان پابرجاست که متاسفانه مسئولان توجهی به مصرف کننده ندارند.

بنابر اذعان کارشناسان متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا  ۱۸۰ کیلوگرم است، درحالیکه سرانه کنونی مصرف لبنیات در کشور ما ۵۰ تا ۶۰ کیلوست که دولت باید حمایت‌های لازم در راستای ارتقای سرانه مصرف را انجام دهد چراکه به طور متوسط سرانه مصرف ۳۰ درصد کمتر از متوسط جهانی است.

 بی توجهی به افزایش سرانه مصرف لبنیات جامعه را گرفتار هزینه‌های بالای درمان می‌کند
آقای حسین‌چمنی کارشناس صنعت لبنیات گفت: در سنوات گذشته تصور می‌کردیم که فرهنگ سازی باید در جامعه صورت گیرد، اما اکنون به این جمع بندی رسیدیم که با وجود اهمیت بالای شیر، مسئولان نیاز به فرهنگ سازی دارند.

او با بیان اینکه شیر مهمترین ماده غذایی در سبد جوامع بشری است، افزود: گرچه آحاد جامعه برمبنای قدرت خرید همواره سعی دارند که محصولات لبنی را از سبد غذایی خود حذف نکنند، اما میزان خرید و مصرف کاهش پیدا کرده است.

چمنی ادامه داد: با توجه به آنکه بی توجهی به شیر و محصولات لبنی هزینه بالایی به بخش درمان وارد می‌کند، لذا افزایش سرانه مصرف لبنیات توجه مسئولان را می‌طلبد که در این راستا فرهنگ سازی از مسئولان باید ترویج داده شود.

کارشناس صنعت لبنیات گفت: با وجود آنکه جمعیت سالمندی با سرعت روبه افزایش است؛ بنابراین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی مهم‌ترین ماده غذایی است که در صورت بی توجهی آسیب جدی به نظام سلامت وارد می‌کند.

همه ساله روز جهانی شیر برگزار می‌شود تا اهمیت شیر به عنوان یک ماده غذایی را گسترش دهد که با این وجود انتظار می‌رود مسئولان تدابیری برای ارتقای سرانه مصرف لبنیات بیندیشند تا در پی‌گرانی محصولات لبنی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید شاهد کاهش یا حذف آن از سبد غذایی خانوار نباشیم چراکه این امر‌نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های درمان در برندارد.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: